Mikksu
- Pyörä:
- Fantic Motor Caballero 50, Pappatunturi 1961, PV Trike projekti
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 11.4.2011 15:48
Tuli äsken mittailtua sylinteriä, kun jostain vanhasta myynti-ilmoituksesta näin, että olisi porattu. Perinteisellä mekaanisella työntömitalla koko näyttäisi ehkä olevan maksiminnaan 50.1 tai 50.2mm. Juuri sen verran, että voi nähdä että on ihan hiukan yli 50mm. Kysymys kuuluu, miten tuo toimisi tasan 50mm männällä?
Löytyy uusi 50mm, jonka tilasin kun nopeasti mittaamalla koko näytti olevan tasan 50mm. Seuraava ylikoon mäntä on 50.2mm, mutten ainakaan vielä ennen tarkempia mittauksia voi sanoa varmaksi mahtuuko se. Onko suurta tehohäviötä tasan 50 millisellä? M-renkaan kanssa mäntä mahtuu hiukan liikkumaan sivuttain, näyttäisi että ehkä 0.1-0.2mm jää toiseen sivuun jos painaa reunaa vasten.
Kytkinkruunun voin myös ostaa jos löytyy kohtuu hintaan.
jos laitat tuommosen kannen malossiin mikä kuvassa nii tehoja lähtee n. 30% ku vertaa siihen että ois esim vakio vanhanmallinkans jota vähä laskettu ja leipoo myös helposti kiinni
Tuota kantta oli kuulemma jotain syystä joku avartanut, mutta myöhemmin laskettu palotilan pienentämiseksi. Onko vanhanmallin kansi silti huomattavasti parempi?
julpero
- Pyörä:
- Kawasaki kx450 ilman mottia
- Paikkakunta:
- Siilinjärvi
- Liittynyt:
- 17.11.2005 18:43
itellä oli s1 tuommonen kans ja lämpöleikkaili kovalla pakkasellakin
sitten laskin reilusti sitä kantta kannensuoristuskoneessa että jäi paljealue kunnnollinen sen jälkeen rupes loppumaan leipoilu ja tehoo oli huomattavasti enemmän
se on pakko olla se vanhanmallin tai uudenmallin kans vähän laskettuna nii tulee sitä tehoo
jos se pytty ois tarkasti mitattuna 50,15mm eli 15sadasosa milliä jäis välystä se on ihan liikaa enintään 0,08mm mutta minimissään 0,03-0,04mm että parempi ois hoonata 50,2mm männälle sopivaks
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
Mikksu
- Pyörä:
- Fantic Motor Caballero 50, Pappatunturi 1961, PV Trike projekti
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 11.4.2011 15:48
Joo taidan ihan suosiolla ostaa sen vanhanmallin kannen kun ei ne käytettynä kovin kalliita ole. Moparissa tais olla hintaa yli 400
Jos porautan tuon sitten 50.2mm männälle, niin onko sopiva koko silloin 52.05mm?
™TRP
- Pyörä:
- Honda CBR 125R, Tunturi Sport -69, Tunturi SS
- Liittynyt:
- 27.6.2010 23:16
Mikksu kirjoitti:Jos porautan tuon sitten 50.2mm männälle, niin onko sopiva koko silloin 52.05mm?
pien kirotusvire tais tulla?
Tilaa se mäntä ja vie mäntä ja sylinteri koneistamoon niin poraavat välyksen oikeaksi kun saavat mitattua männän halkaisijan tarkasti...
mutta jos ite poraat niin se sopiva on tuo 50.25mm
Mikksu
- Pyörä:
- Fantic Motor Caballero 50, Pappatunturi 1961, PV Trike projekti
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 11.4.2011 15:48
Joo, 50,25 tietenkin tarkotin. Tutulla cnc sorvi niin taidan sinne viedä.
Mikksu
- Pyörä:
- Fantic Motor Caballero 50, Pappatunturi 1961, PV Trike projekti
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 11.4.2011 15:48
Mietin tässä tätä kansi asiaa ja otin nyt muutaman kuvan jos niistä joku saisi selvää että kannattaako tällä kannella lähteä edes yrittämään vai ostaa suosiolla uusi kansi kun ei se käytettynä kovin paljon maksa.
Kannessa on varaa 1.5-2mm
Jos uutta kantta lähden ostamaan niin uuden- vai vanhanmallin mielummin? Jostain ainakin luin, että uudenmallisessa olisi enemmän tehoa. Sitten kuinka paljon pitäisi malossille laskea, entä onko avartamisessa mitään järkeä?
_rieska_
- Liittynyt:
- 13.4.2010 22:07
Kyllä tosta vielä toimivan saa jos osaa ja jaksaa tehä. Yleensäkkään jos ei tiedä mitä pitää tehdä (koskee etenkin näiden virittelyä), niin on viisainta jättää tekemättä. Mutta voi sitä tuotakin kantta kokeilla, voi toimiakkin jos vaan on suora. Tietysti kokeilet ensin tinalangana avulla kuinka lähellä kantta mäntä käy (tuo muistuttaa squish-kantta kuvan perusteella) ja jos välys on tarpeeksi iso niin ei muutako testiin.
vizu
- Pyörä:
- Suzuki PV & Tunturi Hopper
- Paikkakunta:
- Helsinki/Tapanila
- Liittynyt:
- 2.8.2011 17:55
Mut eihän näitä hommia opi ilman että alkaa vaa tekee.
Mikksu
- Pyörä:
- Fantic Motor Caballero 50, Pappatunturi 1961, PV Trike projekti
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 11.4.2011 15:48
Niinhän se on, mutta voi olla että ostan suosiolla uuden, kun en jaksaisi alkaa näkemään kannen kanssa paljon vaivaa kun projektissa on muuta tärkeämpää mihin pitäisi alkaa seuraavaksi keskittymään.
Lähinnä kaipaisin neuvoa siihen, että vanhan- vai uudenmallin kansi, ja paljonko pitäisi madaltaa?
julpero
- Pyörä:
- Kawasaki kx450 ilman mottia
- Paikkakunta:
- Siilinjärvi
- Liittynyt:
- 17.11.2005 18:43
jos malossin mäntä on nii siinä on tasalakinen mäntä että yleensä ei kyllä ota mäntä kiinni kanteen jos eijoo pyttyä laskettu .. saa tuosta hyvän vielä ku laskee vaan sen verran että jää sitä paljealuetta sitä tasasta osaa ja sitten avartaa esim vingulla palotilaa keskeltä että ei liian kovaks jää puristukset lähetä minulle se nii voin jyrsimellä tehä hyväks sen
on tuossa varaa vielä laskee eise tuo koroke osa ole se maksimivara
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
_rieska_
- Liittynyt:
- 13.4.2010 22:07
vizu kirjoitti:Mut eihän näitä hommia opi ilman että alkaa vaa tekee.
Pääosin näin, mutta virityshommiin ryhtyessä ois hyvä tietää mihin suuntaan lähetään menemään. Eli ei voi alkaa viilaamaan kannesta palotilaa isommaksi ihan hetken mielijohteesta, tai voi mutta luultavasti lopputulos on aika huono.
Kääntä
- Pyörä:
- ZX9R
- Paikkakunta:
- Ylivieska
- Liittynyt:
- 4.1.2008 16:49
Millä tekniikalla tää sitte pistetään linttaan?
Jousia pois vai jotain haitekkiä?
Mikksu
- Pyörä:
- Fantic Motor Caballero 50, Pappatunturi 1961, PV Trike projekti
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 11.4.2011 15:48
No ei mitään hi-tecciä ainakaan. Perästä tehdään ainakin jonkun verran matalampi ja jotkut sopivan liukkaat kumit ja peräpään paino koitetaan pitää aisoissa, vaikka jonkun verran painoa sille pakosti tulee. Sitten vaan toivotaan että malossi jaksaa vetää tarpeeksi hyvin. Tuskin tehon kanssa silti mitään kovin suuria ongelmia tulee.
jt-87
- Pyörä:
- Suzukeja:S1, PV, DS80
- Paikkakunta:
- Polvijärvi
- Liittynyt:
- 5.9.2009 21:25
Mikksu kirjoitti:...
Jos uutta kantta lähden ostamaan niin uuden- vai vanhanmallin mielummin? Jostain ainakin luin, että uudenmallisessa olisi enemmän tehoa. Sitten kuinka paljon pitäisi malossille laskea, entä onko avartamisessa mitään järkeä?
Jos olet muokkaamassa kantta kuitenkin, ei uuden- ja vanhanmallin kannella ole käytännössä muuta eroa kuin tulpan asento. Vanhassa vinossa ja uudessa suorassa. Tehoero noiden välillä
muokkaamattomana selittyy uudenmallisen pienemmällä palotilalla. Laskea kannattaa niin paljon että palotilan saa muotoiltua sopivaksi. Tuota sinun kanttasi kannattaa vielä laskea ainakin jos siihen haluaa hyvän paljealueen. Kannattaa vain seurata ettei palotila mene liian pieneksi ja puristussuhde näin ollen liian isoksi. Sopivia arvoja en osaa nyt heittää, mutta testaamalla se onnistuu. Jos nakuttaa vaikka seokset ovat kohdallaan ja sytytysennakko järkevä, isonna palotilaa.
_rieska_ kirjoitti:...tuo muistuttaa squish-kantta kuvan perusteella...
Pallosegmentti paljon lähempänä... Mutta pari milliä laskemalla siitä saa hyvän, kunhan hioo sinne reunoille sen paljealueen. Tässäpä mallikuva käsivaralla muotoillulle palotilalle:
Kansi laskettu käsin hiomapaperilla reilusti ja paljealue on tehty tasalakimännälle.
Blairexhaust putken profiililla:
http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Mikksu
- Pyörä:
- Fantic Motor Caballero 50, Pappatunturi 1961, PV Trike projekti
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 11.4.2011 15:48
Täytyy katsoa alanko kantta muokkaamaan, kun ei siitä kokemusta ole. Katsotaan kumminkin jos tuon kannen laskisi sen verran että saisi paljealuetta sopivasti. Osaako joku heittää kuinka paljon paljealueen leveys pitäisi suurinpiirtein olla?
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista