Huomaa, että ilmoittautuminen sulkeutuu muistaakseni perjantaina.
Ja piikkirenkaita EI saa missään nimessä olla. Mutta nastoillekaan ei tod. näk. ole tarvetta.
Täältä on tulossa kisojen kovin manki, viime kisojen viriluokan 4. sija.
Dynosta: Oli se vaan vaikeaa löytää 400mm putkea pyörityspinnaksi dynoon. Kolmea koneistamoa ja kolmea tukkuliikettä myöhemmin löytyi puhelimen päästä joku, joka kehotti etsimään putkea kotipajaa lähinnä olevasta koneistamosta. Sieltä sitten löytyikin sopivaa putkea, ja kun käyttötarkoitus (dynon osa) selvisi niin hintakin jäi varsin kohtuulliseksi rullan koneistuksen kanssakin. Tuntui kiinnostavan moinen mopodyno muutakin henkilökuntaa kovasti.
Meinasi loppua sorvista koko kesken kun tuota tasoittelivat putkea varten.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 4b38d0.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... e95580.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 19e321.jpg
-----
Mopokisoista: Ihan järkyttävän jyrkkiä ja syviä kuoppia + vesiesteitä ennakko-odotuksiin nähen. Piti vaihtaa tuo "Sarviputki" kiinni kun montut hajotti sen paremman alakauttaisen tyystin...
Täytyy kyllä sanoa että ajotaito ja alusta taitaa olla pääosassa tommosella radalla. Ja onhan tuo piikikäs kone vähän arvaamaton mutavellissä ja märällä asfaltilla. Kävin itsekkin ajamassa pari rundia, ekan sillä alakauttaisella, ei riittänyt pito kakkosella asfaltilla. Toisella kierroksella putki vaihtoon ja ekassa mutkassa kuravelliin kyljelleen, toisessa vedin asfalttimutkan pitkäksi ja liu´uin mopon kanssa turvanauhojen alta lepikkoon.
Hyvä yritys oli kuitenkin, D-finaaliin päästiin ja sitten meni jotakin sytkäpuoleta paskaksi toisella kierroksella... Tuloksena keskeytys.
Kiitosta vaan Jesselle ajotaituroinnista, pysyit sentään pystyssä, toisin kuin eräät. DjEzko84 ja pvvierahat tuli tavattua myös paikanpäällä. Ensivuonna taitaa jäädä väliin, kuskit ei osaa ajaa maastossa ja mopo ei sovi tommoseen hommaan.
-------------
PV:n elämää: Yläkauttaisella rääkkäyksen jälkeen siihen viriteltiin ennätysputki kiinni ja sillä käytiin mopokisoissa rämpimässä. Sielä se ennätysputki sai aika pahasti turpaan pohjakosketuksien johdosta jo harjoituskierroksilla, joten siihen vaihdettiin taas se korkeakiertoisempi putki kylkeen rääkymään (klik). Mopokisat
Kisojen jälkeen ennätysputki katkaistiin, hakattiin moskan kanssa kutakuinkin takaisin mittoihin ja räittiin kasaan. Moisen rääkin jälkeen tulos oli seuraava (klik): Burnista17-30 väleillä 115km/h@12200rpm nelosella, vitosta ei oikeen jaksanut vetää (vitosella olisikin mennyt jo päältä 130km/h)... Harmi kun ei löytynyt 16-piikkistä, olisi varmaan jaksanut sillä kiskoakin. Konekin viimein antautui, kun rengasta piti lämmittää kolmatta kertaa putkeen 5-vaihteella ja kasin tulpalla...
Tätä seurasi vielä yksi yritys jollain (käytetyllä?) m-renkaalla ja uudella takanakilla. Huiput nahkeasti 112,8km/h 16-30 väleillä ja surkeilla puristuksilla. Tällöin tuli myös otettua surkeiden huippujen jälkeen enemmän dataa kiihdytyksistä.
-1/8 maili 13-30 väleillä: 11,2s@96km/h loppunop. ja 11,3s@107,5km/h loppunop.
- 0-100km/h: 10,6s@179m ja lyhimmällä matkalla 11,1s@164m
- 60ft: 2,6s@31km/h ja 3,3s@40km/h
- 150m: 9,6s@93,7km/h
Valitettavasti kone oli nuissa mittauksissa jo perin umpiväljä, joten vertailtavuus heikkenee. Kiihdytyksien liikkeellelähdöissä oli vähän pito-ongelmia kuivalla asfaltilla, johtuen liian pitkästä takahaarukasta. Vertailun vuoksi 150cc 2T Maxi-Skootterilla sai 1/8 mailin aikaan 11,4s...
103,1km/h pelkästään pakopuolelta viilatulla Malossilla. Imuhelmakin vakiomitoissaan. Nöyrästi vetää hiekkateillä nelosella yli 80km/h isommatkin ylämäet
Ainakin se on hyvin tarkka siitä, että molemmat kiihtyvät samassa suhteessa. Voinee johtua signaalien laadusta.Tuna-71 kirjoitti:Jostain syystä GSF-Dyno ei osannut tulkita sitä, jos toisessa kanavassa oli dynorulla ja toisessa sytkäsignaali, ideoita tuohon?
PV:stä katkesi runko dynotellessa. :? Vissiin helvetisti vispaava takanakki ja liinalla vedetty keula mahdollistivat rasitusmurtuman runkoon. Katkesi kahdesta kohtaa kun nelosella oli kiekat melkein tapissa...
Dynossa ei oo jarrua, joten sai hetken odotella että rulla pysähtyi. Nyt on kuitenkin runko hitsattu ja emäputkessakin on vahvikeputki tulppahitsattuna.
----
Elikkäs, Malossia dynoteltu eri putkilla. Tiedot käynee selviksi kommenttikentistä, pukitetut ovat kuvassa. Tehot ovat melko realistisia, takarenkaan ympärysmitassa taisi olla hieman virhettä.
---
Dynosessioita varten serkkupoika tosiaan sorvaili Malossin työpaikallaan; valitettavasti terävalinta oli väärä/syöttö oli väärä/koneesta tuli väljät esiin kun työstöjälki oli hyvin karkeaa ja kuoppaista. Siihen päälle tuli sitten vielä todettua, ettei bilteman 50-xxx mm hooni mahdu 51,6mm reikään uusilla kivillä. Porakoneesta, m6 kierretangosta, pesusienestä ja hiekkapaperista tuli sitten väsättyä joku perseilyhooni, jolla otettiin enimmät pois. Loput menikin sitten käsin hiomalla. Sylkkäputki näytti karulta, mutta puristuksia on yllättävän hyvin 30km sisäänajon ja rankan dynotuksen jälkeenkin, dynottaessa ei ollut edes mitään jäähdytystä ja joka putkelle otettiin kolme käyrää... Kierroksia irtosi yli 14000 rpm.
---
Tässäpä olis tehokäyriä, renkaan ympärys ja inertia laskettu vielä uusiksi. Kaikilla putkilla otettiin kolme vetoa, joista keskimmäinen oli aina paras kaikenkaikkiaan. Lisäksi alemmassa kuvassa JT:n yläkauttaisen putken turboruuvin vaikutuksia. Paras teho oli RM60 putkella ekalla vedolla, vähän yli 10,5hp.
Todettakoon vielä että vakioputket tuli mitattua ilmankosteudeltaan 30% pienemmässä ilmanalassa ja turboruuvilla tehtiin auki ja kiinni asennossa vain yhdet mittaukset.
Setit:
-Lievästi viilattu Malossi
-Tappiin laskettu kansi
-20mm PHBG ja Pipercross
-B9ES tulppa
-Sytytys vähän vakiota myöhäisemmällä
-13-30 välit
-Rengaspaine 2,8 Bar
-Kytkimessä ei enää luistoa
Pelkät tehot:
Tehot vääntökäyrillä (epäselkeä):
Turboruuvailut:
Sessiopotretti:
Mittausjärjestys oli sama kuin dynokäyrien vieressä oleva listaus. Puristukset eivät muuttuneet merkittävästi testien aikana.
---
"Yleisön pyynnöstä" RM60 putkea testailtu myös ajossa. Tai siis serkkupoikahan se tietysti pärräili uskottavampana kuskina.
Väleinä oli 16-30 ja oli kuulemma paras ajettavuus nuista käyrissä olevista putkista. Huippuja nappas 103km/h GPS:ään. 1/8 maili meni parhaimmillaan 12,6 sekuntiin loppunopeuden ollessa 83km/h. 13,0 sekunnin vedolla loppunopeus oli 90km/h.
Tämä putki oli tosin hänen mielestään parempi ajettava/tehokkaampi, vaikka pytty oli silloin kovin väljä ja takahuuhtelut olivat vakio korkeudessa. RM60 putkella joutui pykältämään isompiin mäkiin kolmosta, toisin kuin linkin putkella joka tuli jo myytyä. Siinä oli kuulemma paremmin vetoja keskikierroksilla ja tehokaistakin venyi pidemmälle. Harmi ettei sitä saanut dynotettua/kokeiltua ehjemmällä pytyllä...
Toistaiseksi mopo pysyy kokonaisena ja moottori mopossa kiinni. Käytännössä näissä ei ole niin paljoa tehoa että renkaan sutiminen olisi suuri ongelma, varsinkin jos/kun se sutii joka testissä kutakuinkin samaan tapaan. Kampiakselitehon laskeskelu takapyörätehon sijaan on myös vähän merkityksetöntä, kun käytännössä pyritään kuitenkin välittämään se teho pyörän kautta ajoradan pintaan. Tietysti eroja tulee kun päälle lykitään erilaisia vermeitä eri rengastuksilla tms. komponenteilla. Mm. liian kireillä ketjuilla tuli reilu 1hp tehohäviö.
Jokatapauksessa otettiin tuossa Raisukoneen yläkerta auki, katkoksen pää oli murtunut ja rengas juminut uraan. Syynä lienee yleinen burnailuperseily kireän puoleisella ilmajäähyllä, jossa kasin tulppa... Pytyssä alkaa jo muutenkin olemaan melkoinen rappu yläpäässä ja katkoksen pää on vähän naarmutellut sylkkäputkea. Huomenna tulee (toivottavasti) kaksi vararengasta, joilla tuo pitäisi tekohengittää siihen kuntoon että sen voi hajottaa dynossa pariin otteeseen. Tavoitteena ei ole hakea täysiä tehoja, vaan käydä kaikki 11 kpl tuohon sopivia putkia dynossa läpi. Väljyydestä huolimatta tehokäyrien muoto edes muistuttaa oikeaa, ja samalla saa vähän harjoiteltua tuota jäähdyttelyä ja säätelyä.
---
Raisukoneesta penkitetty 15hp pihalle varsin muikean näköisellä vääntökäyrällä, joskin puristukset on uudesta männänrenkaasta huolimatta aika nollissa ja mäntä vaan keikkuu. Jäähdytyksen hoitaa lehtipuhallin. Rengasuraa joutui viilaamaan vähän jokapuolelta että rengas istui edes tyydyttävästi... Gianellilla lähti vähän vajaa 12hp. RM60 putki otti valitettavasti kanteen kiinni, eikä sitä saanut testailtua.
Suuttimien ja ennakon kanssa pelatessa tuli taas huomattua miten perseestä se PV:n sytkä onkaan. Säädettävällä sytkällä saisi kivasti lisää vetoja tehoalueen alkupuolelle, koskapa ennakkoa lisäämällä 8-10krpm välille saisi n. 1,5hp lisää, joka vastaavasti häviää 10-12krpm alueelta. Suuttimilla pelatessa huomasi että sillä ilmasuuttimella/powerjetillä saisi ennen piikkiä olevaa rötäilyä vähennettyä ja tehoalueen alkua paremmaksi. Tässäkin erot olivat 8-10krpm ja 10-12krpm välillä sytkän säätöä vastaavia.
---
Höhööö... M-rengas päätti silppuuntua yllättäen kun serkkupoika kokeili drifteripeeveetä "Sarviputkella" hiekkatiellä. Läks vielä pieni pala männänlaesta poies. Veikkaisin että johtuu ihan vaan liiasta lämpenemisestä, jolloin katkosvälys menee miinukselle. Dynossa tuli rääkattyä aikalailla, mutta ei tykännyt kyttyrää kun lehtipuhallin jäähdytti mukavasti. Mäntä itsessään varsin siistissä kunnossa, rengasuraa myöten.
Päivän saldona ulkomuistista:
-15,6hp@13krpm tällä putkella: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090080.jpg
-15,3hp@11krpm "vauhtipäiväputkella", tehoalue huomattavasti parempi
-14hp@12,8krpm "Sarviputkella", joskin venyvyyttä riittää kun yhdessä vedossa huippukiekat oli 14990 rpm...
Pitäs muuten vissiin huoltaa tuon drifteripeeveen takapyörää kun laakerit rutisee, paukkuu ja yhden kovemman vedon jälkeen myös ylikuumenee niin kovasti että rasvat savuaa komeasti pois...
---
Vähän videokoostetta Raisukoneen rääkkäyksestä.
http://youtu.be/Pusl6zOxN2M
Tulipa tuossa tiggailtua mäntää kasaan, kun laen reunasta/rengasurasta puuttui palanen. Sorvissa silmämääräistä tasoittelua ja rengasura samalla uuteen uskoon. Uusi katkoskohta ja muutaman minuutin hiekkapaperiviimeistely-> sehän pärähti käyntiin, vaikkakin puristukset oli perin surkeat.
Gianellilla 95km/h gepsiin ja 20km pärräilyä. "Sarviputki" kiinni ja Vähän päältä satasen vauhdissa sylkäisi renkaan putkeen... Ei siinä, oli vissiin tullut liian vähän kevennettyä pakopuolta renkaan lähettyviltä ja rengas juminut uraan pitkässä vedossa. Yleensä laen reunasta on lohjennut pala, mutta nyt se olikin vain vääntynyt nätisti lohkeamisen sijaan. Mukavasti sitkeämpää tuo hitsisauma.
PV toimimaan "nitrolla". Vähän suuttinten mittailua sekuntikellon kanssa ja pientä laskeskelua. Suuttimesta millin terällä läpi ja vielä vähän 1,5mm terällä avarrusta toiseen päähän. Virtaama 3,1 kertainen bensaan nähden.
Setit:
-17-30 välit
-Viilattu Malossi
-20mm BHBG, neula, neulaventtiili ja koho poistettu, suutin porattu
-Vähän laksettu VM kansi
-Suora letku tankilta kaasariin
-B7ES tulppa
- 50/50 nitrometaani-metanoli polttoaine sekoitusagenteilla ja syntisellä öljyllä
Pörähti kolmannella polkaisulla käyntiin, ja kävi nätisti tyhjistä kun sääti tyhjiksen seoksia. Vajaakaasulla pelitti myös nätisti, vaikka neulaa ei ollutkaan. Täyskaasulla alkoikin sitten ongelmat, aluksi nakutti->väljempi kansi->ei nakuttanut. Täyskaasulle-> imee kohokammiota tyhjäksi-> bensanpinta ylös-> ei auta->38/58/4 nitro/metanoli/rissa-seos tankkiin-> ei auta-> neulavena ja koho pois-> ei auta -> suora letku tankilta kaasariin-> kiskoi paljon pirteämmin täyskaasulla kuin bensalla ajettaessa-> ryyppyä ->sylkäisi m-renkaan pihalle...
Yhteensä nitroseoksia paloi n. 3l ja vetoja oli hyvin aina sen hetken minkä kohossa oli polttoainetta (neulaventtiilin pesä ei virtaa tarpeeksi yläkierroksilla). Ala-ja keskikierrosten vedot paranivat massiivisesti ja kone kävi paljon kylmempänä. Kierroksia irtosi myös bensalla saatavia enemmän.