Hoohohoo, elo on palannut projektitopicciin.
Ennen kuin alan meuhkaamaan uusimmasta aiheesta, kerrotaan keewaynkin kuulumiset.
Eipä juuri mitään tehty, katteet makaa edelleen tallin nurkassa odottamassa hiontaa ja kittiä sen 10 kertaa peräkkäin, ja jos saisi vielä joskus maalitkin päälle. Lapulta ostin halvalla Giannelli Extra putkilon, ja mukavastihan se sillä kiihtyy. Maalasin sen mattamustaksi jottei myllyaho innostuisi niin herkästi. Kulkupuoli on tällä kertaa rajoitettu perinteisellä prikalla ja kaasukurilla. Jonkinmoinen versio 2 rajoitin on kehitteillä, joka ei pätki ja failaamisen mahdollisuus on noin 0,1% ainakin teoriassa, mutta se on vielä kehitteillä.
Keewayhyn olisi tarkoitus kun tässä jaksaa(eli ei ikinä), niin tehdä katteet valmiiksi, irrottaa kone jossain vaiheessa, putsata se läpikotaisin ja maalata lohkot alumiininvärisellä lohkomaalilla. Ostin myös tunr variaattorikopan mustat kuusiopultit kun ajattelin että näyttäisi hienommalta, mutta tuttuun kiinan tapaan nehän ruostuivat heti
Kuva ruoskasta:
Noniin, sitten päivän aiheeseen.
Jokin aika sitten ostin yhdeltä kaverilta halvalla toisen lähes täydellisen samurain josta saisi varaosia käyttösamuraihin. Parit osat siitä otin kuten USD keulan ja alumiinisen tankinkorkin
ja huolsin sitten vehkeen toimivaksi jos sen joskus myisi. Noh muutama päivä sitten yks tuttu sanoi myyvänsä raiskattua Benelli 49x skootteria, josta oli katteet varkaiden jäljiltä paskana ja mäntä leiponut. Noh senhän minä vaihdoin päikseen toiseen samuraihin, ja heti vaihtokaupat suoritettuani kävinkin benellin kimppuun:
Projekt hullu-Benen esittely:
-tehdään riisuttu "kisa" vehje. Katteet kuikkaan ja kaikki ylimääräinen pois.
-moottoriin kokeillaan mitä ihmeellisimmät viritykset. Jos sillä saa tehoa, teen sen.
Viritystavoitteita:
-vakio 50cc pytyllä rikotaan ainakin 90km/h, riippuen perävälien riittävyydestä. Kuulemma näissä riittää perävälit sen verran että 95km/h vauhtia pääsee 12000rpm kierroksilla, joten 90 pitäisi ainakin saada rikottua, ja periaatteessa hurjilla kierroksilla myös 100km/h. 50cc pytyllä pitää saada myös kiihtyvyyttä sen verran, että samurai jää ainakin 10-0, ja keulaa saa nostettua ainakin nykimällä. Periaatteessa tavoite 50cc:llä on 100km/h, mutta riippuu vähän noista peräväleistä.
-kun 50cc on leivotettu tarpeeksi monta kertaa ja nipistetty jostain riittävästi rahaa, niin siirrytään 70cc pytinkiin. Jos onnistun hommaamaan jostain vielä pidemmät perävälitkin, niin sillä rikotaan ainakin 115km/h, ja kiihtyvyydessä pitää tietysti ainakin keulia kaasusta.
-viritys yritetään toteuttaa mahdollisimman pienellä budjetilla. Samalla todistetaan että halvatkin kiinaosat toimivat kun niille osaa tehdä tarvittavat temput ja asentaa oikein.
-putket pyritään tekemään itse. Tällä hetkellä meikäläisen hitsausmahdollisuudet ovat vähän heikot, kaverilla on naapurissa hyvä MIG, mutta se on niin jonne että se perii sen käytöstä yleensä aina veroa jotka se hassaa tupakkiin tai eeässään, eikä ole edes sen hitsi. Mutta eiköhän niitä putkiloita jotenkin saada tehtyä.
Nopeuden testaamisessa on kyllä pieni ongelma, lähistöllä ei oikein ole mitään pitkää suoraa missä saisi kunnolla pommittaa
Noh eiköhän sitä jossain..
Jaha, no laitetaan kuviakin:
Kone on sama kuin keewayssa, eli taattu kiinalainen 1E40QMB 12mm männäntapilla. Variaattorin ja kaasarin kirous seuraa varmaan mukana, niistä yritetään päästä eroon.
Tässä mallissa on tankki tuossa jalkatilassa joten se on varustettu alipainepumpulla joka siirtää bensan tankista kaasariin. Toivon että sen kans ei tule ylimääräisiä ongelmia.. Tankinkorkin olivat myös varkaat paskoneet ja siihen pitäisi kehitellä joku patentti. Virtalukkokin oli raiskattu mutta sentään toimi vielä
Rullakupista oli kummallisesti haljennut palasia, mutta onneksi löytyy keewayn vakiovari minkä voi tuohon laittaa. Tuo vakiovari on kyllä paska ja rajoittaa vauhtia huomattavasti niin joku parempi vari olisi ostoslistalla. Joko malossin multivari tai sitten stage6 sport pro vaikuttais kans hyvältä vaihtoehdolta ja ois aika halpakin.
Harmikseni öljypumppu vuosi pahasti öljyt ulos ja oli kerännyt magneeton puolen kirjaimellisesti täyteen paskaa. Keewayn pumppuun tuli sama vika ja toivoin että saisin tästä siihen toimivan pumpun mutta hylättävä se on näköjään tuokin.
Näin avataan lohkot oikeaoppisesti:
itsetehty lohkojen ulosvetäjä joka painaa kampiakselista lohkot erilleen, niin ei tarvi vasaroida lohkoja tai kampiakselin päitä pilalle. Kovasti kyllä taipui tuo lattarauta vaikka oli jotain 4-5mm tavaraa joten välillä piti vähän hakata tuohon pultin päähän vasaralla niin homma onnistui.
Ja näin on lohkot avattu ilman mitään vasaranjälkiä tai väkivaltaa
Kampiakseli oli kauttaaltaan lämpövärjäytynyt. Ei keewayn kampurassa ollut yhtään väriä kun sen joskus vuosi sitten purin. Luulisin että nuo ovat tulleet tehtaalla kasauksesta, ei kai koneen käydessä pitäisi moisia lämpöjä tulla, ja luulisi että petilaakeritkin värjäytyisivät, mutta ne olivat normaalin väriset. Kiertokangen alalaakeri vaikutti olevan tikissä ja akseli muutenkin että ei tarvi sitä heti ostaa uutta.
Se tuossa kampiakselissa mietityttää että mitenköhän mahtaa nuo laakerit kestää kierroksia kun niille ei ole tuossa kiertokangessa oikein voitelureikiä. Tuo tulee kirkumaan siinä 12000rpm kierroksilla kiihdytyksessä ja varmaan kovempaakin joten saattaa kyllä hyvinkin kilkata. Täytyy laittaa paksut seokset jotain täyssynteettistä öljyä.
Myyjä sanoi että käyntikuntoon saamiseksi tarvitsisi ainoastaan mäntä vaihtaa, mutta vähän vaikuttaisi että pyttykin on vaihto/porautuskunnossa.. Jännästi oli männänrenkaat katkennu ja kilkannut vaikka pakoaukko oli viilaamaton:
Tosin on siellä muutakin leikkausjälkeä, että luultavasti laihalla käynti tuon on loppuviimeksi aiheuttanut. Vaihtoehtoja leipomisen syiksi löytyi useita: kaasarin neulan sokka oli irronnut, ilmanputsarikotelossa pieni reikä joka oli patentoitu jesarilla ja öljypumppu vuosi. Pytty näyttää muuten käyttökelpoiselta mutta yhden huuhtelun yläpuolella on pieni jurmu jota ei juuri tunne mutta näkyy jotenkin:
Pytty vaikuttaa ainakin keewayn TNT pyttyä tehokkaammalta, huuhtelut ovat selvästi korkeammat ja pakoaukkokin näyttäisi isommalta. Noh, sehän on vain hyvä
Benellin kansi oli myös parempi kuin keewayn vakio, palotila oli valmiiksi sopivasti muotoiltu, siinä oli ainoastaan parin millin kynnys joka tekee squish välyksestä aivan turhan ison ja matalat puristukset, mutta sen saa helposti madallettua.
Lopuksi kävin hakemassa 3 litraa diisseliä joilla hinkkasin lohkoista kampikammion ja sen ympäristön puhtaaksi sekä muutkin osat puhtaaksi. Vitullinen sotku tuli, toivottavasti isä ei eksy talliin vähään aikaan
Tekisi kyllä mieli saada nuo lohkot kokonaan puhtaaksi, mutta ei saa painepesuria vielä tulille lumien takia. Osaisko joku suositella jotain kunnon liuotinpesuainetta millä saa tuon paskan pois?
Tuli myös putsattua 16 millinen vakiokaasari ja laitettua siihen alkuun 105 suutin. Ilmanputsariksi tulee Pipercross takaamaan imuäänet. Kaasari oli muuten samanlainen kuin keewayssa, mutta se ei ollut Mikuni vaan joku kiinalainen Leader eli johtajan malli.
Koneeseen pitäisi hankkia ainakin seuraavaa osaa että saisi sen käyntikuntoon:
-kampuran laakerit ja stefat
-mäntä ja neulalaakeri
-tiivisteet, tulppa, tulpanhattu
-kaasuvaijeri
Niistä pitäisi köyhtyä Sparewheeliin järkyttävät 70e. Onko kellään tietoa saisiko laakerit ja stefat halvemmalla laakeriliikkeestä (oulussa ois ainakin tasanto niminen liike)? Sparessa ne maksaa sen 20e yhteensä. Osien hankintaan saattaa mennä jokunen päivä koska rahatilanne on taas vaihteeksi aika lailla nolla
Jos hyvin käy niin saattas olla ensviikolla tarvittavat rahat osiin niin saa hommaa jatkettua.
Lisäksi hankintalistalla on rajoittamaton cdi, joka mahtaa löytyä halvalla kiinasta. Vakio cdi:hän noissa rajoittaa, ei kierrä yli 10krpm, mutta eiköhän tuo saada kirkumaan. Sitten pitäisi myös parempi vari hommata. Rahaa menee ja tämä on vasta alkua...
Huomenna voisi kokeilla pikkasen viilalla kutitella tuota pyttyä. Tai oikeestaan teen ensin portmapin ja laskeskelen aukkojen aika-alat ettei heti mene metsään. Putkeksi olisi tarkoitus alkuun laittaa legendaarinen itsetekemäni "Pärinä-Pönttö" joka viime keväänä jo aiheutti kilpien lähtemisen, eli se on siis aito tehoputki. Se on suunniteltu kohtuullisen matalille kierroksille joten pyttyyn ei heti pysty vinguttamaan nyrkin kokoisia kanavia, mutta suunnittelin että voisi joistain kohti lyhentää sitä putkea että saa kierroksia hilattua vähän ylemmäs. Jos tuolla putkella menee 80 rikki niin hyvä.
Hohoo, saapa nähdä mitä tästäkin tulee. Nyt on ainakin 2 tahti mitä viritellä