Iltaa.
Jiiteen arvelmus osunee lähimmäksi totuutta. Tarkoituksena on tavoittaa myös nuorempi lukijakunta, mahdollisen sarkasmin määrän voi itse kukin päätellä...
rossipoika kirjoitti:Jjoo.. Vaikka tilavuuden muutoksen kompensoi pienentämällä välystä sopivasti, niin silti velocity voi tippua alle VIIDESOSAAN.
Kyllähän tuo yllättävän rajusti vaikuttaa. Nalle on pohdiskelmissaan varmaan jotakuinkin oikeilla jäljillä (ainakin osittain?), eikä mullakaan paljoa sen parempia arvauksia ole. Nopeusprofiileja tuli pohdittua eri kulmilla, kuten myös jotain kaasujen dynamiikkaan liittyvää, vaan eipä tullut valaistumista. Blairin kirjassa muuten on joku viittaus ohjelmaan Nro. 4.2, jossa voi määrittää erikseen männänlaen ja squishin r-mitat (en vaan saa 64bit koneella ohjelmaa auki). Netistä löytyi myös
tällainen laskuri, jossa voi määrittää squishin kulman ja männänlaen r-mitan.
Tämän setin kannessa m-laen ja kössin välinen kulma on sen 2 astetta, joten tokkopa tuota kannattaa liikaa murehtia. Blairin mukaan tuo MSV:n mallinnus on kuitenkin melko haastavaa, kerta CFD:tä harrastivat jo aikoinaan moisen asian parissa. Tuon kannen suunnittelussa tuli harrastettua myös tehdasvakoilua, piikkisen nassen virityspalotiloista löytyi aika mukavasti infoa kun selaili.
Ja sitten asiaan? Noo, ei nyt vielä...
Tykästyin tuohon PV:n ruuvattuun takaseen siinä määrin, että otin ja ruuvailin eturenkaankin "täyteen". 440 ruuvia siihen meni,
tämmöinen siitä tuli. Endoaa kovemmastakin vauhdista kivuttomasti, alustana luminen jää, ja perse on penkillä eikä tankin päällä. Kestää kanttaillakin huoletta. Huippunopeudessa (mahtipontiset 65km/h) ei ilmennyt minkäänlaista pompotusta.
Piti muuten Pevekin vakioputki melkoista mekkalaa, syykin selvisi: loppupilli oli halkaisijaltaan nohevat 22mm. Aattelin sitten kokeilla pientä patentointia. 18mm putkeen muutamankymmentä reikää 6mm terällä toiseen päätyyn, pääty moskalla lyttyyn (reiät jää auki) ja pillin reiítetty pää kutakuinkin paisarin puolivälin kohdille. Putki nippuun ja kyllä muuten hiljeni mukavasti. Vedotkin parani pikkasen ahtaamman pillin kanssa.
Ja aiheeseen...
Mäntään 2 kpl 1,5mm voitelureikiä, välirivalle kevennystä 0,10mm, huuhtisten epoksien viimeistely, männän pyöristely jokapuolelta ja kaikkien aukkojen pyöristely.
Voiteluröörit:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... b639e5.jpgPytty:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... b1a32a.jpgJa sitten kannen kimppuun. Lastua lähti melkoinen kasa, lopputuloksena 35% SR, PS 7,8:1 korjattuna, välys 0,70mm ja muoto pallosegmentti. Tuli se jotenkuten kiillotettuakin, kuten männänlakikin. Tuossa squishin ulkoreunalla on tuollainen ylimääräinen viiste kun tyrin terävalinnan kanssa, tokkopa se paljoa vaikuttaa.
Yläkerta nippuun taktisten mittausten saattelemana. Kanteen Ultra Copperit (en oo aiemmin kokeillu moista) ja palotilan kiinnityspintoihin ja tulpankierteeseen kuparitahnat lämpöä johtamaan.
Täytyyhän moposta tehoputki löytyä! "Saari" nimeä kantava Raisun putki muokkaukseen, ja kyllähän se siihen istuu. Jälki on karua, vaan eipä tuo putki tuohon kiinni jää. Paipperi ei oikein meinannut mahtua iskarin eteen, joten pienellä patentoinnilla se saatiin törröttämään oikealle päin.
Sytkä tuli säädettyä melko myöhäiselle, öljyt koneeseen, ja paketti kaikin puolin nippuun. Paipperikin tuli öljyttyä, vaan eipä se tuntunut sen jälkeen kovin hyvin hengittävän.
Kiertelin kaupungin kaikki öljymyymälät, mutta ei sitä penteleen TeeTeeÄssää löytynyt niin mistään. Ostin sitten Motonetistä hirmuisen kallista Motulin täyssyntistä kartingöljyä, luulis kestävän jenkaa ja kuormaa vähintäänkin riittävästi, karstoittumisella ei ole mulle mitään väliä.
Bensat tankkiin (öljyä lorahti varsin reippaanlaisesti), ja eikö se penteleen Moparin uusi bensahana virrannut yhtä vapaasti on- ja off-asennoissa. Noh, kaikki oli kuitenkin paketissa ja tesmiä vailla. Alle metrin tökkäsyllä se pärähti käyntiin. Kovin oli rikkaalla, joten saatöjä hakemaan. Paipperi tuli puhkuttua kuumailmapuhaltimella, näköjään aikalailla teollisuusbensaa tuossa biltsun putsariöljyssä, ainakin savun hajusta päätellen. Kassukin sai säätönsä ja eikun kokeilemaan. Vieläkin turhan rikkaalla.
Yllättävän pientä tyhjäkäyntiä se käy vaikka imulla on niitä asteita sen 215 kappaletta. Kaasuunkin vastaa napakasti, mitä nyt jotenkuten sai kokeiltua. Huomenna lisää testiä ja sisäänajoa.
Nyt se näyttää tältä
Ja niin! Maalasin takalipan! Aluksi räkäsin lipan päälle, sitten läävin sitä rasvasilla näpeillä, maalasin bilteman sinkkispraylla, päästin rälläkällä ruosteisen ratanaulan paloja märälle maalipinnalle ja lopulta annoin pari harkittua laikanhipaisua ja meisselinraapaisua loppusilaukseksi.
Kuva.
Elikkäs huomisiin.