Ei muuta kuin veikkauksia kauanko mäntä kestää. Lähimmäksi arvannut saa..öö haluamansa virtuaalijuoman. Ja vaikka nimimerkkinsä leiponeeseen mäntään
Männästä puheen ollen, se on nyt aloittanut työnsä muuttamalla kaasunpaineen liikkeeksi benellin sylinterissä. Toisin sanoen vehje on saatu nyt jopa käyntiin.
Tylsän kemian tunnin trinitrotolueenin ihmettelyn jälkeen oli aika kaahata taas hengenvaarallisella viritetyllä mopolla kohti tallia jossa benelli odotti kasautumistaan. Huhut poliisin tehoratsiasta kuumottivat koulusta lähtiessä, mutta onneksi ja onneksi jälleen satoi vettä niin poliisit eivät viitsisi pönöttää sateessa mopoja testaillen niin ajelin turvallisin mielin kotiin.
Keeway on vissiin alkanut säästökuurille, tankissa olevan hiilivetyseoksen pinnan korkeutta tarkastaessani huomasin että se on noin puolivälissä eli noin 2,5l käytetty ja trippimittarissa oli jo 75km. Aletaan lähestyä 3,5l satkulla rajaa, ei paha siihen nähden että kiihtyy huomattavasti vakiota paremmin, matka ajossa 58 vauhti ja ei juurikaan hyydy ylämäkeen.
No mutta benellin suhteen aloitin tappelun siitä mihin viimeksi jäin eli kiksin laittamisesta toimintakuntoon. Hetken jousen kanssa taistelun jälkeen hiffasin että vika piilee siinä että polkimen akselin lukkorengas ei pidä vaan päästää akselin liikkumaan joka taas päästää jousen irralleen. Korjauksena tein putkenpätkän tuohon polkimen ja kopan väliin ja homma alkoi pelittää.
Kokeilin asentaa uutta sparesta ostettua motoforcen tulpanhattua, mutta kun vedin tulpan irti hatusta niin sieltä lähti koko höskä irti. Mitähän kuraa se tuokin on, miten ne kuvittelee että tuo palikka pysyy tuolla sisällä, oli vissiin vaan liimattu kiinni sinne
Eihän se tuommoinen vetele, pitää palauttaa. Kyseessä oli Motoforce bakeliittinen tulpanhattu pienellä nipalla, hintaa oli vissiin 4e. Ei voi kyllä suositella.
Laitoin siis kiinni benellin vakiotulpanhatun joka oli muuten hyvä mutta siitä puuttui pieni sokka mikä pitää tulppaa kiinni eli se on vähän sohlo mutta kelpaa testausta varten.
Koneeseen tuli asennettua sähköt, imupuolen osat ja varipuoli kasattua ilman rullakuppia ja hihnaa että voi kierrättää aluksi paikallaan. Läppinä on vakio peltiset mitkä saattaa vaihtua hiilikuituisiin jossain vaiheessa.
Sitten oli vuorossa seuraava ongelma eli männänrengas joka ei suostunut menemään mäntään. Aioin aluksi isontaa männässä olevaa uraa mutta totesin renkaan ohentamisen paljon helpommaksi ja homma onnistuikin yllättävän helposti ja rengas meni hyvin mäntään eikä jumahtanut uraan.
Kilkkaamisen välttämiseksi tarkistin myös etteivät männänrenkaat yritä tarttua pakoaukon reunoihin liikuttamalla mäntää käsin pytyssä ja minkäänlaista takeltelua ei tuntunut. Männänrenkaiden katkoskohdat eivät myöskään olleet minkään aukon kohdalla kuten kuuluukin. Kaikki vaikutti siis olevan kunnossa koneen kasaamista varten joten putsasin osat ja asensin männän työpaikkaansa, tai ehkä tulevaan kuolinpaikkaansa.
Laitoin pytyn alle kaksi alatiivistettä, mutta kun kiristin pytyn paikalleen niin ne painuivat sen verran että männän reunan ja pytyn yläpinnan välys oli edelleen varmaan alle 0,5mm, mikä tarkoitti aukkojen aukioloajoiksi about 168/113 eli naurettavan vähän. Pyttyä saa siis korottaa reilusti, pitänee tehdä millin alumiinipellistä korotuspala jos sitä vielä löytyy.
Kanneksi laitettiin alkuun muokkaamaton benellin vakiokansi josta poistin kuvan oton jälkeen karstat. Puristussuhteita ei tullut mittailtua mutta eiköhän se aika löysä ole. Kun saan koneen jotenkin toimimaan ja testit ajettua niin ruvetaan virittämään eli pytty ylös, kansi alas ja viilaa.
Lapulta oli tarkoitus saada roxin BR8HS tulppa tähän (tässä mallissa on tosiaan lyhytkierteinen HS tulppa, toisin kuin keewayssa jossa on pidempi ES) mutta hän oli mennyt tukholmaan lukion kulttuurikurssille jonneilemaan, joten kaivoin laatikosta vanhan Noppelin BPR
4 HS vakiotulpan. Suattaa olla pikkasen liian kuuma lämpöarvo tähän, ei uskalla paljo ajella tuolla
Jonkinmoisen äheltämisen jälkeen sain koneen asennettua runkoon ja takarenkaan paikalleen ja vehkeen rullaavaksi. Sehän näyttää jo varsin kisaiselta peliltä
Renkaat on ainakin kunnon donitsit.
Seuraavaksi oli vuorossa kipinän metsästys. Innoissani yhdistelin johdot ja polkemaan = ei kipinää, voihan perkules. Siinä sitten tarkistelin, mittailin ja kokeilin kaikenlaista ilman tulosta. Tässä on muuten mystiset sähköt, vaikuttaisi nimittäin että tässä on kaksi CDI-boksia. Toinen on DC joka ilmeisesti vaatii akun toimiakseen, toinen taas normi AC joka tuottaa kipinän jos akku on tyhjä tai sitä ei ole. On siinäkin neronleimaus, eikö ois sama pistää vaan yks AC boksi
?
Noh mutta yrityksistä huolimatta kipinää ei tullut. Aloin seurailla CDI:ltä lähtevää mystistä mustapunaista johtoa joka oli johto josta CDI saa latausvirtansa. Huomasin että se menee...perhana vieköön, sammutuskytkimelle, joka oli OFF-asennossa
Noh, nappi ON asentoon ja sieltähän tuli varsin sähäkän näköinen kipinä. Ei muuta kuin tulppa kiinni ja suhaus cleaneria kaasarista sisään ja benellihän päräytti kahdella polkaisulla äänekkäät ensi savunsa ulos.
Sitten kytkin bensalinjat kiinni ja totesin että ainakin tuo siirtopumppu toimii nyt varsin hyvin, pumppaa oikein kunnon paineella bensaa tuonne tasaussäiliöön eli sen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Tankki vaikutti olevan aika tyhjä kun se ei loiskunut mutta jonkin verran bensaa siellä näköjään oli. Laitoin sinne puoli desiä 2 tahtiöljyä ja ainakin savusta päätellen seokset on riittävät
Sitten koitin laittaa aluksi keewayn vakioputkea paikalleen koska teharissa ei ollut lohkonkiinnikettä ja se vaatisi vähän hitsailua, mutta eihän se sopinut, pytyn ja putken väliin jäi iso rako. Kumma juttu, moottorilohkot on samat ja pytynkin pitäisi olla sama
Noh, eihän sitä nyt millään vakioputkella ajellakkaan, niin otin kumminkin teharin seinältä ja laitoin sen kiinni ja änkäksi keewayn vakioänkkä (olen minä ihme velho kun aikoinaan kun tuon putken tein niin änkän pulttijako sopi keewayn vakioänkkään vaikka tein alkuperäisen änkänkin itse
) On siihen se alkuperäinen Malossitarralla varustettu änkkäkin mutta en löytänyt sitä tuohon hätään.
Putki meni varsin hyvin paikoilleen ja jopa tiiviisti kun rengastiivisteen sijasta käytin laippatiivistettä. Rengastiiviste toimii vakioputkessa kun siinä on se ura sille mutta tommosen tasasen laipan kanssa on parempi tuommoinen laippatiiviste. Putkeen pitäisi vain tehdä vielä lohkonkiinnike ja hitsailla alkukäyrää vähän eri asentoon koska nyt se osuu puhallinkopan muoveihin eikä niitä saanut paikalleen..
Voisin kirjoittaa vielä kaiken näköistä mitä siinä tuli vielä säädeltyä mutta laitetaan nyt jo se video
:
http://www.youtube.com/watch?v=HzqXY0YPZ58Jostain syystä lähtee vähän kehnosti käyntiin kylmiltään, piti antaa pari suihkausta cleaneria että lähti. Kuten kuuluu, step two mäntä ei paljoa sääliä saa
Oli sitä tuota ennen jo jonkun aikaa käytelty että en sentään ihan kuiviltaan alkanut huudattamaan. Arvelin että paikalla oleva 105 suutin olisi pahasti liian iso mutta näkyi se naukuvan, ehkä vähän ihan yläkierroksilla röpelsi. Pienellä kaasulla taas tuntuisi olevan vähän laihalla kun tuntuu vastaavan kaasuun vähän nihkeästi välillä, vaikka laitoin neulan rikkaimmalle. Sähköryyppykin jopa toimi ja meni pois päältä huomattavasti nopeammin kuin keewayn, mutta otan tuon sähköryypyn kyllä pois ja muutan sen manuaaliseksi.
Jos sitä huomenna saisi tehtyä putkelle kiinnikkeen ja hitsailtua vähän että saa puhallinkopat kiinni niin pääsisi jo ajamaankin tuolla.