Juups...
Viime viikonloppu oli ja meni ja pakettikin tuli niputettua. Tolla nollakutosella tuli joskus kokeiltua, mutta huonommin se silloin pelitti, se tosin oli ennen hitsin kunnostelua... Pitänee kokeilla toisella langalla jahka ehtii.
Mutta, asiaan. Putkeen tuli sorvailtua kiinnitysholkkia ja loppupillikin räittiin kiinni. Katkoskohta siirrettiin (putkisokat oli loppu, joten vanhasta männästä löytyi orkkistappi tilalle). Pakoa tuli viimeistelyä, välihuuhtiksia epoksoitua ja takahuuhtiskin tuli muotoiltua (kemiskillä reilua kulmaa). Kantta tuli vähän muokkailtua (kulma männänlaen mukaan ja muotojen parantelua).
"Kisabensat" tuli sekoiteltua, ja tulihan siinä sitten eteen se öljynsekoittumisongelma. Aluksi metukan sekaan öljy ->meni haituviksi. Nitroa sekaan ja öljy nousi pinnalle kelmuksi. Siinä sitten pohtimaan. Ratkaisuna bensaa+asetonia sekoitusagenteiksi pieninä lorauksina, ja kyllähän se siihen sitten lopulta sekoittui. Lopputulos oli pinkkiä sameaa litkua.
Mittausten ja laskelmien jälkeen tuli porattua suutin oikealle virtaamalle, ja osuihan se ensimmäisellä yrittämällä ihan nappiin. Suutin viimeisteltiin hiomatahnalla.
Sitten hyvin pikaista kasailua. Jälkeenpäin tuli huomattua että reedvalvestufferi unohtui, pytty jäi 0,85mm liian korkealle ja männän sivumontut näkyivät lisäpaoista (->seos pääsee vapaasti huuhteluista putkeen ennen huuhtisten avautumista, syynä oma mittausvirhe). Kantta läpätessä tuli huomattua, ettei pytyn yläpinta kiilloitu tasaisesti, kiireestä johtuen iskettiin kuitenkin kasaan (ylätiivpinta vetänyt kieroon paon täyttöhitsailusta). Mäntään ei tehty jäähdytysreikiä ripojen kohdille.
Tesmimään. Kierroksia alkoi jo löytymään mukavasti, mutta eihän se vetänyt kunnolla (kansi vuosi ja seos pääsee männän rööreistä pakoon). Huiput vähän päältä satkun. Kokeiltiin aiemmalla putkella (jossa ei loppupilliä...), mutta eipä se mitään auttanut.
Taskulampun valossa tehosuutin kiinni (neulaa ei ehtinyt irroittaa) ja polttoaineen vaihto. Työntelyn jälkeen hörähti käyntiin, melko vaivalloisesti (seokset jotakuinkin kunnossa vain täyskaasulla). Pimeys rajoitti jo siihen malliin, ettei kunnon testiä voinut suorittaa. Kerrottakoon kuitenkin, että jenkaa nappasi ihan mukavasti, sammutusnappi ei toiminut kuin tyhjäkäynnillä (korkeammilla kiekoilla puristussytytystä) ja nakutus oli todella järkyttävää. Vaatii siis kisabensalle erilaisen palotilan,
Noo, ainakin Kiinanpojjaat oli nopeita. Hammasporat saapuivat keskiviikkona postiin ja tänään ne haettiin. Näytin niitä hammashuoltajalle, eikä se keksinyt niistä mitään moitittavaa. Kaapin periltä löytyneet terätkin sopi suoraan kiinni.
Tässäpä koko setti ja joitakin teriä.
Ja ilma tulee sisään toiseksi suurimmasta rööristä.
Muutahan nuihin ei tarvitse, kuin sopivan paineilmaletkun nippaan kiinni ja ovat käyttövalmiita pelejä. Teriä saatan saada myöhemmin lisää. Turbiini tuli purettua, ja kovin on simppeliä tekniikkaa.
Sitten tuli viimeinkin niputettua Alu-MIG setti kasaan (osat seisoneet muutaman vuoden hyllyssä...
). Biltsun hapettunutta alulankaa, kympin verran väljä lankasuutin ja kertakäyttöpullo argonia sekä erittäin paska halpishitsi teflonisella langansyöttöputkella. Pienen säätelyn jälkeen alkoi pelittää jotakuinkin (langansyöttöputki tosin irtoaa välillä rullien luota, tuloksena juminut lanka...). Harjoitteluhitsauksissa (ei siis aiempaa kokemusta alun hitsailusta) tuli huomattua, että esikaasu on pakollinen ja rosteriharjaa saa näyttää tiheään. Noh, rohkeasti mäntää räkimään, ja tulos on silmittömän ruma (mutta toivottavasti pysyy hitsit kiinni). Mäntä menee sorviin ja hitsejä siistitään.
Tuo onkin jo siistitty mäntä.
Huomenna pitää tasoitella pytyn ylätiivpinta, muokkailla kantta ja iskeä paketti kasaan "Normibensaa" varten.
Ei tässä, tähän väliin vähän mallasta.