Moroja vaan, luulitte jo päässeenne minusta eroon, minäpä huijasin kaikkia!
Nykyään tallin varustukseen kuuluu
-Ktm exc 300 -08 enska (topic allekirjoituksessani)
-Ktm exc 450 -03 supermoto (topic allekirjoiteuksessani)
-Solifer Sm
-Yamaha dt 50 (MYYNNISSÄ)
-SAX1
-Skotar1
-Suzuki pv
-Honda monkey
-Honda monkey
Tosiaan koin suurta tarvetta päästä kirjoittelemaan ja mielestäni juttuni täyttää nyt mopotopicin vaatimukset (nyt olen kirjotellu enempi tonne mp puolelle)
(anteeksi kuvien tulva, itse edelleen rakastan kuvia enemmän kun tekstiä)
Ensinnäkin Soliferin sain toimimaaN! Vaihdoin vähemmän kireän kannen ni alko kipinä riitämään
Aivan tajuton vääntö ja kulkuja noin 60km/h! Ehdin ajaa parikertaa ja taas katos kipinä/liian heikoks muuttu. PERKELE TÄMÄN KANSSA
Kaverin H-E pytylle tuli vähän näytettyä viilaa
Sitten itse asiaan, uuteen tulokkaaseen -> Suzuki pv -93 Lähtökohta kaasariin räkivä pv:n raato josta ei ollu mitään tietoa mistään. Hintaakaan ei paljoo mitään. Kilvissä ja paperit on (eilen ajettu 30km lenkki, toimii kun kello)
Okei eli sille piti tehä pika-projektointi, kuvaa lähtökohdasta ei valitettavasti ole mutta 45min projun alottamisesta oli tyhjä runko johon piti hitsata vähän uutta korvaketta jne
Runko hiostu ja maalattu...
Juuh elikkäs huonon käynnin syitähän löytyi: Kampuran kytkinpuolella oleva vetoratas oli irto kokoneen (muutteri löysällä), vauhtipyörä oli irti, kiertokangen alapää olis aivan loppu, yläpääkin vispas...
Eipä muutakun romuja tonkimaan ja sieltähän löyty -97 pv:n klappaamaton alakerta, todella timmi kanki jne. kytkinposki ja syttyvehjeet puuttui tosin.
Eipä muutakun yhdistetään kaksi rikkinäistä toimivaksi
Pientä pesua moottorille, samalla tietysti tuli takistettua kytkinkellon ym. kunto, kaikki oli hyvin...
Kopille vähän messinki laikkaa + kittiä jonka jälkeen hionta, vanne hopeat ja lakat, aika hyvät vaikka itse sanonkin?
Jarrut, vaijerit, ohjainlaakerointi tuli tietysti katsottua ja huollettua.
takapyörän kaikki laakerit meni vaihtoon...
perus kasaaminenhan vaseliinin ja uusien pultiten kera on liian perushommaa siitä edes kirjottaakseni...
sitten siihen kiinnostavaan eli tekniikkaan
spyde aihiona hyväkuntonen 60cc p+, sille muokkaus täysläppikseks, läpiksi tietysti ite piti leikata malossit jotka todettu parhaiksi...
Kesken eräisenä läppäpuoli...
Valmis täysläppis, imukanava kemiskillä ummessa (tehty näin montakertaa ennenkin, toimiva ratkaisu). Vähän kolmikivi hoonia perään...
Uutta mäntää kehiin, pienen hipostelun jälkeen
Pako ja huuhtelut todella lievästi hipostettu... siistitty vain.
Ei muutakun kone kasaan lievästi lasketulla vm kannella.
Sytkän säätö sopivaksi, kaasarina dellorton 18mm, imupuoli ja imukaula tietysti sovitettu 18mm.
-> loppu mopo kasaan vakioputkella
2 polkasua ja käyntiin, pieni lämmittely ja ajolle
pikku ajon jälkeen kaasarin säätö > neulaa laihemmalle, tk:rikkaammalle, ps oli hyvä, sehän toimi säätöjen jälkeen kun kello.
Valot ym. vedin itse uudestaan 12v jännärillä joten nekin luonnollisesti toimi. Ei muutakun vähän paksummat seokset tankkiin ja ajelulle
Koneen luonne on _erittäin_ vääntävä, jaksaa vetää todella nätisti. Välit on lyhyet eikä kierrä mitenkään mahdottomasti, noin 60 kerää huippuja mutta kiihtyy todella nopeasti sinne. Nostaa keulaa erittäin iloisesti TBH ei kaasulla, pikku kytkimen näpäytyksellä mutta kuitenkin vääntöä on mahtavasti.
Eli täysin epätoimivasta ja epäsiististä tuli, toimiva ja edes jonkin kuntonen parissa päivässä. Hintaa koko projektille tuli maaleinee ym. alle 50e, aikaa meni pari iltaa. p
Vielä olis tarkoitus ostaa uus takavalo, tehä takavalo rauta, siistiä tuo perä, hommata sivuposki, ja lämpörauta. Etupala löytyy jo, unohdin sen vain laittaa kiinni.
Näihin sekaviin tunnelmiin -> talliin xD!