Nyt kuitenni jotain tännekkin kuuluvaa, pahoittelen ettei minulla ole kuvia mutta koitan selostaa jos jotain kiinnostaa kuinka tehdään kasasta paskaa toimiva mopo ~20e budjetilla.
Eli veli tosiaan sai kortin ja se hommas sit semmosen roxin raadon puol ilmasiks joka oli yritetty varastaa -> eihän se osaa mitään muutakun pelata koneella joten isoveli tuli sitten armeijasta käyttämään vapaansa sen ropaamiseen.
Eli avaimia ei ollut ja kaasari puuttui ja pakolaippa oli rikki, koko korvake irti pytystä.
Moottorista -> purkastiin siinä konetta, huomattiin ettei putki ollut edes kiinni (gianelli go) pytystä pakolaipan korvake kokonaan irronnu... No kantta irti, vesitila täynnä ruoste mömmöä. Vari puoli ja kytkinpuoli oli vakiot. Noo nappasin tuorevoitelun pois ja veli purki sen säiliön sitten (liittyy juttuun myöhemmin)
Mäntä oli hyvässä kunnossa joten piti hommaa pytty. no kaverilta kevyesti leipossu vakio pytty, tietysti seissy vesisateessa ni ruosteessa jokapaikasta. No kolmikivi hoonia, pakoaukon kurin viilaus, no innostuin siinä sitten nakertamaan ja tietysti puhkasi aukon vesitilaan... No siinä sitten perkele lens ilmoille ja ei muutakun migi kouraan ja kunnon mälli reijän päälle. Ytp suoristus, kannen suoristus, kanavien viimeistelyä ja vesitilan ruosteen poisto loctiten ruosteen muunto aineella.
Vari puolelle sattu löytymään hyllystä 4.5gr rullat, samoin malossin uus punanen vp ja malossin kytkinjousi setti, taisin laittaa sinne ne keltaset.
Kaasarikin löyty jostain laatikosta, 18mm phbg, no se vaati tietysti pientä modausta että sai paikalleen koska pv kaasari. Heitin hatusta sinne sillon säädöt 92 suutin, neula keskellä, tk vakio, ryyppy vakio, tk ruuvi 2.5 auki
Pyttyä korottelin kans kaverilta saaduilla alumiinisilla korotus liuskoilla, saatiin aukot aukeamaan täysin. Sit ei muutakun sporttiset Chevyn moottoriväri oranssit pyttyyn ja kanteen ja kone kasaan (ainoo kuva )
Nooh muu mopo kasaan, mitä siihen tehtiin ni osia maalattiin, kiksin rattaisii vaseliinit, takajarruun uudet nesteet ja ilmaus ja uudet palat, virtalukon poisto ja virtalukon pohjasta virrat päälle, tankin korkki mallia meisselillä avattava, ilmanputsari fiddy, vedetty imuri letkulla alakatteen alle piiloon ja suojaan, mopo käyntiin, pientä säätöä ja polttimoiden vaihtoa, Voila! Toimiva mopo.
No minun piti lähteä sillon viikonloppuna takasin vekaralle ja broidi haki kilven konttorilta -> tankille, ei laittanu öljyä bensan sekaan ja lopun voitte päätellä.
Nooh vittuuntuneena seuraavilla lomilla kone irti rungosta ja kansi auki ja yritin pyttyä irrottaa, no eipä irronnut, tarkosin vasaralla pari napakkaa iskua mäntään ja sain pytyn irti, ihme ja kumma, sylinterissä ei ollut mitään isompia jälkiä -> hoonia ja se on ihan käyttökelponen, uuden männän tosin tarvis. No mikä siel sitten jumahti... Kangen alapää. Moottori atoimeiksi ja moposporttiin hakemaan tarvittavat hilppeet -> nyt kampuraa vailla että saa roxin taas kasaan ja nyt kasastessa muistan ottaa kuvia
Sitten toiseen projektiin jonka takia tarkemmin ottaen tänne tulin kirjottelemaan.
Eli se pikku mönkijä 110... No siitä porsi sähköstartti ja mulla palo hermot niiden sähköjen kanssa muutenkin. Päätin nyt tänään että teen siitä jotain jännää, alotin sillä että otin rälläkän käteen ja aloin silpomaan runkoa ->
Laitoin swingiin 25cm jatkoa, tehdään nyt jonkin sortin asfaltti vehje tästä, samalla istutin siihen kmx 125 vaimennus ja esijännitys säädettävän iskarin, tuli muuten jämäkkä!
Etujouset tai mitkälie höpöhöpö kepit oli kauheat, no ne oli nii lyhkäset ettei sinne mahtunu mikään muu, no tein tommoset kiskot sitten mihin mahtuu perus monkey/pv pituset takakepit (mallina pv:n) tuo alempi reikä on keulan "vakio korkeus" ja nuo ylemmät sitten millä saa keulan tonttiin (tukivarret vaakatasossa), ongelma vaan on se että jos haluaa ajaa matalalla keulalla joutuu aina säätämään raidetangon uudestaan, no pitääne kuitenni säätää kun keksii tohon jotku pamput (möksä mankissa ois lisäsäiliölliset kiinatuning iskarit)
Taka-akselia pitäs jollain saada levitettyä ja vahvistettua, no levityksen sais tehtyä kun teettäis amiksella spacerit patentit alumiinista ja vahvistuksen ehkä jollain paksulla rautaputkella minkä ujuttais tohon päälle (navat irti tietysti ensin), porailis siihen reikiä ja hitsailis niistä reijistä kiinni akseliin.
Suunnitelmia mönksän suhteen ->
-Liila cnc kiinatuning kaasukapula tilattu
-Sininen kiinatuning kaasuvaijeri tilattu
-roxin teräspunos letku, jarru sydeemi ja kotarin 2 mäntänen satula (takajarruks) löytyy omista nurkista
-taakse joku översize levy (sillein että ois kuitenki pienempi halkasija kun renkaissa...)
-etujarrut pois (koska rumpujarrut..)
-joku tyylii 125cc 2t kone ja siihen diy putki ? TAI joku tehokas nelkkukone ja se käymään viinalla, koska suunnaton halu tutustua tähän ihme aineeseen.
-Mikroauton renkaat?
Jonkunlaine asfaltti/temppuilu härveli ois tarkotus tulla, sen takia asfaltti vehje kun koti tiellä ei saa (kiitos naapurit) enään ajella joten joutuu viemään kärryllä, sama viedä sitte johki asfaltille.
Loppuun vielä -> Skotar1:sta, jos joku muistaa, säätelin sitä, sain vihdoin sen jotenkuten käymään, nyt 60 tk suutin ja neulaa laskin yhen pykälän, edelleen piikillä naukuu kivasti, nyt sai vaan vähän vääntöjä alhaallekkin.
BTW Skotar1 on myytävänä jos jotain innostaa vähän erilainen kulkine !
http://www.nettimoto.com/suzuki/s-1/1860165
Niin joo ja muistaakaas minun youtube kanava ->
VinskiMo youtube kanava
Ja tietysti unohtamatta tuon mun porukan youtube kanavaa ja facebook sivua
TKR youtube kanava (kannattaa katsoa kesävideon molemmat osat
TKR facebook sivu
Ei mulla muuta, mönksä projektin parissa jatketaan mutta huomenna miitteillään !
Husaberg TE300 Supermoto topic
VinskiMo@YouTube
VinskiMo@Instagram