Pakoputken teossa olen itse käyttänyt Blair exhaustia, löytyy varmasti tältäkin foorumilta.
Skootteriin voit tehdä pakoputken jossa on suht kapea tehoalue suhteellisen ylhäällä koska oletus on että variaattori on säädetty niin että pitää kierrokset tehoalueella kokoajan.
Sylinterin pakoaukon leveyttä voit lisätä, sen suurin sallittu leveys riippuu siitä mikä on sylinterin halkasija (jottei männän renkaat pääse pullistumaan ulos ja katkeamaan pakoaukon reunaan). Itse olen tehnyt maksimissaan 69% leveitä pakoaukkoja, sylinterin halkaisijasta.
Pakoaukon korkeudella pääset nostamaan tehoaluetta ylemmäs ja tekemään "piikikkäämmän" tehoalueen, eli pakoaukon nosto vaikuttaa tehoalueen kierroksiin, taino oikeistaan pakoaukon aukioloaika, mitataan asteina esim. vauhtikselta, siitä hetkestä kun pakoaukko lähtee aukeamaan, siihen kun pakoaukko sulkeutuu, käytä esim taskulamppua apuna niin näet millon aukko aukeaa ja sulkeutuu.
Pakoaukon muodolla vaikutat myös siihen millainen tehoalue tulee, pyöreällä yläreunalla saat tasasisemman tehoalueen, kauhean kantikkaalla taas tulee piikikäs tehoalue ja riskinä on että männän renkaat katkeavat jos pakoaukko on kovin leveä. Eli pyöreä yläreuna ohjaa renkaat takaisin uraansa paremmin.
Pakoaukon keskimääräistä halkasijaa (senkin laskemiseen on laskuri) ja aukiolo aikaa käytät sitten pakoputken teossa. Ainakin minun silmiin tuo pakoaukko näyttää aika mataltalta, se tietysti riippuu iskupituudesta jne.
Huuhteluihin en ole isommin koskenut, niihin pääsee dremelillä alapuolelta käsiks (esim portaiden poistot ym. valuvirheiden poistot) ja sylinterin puolelta kulmavaihteellisella hammaslääkärin poralla.
Jos ei täältä löydy tietoa 2t virittämisestä niin koitappa taikoa käsiisi jostain Tiittasen kirja ja lue se läpi, löytyy paljon hyvää tietoa. Itse löysin kirjan PDF;fänä noin 5 sekunnissa, kirjoittamalla googleen Seppo Tiittanen...
Läpät kannattaa olla hyvät, itse kallistuihin joihinkin laadukkaiisiin esim v-forceihin, 85cc crossin läpät varmasti on myös riittävät. Multa löytyis jonkun 85cc läppärunko ja imukaula, laita yv jos kiinnostaa.
Niin juu ja myös pakoputken kartioiden kääntely onnistuu Blairilla ->
Mun mopotopicista (jos sellainen on enään olemassa?) löytyy kans jonkun verran 2t moottorin virittämisestä.
-VinskiMo