Lappuu kirjoitti:Kiitokset palauteesta ja vinkeistä.
Pitääpi nyt tuo perä kitatata, pohjamaalata ja jättää seisomaan joksikin aikaa, että kitti ehtii kuivaa paremmin, eikä ainakaan niin pahasti maalauksen jälkeen nouse pintaan. Onko mitään keinoja, jolla tuon kitin kuivamista voisi nopeuttaa? Kuumailmapuhallin? Onko mitään järkeä?
Osaisitko suositella jotain hyvää ja halpaa (mahdoton yhtälö?) pohjamaalia, että lopputulos olisi vielä pitdemmänkin ajan jälkeen hyvä?
Tuota en tiennytkään, että kannattaa katteiden sisä puolimaalata. Pitääpä kokeilla
Jos kittiä ei ole paksusti, niin ei se paljoa elä. Minä kun oon muoviosia kuidutellu, niin kuitukohdat on pullistellu aivan paskaksi, aattelin seuraavaan kertaan kokeilla epoksihartsia ja suojata takaosan. Nuo osat kuivu monta kuukautta ja kun laitto ulos, niin rupes elämään. Ei se pohjamaali se isoin tekijä ole, vaan alempaa ne isoimmat elämiset tulee. Kunhan se on semmosta että se peittää ne naarmut.
Kannattaa käyttää semmosta taktiikkaa, että maalaa ohuen kerroksen mustaa katteeseen ja hioo sitten sen maalin jokakohasta pois, vain noin saa jokasen naarmun pois. Jos annat kuivua sen, niin tee noin jo ennen sitä ja sitten hio ennen maalausta vielä uudestaan samalla taktiikalla, niin varmasti näkee pakkelin rajat.
Se pohjamaali myös kuivuu palio nopeempaa, kun sitä on ohuemmasti.
Tuo on isoin syy siihen jos pinnasa näkyy naarmuja maalauksen jälkeen, kun ei se tasasen tuntoseksi hiottu pinta riitä, vaan lakka kun kuivuu, niin sen pintaan tulee naarmut.
Semmonenki huomautus, että kannattaa hioa loppuhiomisetki kuivana, jotaki 500 paperia, niin ei mikään osa kastu ennen maalausta ja pohjamaalithan yleensä imee kosteutta. Tai ei kaikki, mutta minä en siitä sen enempää tiiä
Elämiset voi vältää niin, että muoviosat muokkaa käyttämällä muovia, pellin hitsaukset tinaamalla ja minä oon tehny autoon sisälle pikkuosia kokonaan kitistä