Että testiraportin tynkää...
Hitsatun männän kevennykset oli liikaa, joten Moparilta uusi mäntä nykyiselle poraukselle, ja vielä toinen 52mm koossa. Paketin saavuttua mäntää ja pyttyä hinkkaamaan.
Mäntä: Hieman vähemmän kevennystä pakopuolelle kuin viimeksi, 4mm pois pakohelmasta (jotta mahdollinen keikkuminen vähenisi) ja 0,7mm enemmän pois imuhelmasta kuin viimeksi. Päälle pyöristelyt ja hyvin kevyt rengasuran hionta pakopuolelta. Männän sisäpuolikin tuli siistittyä siihen tavalliseen tapaan, lähinnä murtumisherkkyyden vähentäminen mielessä.
Mukana tullut männänrengas oli taas täysin viistämätön ja sorvausjäljet näkyivät tuttuun tapaan "julkisivulla". Mukaan ostettu vararengas siis käyttöön (kevyemmät työstöjäljet, viistetyt reunat valmiina). Tuossa vararenkaassa oli tosin sellainen jännä ominaisuus, että se oli silminnähden ropelilla, ja paljon. Ts. tasolle laitettaessa toinen pää jäi ilmaan... Kevyt käsin taivuttelu ei tilannetta muuttanut, joten se sai vain perinteiset pyöristelyt ja asennustuomion. Eihän se kovin nätisti urassa liikkunut, mutta kunhan nyt jotenkin... Uuttakaan viitsinyt tilata siihen hätään, eikä tuota orkkisrengastakaan oikein halunnut kelpuuttaa.
Pytty: Pakopuolta tuli taas kerran viistettyä/pyöristettyä parempaan kuntoon; pelkkiin reunaviisteisiin tuli kajottua ja pyrittyä mahdollisimman symmetriseen muotoiluun. Pinnanlaatukin tuli vedettyä perin nätille mallille. Kevyttä hoonausta P600:lla pahimpiin paikkoihin ja muuten hoonailua teräsvillalla pyyhkien.
Paketti nippuun ja 20 min käyttelyä välillä lehtipuhaltimella jäähdytellen. Käyntiääni oli paljon siistimpi, teräviä "tiks" ääniä kuului enää pari kertaa tietyillä kierroksilla, kun aiemmin se kuulosti rujommalta. Keikkumisäänetkin vähenivät, sikälimikäli niitä nyt vain osaa oikein tulkita. Samalla tuli huomattua että kaasua vääntäessä putken liitos tuppaa vuotamaan.
Putki pois ja m-renkaan tarkistus. Edelleenkin se samantyyppinen jälki samalla kohtaa, mutta hyvin-hyvin paljon pienempänä. Asiaan päätettiin olla puuttumatta, koska taktiikkana on pitää muutokset pieninä (ts. oli vähän hihat tyhjät tuon paon lisämuotoilun suhteen, ja vararenkaita löytyy jos vaan mäntä pysyy ehjänä). Putken holkkia tuli hiottua terävämmäksi, jotta tyssääntyy "kohdilleen" kiristäessä; samaan syssyyn holkin tasohionta.
Paketti nippuun ja baanalle, n.1,5km sisäänajoa ja sitten vedättämään. Kiihdytys melko rauhallisesti, koska oletuksena lähes varma konerikko. Tulos
123,0km/h@GPS hieman vastatuulen puoleiseen reiluun puuskittaiseen sivutuuleen. Kuskiin oli asennettu ajopuvun niskaosaan Solimatesta veistelty Moto-GP tyylinen niskakuuppa, joka näytti kyllä perin vakuuttavalta. Kaipa se jonkinlaisena aerodynaamisena parannuksena toimii.
Kutakuinkin huippuvauhdissa paskoi tulpan, ja tulipa sitä vielä huomattua sekin, ettei äänenvaimennin-loppupilli kombo ollut putkessa kiinni kuin pelkällä harjaterästuennalla. Ts. pakokaasuja pääsi karkaamaan pois vastakartion lopun ja loppupillin alun välistä. Tästä luultavimmin johtui se, ettei kone ottanut oikein lämmetäkseen ja kierroskaista oli tippunut alaspäin. Subjektiivisen kokemuksen mukaan vauhti oli aikalailla hiljaisempi niin äänen, kuin näköhavaintojenkin mukaan, mitä viime kerralla.
Pari tulppaa tuli vaihdeltua, mutta kyllähän ne vedot siitä olivat jo heikenneet, kuten puristuksetkin. Lisäksi täysvauhdissa kuulosti kaikilla vedoilla siltä, kuin bensansaanti loppuisi jaksottaisesti, ts. bensalinjan virtaama ei riitä/bensanpinta liian alhaalla. Kierrokset jäivät leijumaan aina kun kyseinen ilmiö tapahtui. Lämpöleikkaamiselta se ei vaikuttanut. Huonohkoilla puristuksilla testattu täyskiihdytys antoi 0-100km/h ajaksi n. 12s, tosin ykkösellä tuppaa rötäämään ja ympärikeuliminen kulemma pelottaa.
Noh, päätettiin siinä sitten lopetella kun alkoi jo pimeys laskeutua, kiihtyvyyden perusteella tuntuma oli sellainen, että nykyinen 13-piikkinen voisi vaihtua vielä kokeilun vuoksi 14-piikkiseen. Toisaalta se voi olla, että kierroskaista ja BMEP on nyt huomattavasti alempana kun "vastapaineita" on vähemmän. Voi olla että tuntuma on toinen, jahka putki saadaan kuntoon.
Purkamaan: Putki pois ja kurkistus mäntään; hyvältä näyttää niin männän- kuin renkaankin osalta (aiemmin näkynyt pieni jälki oli kulunut sisäänajossa kokonaan pois). Pytty pois ja huonojen puristusten syy löytyi. Rengas oli kulahtanut paon ja päähuuhtelun välistä todella rajusti. Syy on vähän mysteeri, mutta olihan se vähän jumissa urassaan. Ehkä se renkaan ropelimaisuus on syypää. Pytty on edelleenkin käyttökunnossa.
Saavutukset ja tappiot:
+Rengas ei katkennut
+Rengas ei ottanut osumaa paon keskialueella
+Männässä ei mitään hälyttävää tuon renkaan jumimisen ja kulahtamisen lisäksi
+Kone kävi perin viileänä
-Putki epäkunnossa
-Rengas ei kestänyt/oli kiero
-Bensalinjassa ongelmaa?
-Ei kulkenut tarpeeksi
Mitäs nyt? Noh, otetaan käsittelyyn semmonen surkea männän mukana tullut rengas, katsotaan m-rengasura kuntoon ja himmaillaan kaikki tarpeellinen hiekkapaperilla kuntoon. Tarkistelua ja korjailua siis. Putki pitää myös laittaa parempaan kuosiin (ja ehkä wräppäilläkin). Välit pidetään aluksi samoina, mutta katsellaan sitten seuraavan testin yhteydessä tarkemmin. Poraukseen se menee, kun tuolla männällä on "harjoiteltu" loppuun asti.
Videota ei tällä koneella ole, mutta voihan sen joskus upata. Ei se tosin kovin ihmeelliseltä näytä. Raportti on taas kerran aika pitkä ja kuivaa luettavaa, mutta näitähän tuleekin tehtyä siksi, että muut voisivat virheistä/muuttujista jotain oppia.
Kuvia on kuitenkin...
Renkaan paha olo:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0c4bb6.jpgImupuoli männästä:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 2dab99.jpgMännänlaki (perin on epäsymmetristä kuviota...):
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... ece4b4.jpgPakoaukko (Näyttää epäsymmetriseltä, ei se sitä tosin viimeisimmällä silmätutkailulla ole. Portmap selventänee tilanteen, jos se silmä vaikka huijaa ja epäsymmetrinen pako rasittaa rengasta ja saa huuhtelun epäsymmetriaan):
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d2f30f.jpgTästä jatkaen...