jt-87 kirjoitti:Se oli tältä kesältä tässä, enää ei kukkakaupankaan kautta käydä
Perskeles kun sulla kävi kämäsesti...
Noh, tuo sun loppukiri kuitenkin säikäytti mut pajalle ja tommonen tuli sitten näperrettyä.
Pientä ongelmaa oli ryppyjen kanssa (heftauksen kohdalla oleva "sauma" tykkäsi aina aiheuttaa rypyn). Tällä kertaa ei ollut ongelmaa keskiosan venymisen kanssa, alkupullistuksen ajan keskilieriö oli ruuvipenkissä lankkujen välissä (jotka murtui muuten kovin kevyesti...). Hitsit piti hyvin, eka reikä ilmeni vasta kun pullistus oli melkein valmis ja ryppyjä naputeltiin poies. Tuli muuten "pehmennettyä" tuota putkea ennen pullistusta (kosaanilla melkein punahehkuun ja hetken lämmön jälkeen hidas jäähdytys).
Kuvia valmistusvaiheesta:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 25-379.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 25-386.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 25-388.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 25-392.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 25-399.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090083.jpgJa MOTA vertailua (huuhteluparametrit on mitä luultavimmin kovin optimistisia):
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... utkija.pngTuli sitä varmaan päältä 100 simulointia tehtyä että tuohon päästiin. Metodina sivistynyt arvaus->muutokset->parhaimman tuloksen jatkojalostus.
Pytyn käytin porautettavana. Oli outoja naarmuja ilmaantunut sylkkäputkeen koneistamolla (olisiko pihtien leuka tms. raapinut sylkkäputkea puristusalueelta ja alaosasta...). Huomasin vasta kotosalla, joten antaa olla, kevyttä hiontaa ne vaatii...
Paon saumat tuli tosiaan avattua ja täytehitsattua ennen porautusta, samoin takahuuhtelun saumat. Tällä kertaa huokosta oli vähemmän eikä rajaa ollut havaittavissa (pytty kuumennettiin ennen ja jälkeen hitsauksen, MAG:illa hitsuuttelin).
Pitihän sitä aukotustakin sitten muuttaa (ja nyt on ne mitatkin jo laskettu sinne päin sopiviksi...). Paon muotoilu on mikä on, johtuen männän sivukoloista ja tarvitusta aika-alasta. Paolla on pinta-alaa, aika-alaa ja korkeutta paaljon enemmän kuin aiemmassa versiossa oli (josta ei tullut otettua yhtään kuvaa). Takahuuhtis on millin muita huuhtiksia matalampi ja saa epoksia vielä sisäänsä. Aukkoja ei ole viimeistelty/pyöristetty.
Blowdown
Takahuuhtelu:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090102.jpgYleiskuvaa:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090099.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090129.jpgSerkkupoika väsäili etu- ja takakuupalle kunnon kiinnikkeet (pääsee jesarilla kiinnittelystä eroon). Sykerön etumaskin kiinnike pitää etukuuppaa paikoillaan kierretankojen avustamana ja takakuupan irtoamista estää runkoon hitsuutellut latat, joihin kuuppa kiinnittyy kierretangoilla.
Jarrut olisi toki ihan kivat, serkkupojalta paloi kengästä pohja puhki kun hidasteli reilun 110km/h vauhdista jalalla...
Olisi nyt vaan sulat tiet niin voisi laittaa paketin nippuun ja tesmiä. Putkea pullistaessa satoi räntää ja luntakin oli jo parikymmentä senttiä...
Sitten mielessä kävi myös semmoinen plään bee siltä varalta jos paketti ei kulkisikaan toivotulla tavalla. "Huijausviritys" siis kyseessä. Herättelin sisäisen kemistini ja aloin pohtimaan koktailia, joka sopisi kyseiseen kokoonpanoon. Puristuskestävyyden tulisi olla samaa luokkaa, kuin nykyisellä ajoliemellä, seoksen pitäisi jäähdyttää moottoria riittävästi ja tietysti lisätä tehoa niin paljon kuin mahdollista.
Pienen pohdiskelun jälkeen päädyin CH3OH/CH3NO2 seokseen 50/50 tilavuussuhteella (ja öljyt tietty päälle). Metanoli tarjoaisi riittävän jäähdytyksen, eikä nitrometaanin jäähdytysominaisuuksissakaan olisi juuri moittimista. 50/50 seoksella puristuskestävyys olisi kutakuinkin sopiva nykyiselle kannelle ja valtaisa nitrometaanin määrä takaisi... no, jos ei muuta niin ainakin tehokkaasti sulavan koneen.
Teoreettinen tehon nousu olisi n. 45% ja suuttimen
virtaama tulisi kasvattaa n. 3,1 kertaiseksi. Kuvaämpärissä on jotain
kuvia laskelmistakin.
Suutinpenkkiin tarvittava data tuli myös kalkuloitua, joten jäljellä olisi suuttimen poraus oikealle virtaamalle, neulan poisto ja seoksen miksaus. Litrahintahan seokselle on aika jäätävä, mutta eipä tuolla nyt matkaa ajellakaan. Metanolia löytyy 10 litraa ja nitrometaaniakin on 5 lirtan pönttö (eikä ole vielä muuttunut edes siniseksi).
Ja sitten tuli vielä eilen tilattua tämmöinen setti:
http://viewitem.eim.ebay.fi/CE-Dental-l ... 95817/itemSetti toimii paineilmalla (<3bar) ja sisältää matalakierrosmoottorin (<30krpm), siihen kulmapään ja suorapään sekä kaksi turbiinia omilla moottoreillaan (350krpm). Teriä nuihin löytyykin omasta takaa.
Sulia teitä odotellessa... Kommentoikaahan työnjälkeä.
------------------------------------------
Nalle Puch kirjoitti:MOTAan olisi hyvä saada uusi simulaatiota tarkentava muuttuja:
Putki kääritty lasivillaan, villakerroksen paksuus __ mm.
Vieläkö ehdit käydä kokeilemassa huippuja ennen lumia?
Olisihan se metka.
Ja eipä sitä ehtinyt kun lumet tuli niin yllättäen. Nastat olis etunakissa tallella, mutta eipä tuossa ajoasennossa ole piikeilläkään mitään asiaa tielle. Pitää kärkkyä sulaa hetkeä jos semmonen sattuu... Ja olisihan se tietty mukava jos pääsisi jonnekkin dynottamaan tuon vehkeen talven aikana.