Tervehdys taas pitkästä aikaa!
Eipä ole tullut motottia paljoa viimeaikoina selattua kun tuo ajaminen (jatkuva tallissa kynsiminen) on ollut niin mielekästä. Kaikennäköistä on tässä kuluneen kuukauden aikana tapahtunut, osa saatettu loppuun ja noh, loput sinnepäin. Miljoona muuttujaa ja asianhaaraa, aasinsiltaa, selityksiä, tekosyitä jne jne joten tässä kaikki tapahtunut suht tiivistetysti, eli eikun asiaan!
Elikkäs, edellisessä päivityksessä mainittiin jo 2. Kiiwin katesarjasta joka vaati hieman rakkautta. Nämä ja puuttuneen takavanteen kävin keräämässä talteen kun halvalla sain ja aloin paikkaamaan katteita. Ensimmäinen kerta kolvi kädessä muovia hitsaten mutta voi olla että vastaisuudessa jätänkin lasikuidut sunmuut kauppaan sillä senverran helppoa oli tuo muovin käryyttely.
Kolvailun jälkeen maalaus. Tiloja ruiskumaalaukselle ei sitten ajoissa saatukkaan joten maalasin katteet paukulla. Emännän mopo Mastonin kiiltävällä (?) mustalla ja oma ratsu Car-repin kuparin oranssilla. Testimielessä ostin kaksi samanhintaista mutta erimerkkistä maalia ja yllätyin kuinka sameaksi Mastonilla maalattu pinta jäi lakkauksenkin jälkeen. Molemmissa alakatteissa siis osittain muoville saakka hiotut pohjat, päällä 2 kerrosta pääväriä ja päälimmäisenä 2 kerrosta kirkaslakkaa, Mastonille Mastonia ja Car-repille Car-repin kirkaslakka.
Noh, katteiden koeasennuksen jälkeen kaveri tuli käymään ja parin tunnin päästä pihaan hinattiin Fudenraatoa ylimääräisiksi jääneisiin automaaleihin vaihdossa. Kyseessä oli siis jo aiemmin minun omistama Fude johon aikoinaan hitsasin vaaka-Minarellille moottorin korvakot jatkojalostusta varten. Noh, annoin sen olla viikonlopun yli pihassa odottamassa silloisten projektien valmistumista mutta pikkuhiljaa päässä alkoi kummitella perversio Fudesta Keewayn moottorilla. Eikun heti seuraavalla viikkolla 2. Kiiwi palasiksi ja moottori Fudeen paikoilleen. Sähköt ja vaijerit lainasin myös Keewaystä ja etukatteille näytettiin kolvia.
Tilanahtausongelmista selvittiin rälläköimällä pala kypäräboksin kiinnikkeestä jotta kaasutin saatiin sopimaan. Takaiskariksi vaihdettiin alkuperäisen 290mm tilalle 260mm pitkä, alkuperästä ei mitään hajua. Noh, moposta saatiin matala, mikä oli tarkoituskin, mutta heti päälle istuttaessa takarengas otti tankin pohjaan kiinni. Alunperin ideana oli vain siirtää tankki penkin alle mutta kun ehjiä takakatteitakaan ei tullut skootterin mukana, rälläköin rungon takaosan irti ja perä jää katteettomaksi. Keulaa on haaveena päivittää uudempaan levyjarrulliseen heti sellaisen tullessa vastaan. Nykyinen erillisjousitettu keula jää madalluksesta huolimatta korkealle ja vispaa kovassa vaudissa hullunlailla
Pohjatulla teleskooppikeulalla saisi myös tiputettua skootteria puuttuvat 15mm jotta pohja olisi maassa. Moottorin yläpään kannakkeet jäivät kuitenkin reilusti ylemmäs joten pakoputki ei ota damagea vaikka mopoa kuinka madaltaisi.
Testasimpa varsin onneani heikalla vaan jumiin jäin..
Noh, toinen Kiiwi jäi emännälle ja siihen heitin oranssit katteet kiinni. Metrakitin tehari vaihtui huonokuntoiseen Proreplicaan ja vakioputkeen. Fudessa on nyt paikallaan vakioputki, proreplica myynnissä ja emännän Kiiwiin Aeroxin vakioputki. Kaasuttimeen vielä pari puuttuvaa nippeliä ja sitten olisi molemmat mopot ajossa.
Pahoittelut kuvien laadusta, puhelin alkaa lahota käsiin kun kaikki säästetty raha uppoaakin mopoihin..
Lisäksi lopputyöt ja ammattiin valmistuminen rokottaa aikaa täällä mototissa tarinoinnista ja autokuumettakin pukkaa päälle ja ja..
Eikkaitsiin, jatketaan kun on jotakin kerrottavaa. Viimekesästä meni yli puolet pajalla niin koitetaan tänä kesänä ehtiä ajamaan enempi. Fuden jalostus jatkuu sitä mukaa kun osia sattuu kohdalle vaan odotellaan ensin että lumet sulaa..
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/takatalvi-iski-ajokeli-on-ollut-erittain-huono-oulussa-pelti-on-rytissyt-mutta-vakavilta-vammoilta-on-valtytty-liikenteessa/819516/