Nyt kun jaksoi aloittaa purkamisen niin saa jotain aikaiseksi, eli kone alkoi rolisemaan niin arvelin runkolaakerien olevan väljät ja nehän oli. Purin koneen ja huomasin että myös vaihteiston laakerit ääntävät melko rajusti. Alle tunnissa menee jo koneen purkamiset niin ei ole mikään ongelma vaihtaa. Mäntä ja kampiakseli ovat vieläkin priimakunnossa. (noh, kilometrejä on vasta 360km )
Täytyy muistaa että kun mopojen kokoluokassa mennään sporttitason yli, alkavat litrahetot kasvaa varsin reilua vauhtia. 90cc koneessa esimerkiksi 25 hevosvoiman tuotto tarkoittaa noin 278 hv/l. Vertailukohtana voi käyttää esimerkiksi F1-autoja joissa on 2,4l vapaastihengittävä kone ja tehoa reilut 700 heppaa eli litratehot pyörivät jossain 300hv/l tienoilla. Sitten jos mietitään keskiverto F1-tallin käyttämiä testausresursseja ja tietotaitoa niin voidaan hyvällä syyllä todeta että mopojen kohdalla korkeatasoinen viritys tapahtuu enemmänkin yrityksen ja erehdyksen periaatteella kuin tieteelliseen tietotaitoon perustuen:)
Toki rakentaminen, testaus ja vastoinkäymiset ovat osa harrastusta eikä korkeaviritteistä menopeliä rakentaessaan kenenkään edes pitäisi olettaa, että mopo on yhtä toimintavarma kuin kaupasta haettu vehje.
Ei tietenkään kestä, alunperinhän nämä osat ovat tarkoitettu radalle eikä kadulle. Ja varsinkin kun pohjana toimii lie kuinka ajettu 06' D50B0 kone jonka ostin 30€:lla ja kunnostin.
Eli nyt on vaihteisto kokonaan uudelleen laakeroitu ja tärinä hävisi kuten se oli arvattavissa. Ja kampiakselille samalla vaihdoin uudet metallihäkilliset C3 laakerit. Mutta nyt ilmeni taas uusi ääni mutta kytkinpuolelta. Eli kytkinpohjassa ei kuulu mitään jos on paikoillaan, mutta kun kytkin ei ole pohjassa niin ääntää. Muuten koko laitos toimi ja kulki kuin ennen. Kytkinpuoli pitää lähiaikoina purkaa ja katsoa painelaakeri, kytkimen vetoakseli ja kytkinkruunun kansi.
Mielestäni JX:n derbi on epäluotettavan vastakohta, kun ottaa huomioon koneen tehot ja miten monta tuhatta kilometriä se moottori on kestänyt edellisellä tekniikalla ilman ongelmia.
Yli 5tkm 80cc moottorilla on jo erittäin hyvä saavutus. Monilla kun leviää teharimopot jo 1-2tkm jälkeen syystä 'x'.. useimmiten vieläpä esimerkiksi kaasuttimen säätämisen laiminlyönnin, tai asennusvirheen vuoksi.
Aina kun rakentaa jollain tavalla erilaisen moottorin, niin suurella todennäköisyydellä joutuu ratkaisemaan uusia ongelmia jotta se moottori kestää läjässä, myös suuremman rasituksen alla. Mutta varmasti saa nykyisillä palikoillakin yhtä luotettavan siitä moottorista.
Eli taas hieman meinaa vastustaa, mopo ei käy tällä hetkellä ollenkaan. Nätisti sammui (ei kuulunut ylimääräistä ääntä sammuessa, ja ennen sitä vielä nätisti nosti powerwheelietä ;D), imupuoli kokonaan tarkistettu eikä siellä ollut mitään häikkää, saa kipinää ja tuntuu olevan puristuksia. (Eikä alakerrassa näkynyt mitään ylimääräistä) Yläpäätä en ole vielä ehtinyt käyttää auki mutta täytyy tarkistaa.(Jos vaikka kannentiiviste olisi taas mennyt.. 1.4kiloa oli vielä momentti kun tarkistin) Painekannen sain tänään kytkinpuolelle joka korjaa kytkimen rahisemisen. Kaikkea sitä sattuu kun mopoja virittää, harrastus on harrastus. Viat kuuluu asiaan vaikka mitä tekee.
Tässä samalla pientä teaseria kun kaverit sattu kuvaamaan kun ajoivat takana..
Aivan kuten arvasin, kannentiiviste o-rengas oli taas mennyt paskaksi. Nestettä pääs läpi ja lämpöshokki m-renkaalle niin jäi jumiin.
En keksi muuta syytä tuolle jatkuvalle o-renkaan hajoamiselle kuin se 2-osaisen kannen eläminen koska kansi oli momentissa ennen leikkaamista ja jälkeen. Scootfastille viestiä että oisko kannessa vikaa jos edes sais uuden kannen tilalle. Männän ja tiivisteet voin hommata itse. Sylinteri ei ottanut jälkeäkään.
Näin nopeasti vielä päivitän tilanteen eli en ole vielä saanu vastausta SF:ltä, eli luultavasti tehtaalle asti on mennyt kyselyä touhusta ja mahdollisesti voi joutua lähettämään osat tarkistettavaksi. Projekti ei missään nimessä jää tähän vaan korjataan se kunnialla vaikka autot on jo mielessä. (montakohan kertaa tämäkin on sanottu.. ) Ja jos ei kuulu mitään/korvata, tilaan männän, tiivisteet sekä sovitan 50mm Airsalin kannen tilalle.
Mäntä ja tiivistesarjat on nyt tilattu, BRK:n kantta en enää laita koska se ei tule kestämään/pitämään. Eli tilalle tulee vanhasta 80cc Airsalista kansi jolle luultavasti teen pientä muutosta koska palotila ei ole mitenkään parhaasti suunniteltu joka rajoittaa tehoa. Muuten kansi käy suoraan ja ei ole 2-osainen.