Eipä mitään benellistä mutta keeway oli vissiin tullut kateelliseksi benellin saamasta huomiosta kun rupesi tänään aika pahasti oikuttelemaan. Kerronpa stoorin siitäkin jos joku viitsii lukea.
Aamulla lähdin kouluun ajamaan ja tuntu toimivan ihan normaalisti, kuten tavallista ensimmäisessä kiihdytyksessä tuntu taas että ei saatana tämä liikkuu mukavasti. Siinä sitten ajelin menemään ja fiilistelin kun oli kevään ensimmäinen lämmin päivä ja aurinkokin paistoi. Oli enää pari km matkaa koululle ja paahdoin pyörätietä semmoista 60km/h, sitten tuli ylämäki ja painoin tietysti kaasun pohjaan (pohjaan ja pohjaan, kuristettu puoleenväliin luistin yläpuolella olevilla prikoilla). Ylämäessä oli myös joku kävelijä, ja juuri kun ohitin kävelijän niin meno hyytyi ja takarengas meni lukkoon mukavan äänen saattelemana kun nastat raapivat tietä.
Ihmettelin sitten että mikäs nyt tuli ja kattelin vauhdissa varikoppaa kun ääni tuntui tulevan sieltä. Aattelin että variaattorin mutteri irtos mutta eihän sen nyt pitäis rengasta lukkoon vetää. Sitte aattelin että nytkö se sitten leipoi öljyn puutteesta kun matka-ajo menee niin pienellä kaasulla. Sitten se käynnisty taas ja ihmettelin siinä vähän aikaa rullatessa ja päätin ajaa ylämäen huipulle kun ei viitsinyt sammuttaa siihen lenkkeilijän viereen
Ylämäen huipulla sitten sammutin ja rupesin ihmettelemään mitä se oikein teki. Rengas pyöri normaalisti ja puristukset tuntu polkimesta aika normaalilta eli ei juuri miltään. Mutta eipä lähtenyt enää käyntiin vaikka miten yritti joten työntö hommiksi meni, kilometrin siinä hiki päässä työnsin. Tuli muuten huomattua että tuo on älyttömän raskas työntää. Mikähän siinä oikeen vastustaa ku alamäkeen rullatessa hädin tuskin kävelyvauhtiin jaksoi kiihtyä
Sitten koulussa tunnin jälkeen kävin koittamassa käynnistyiskö se nyt ja sehän käynnistyi. Ajattelin että pitää lisätä öljyä ettei leivo taas, no eikös ollut öljypurkki unohtunut kotia. Piti käydä ostamassa halppiksesta purkki 2-tahti mixiä ja lisäsin sitä sitten sen verran että kunnon käry olisi ainakin taattu.
Kotiin sain sitten ajettua ilman ongelmia, tuntu vain helvetin laiskalta kiihdytyksessä mutta jaksoi mennä normi vauhtia. Kotona sitten purin yläkerran ja tämmöstä löyty:
TNT mäntä miltei päätti päivänsä 6000km kohdalla, mutta ei vielä luovuttanut. Hioin enimmät jäljet pois pytystä ja männästä, pytty ei nyt vielä paha ole mutta männän voisi ehkä päästää eläkkeelle. Laitoin sen nyt kumminkin vielä työhön.
Samalla tuli huomattua että vissiin tietämys vähän kehittynyt viime viilailukerrasta, kun nyt tuo pakoaukon reuna vaikutti liian terävältä vaikka viimeksi sen mielestäni siistiksi viilasin. Viilasin sitten siihen vähän paremmat viisteet.
Kasasin keewayn ja ajattelin että vika oli varmaan öljyssä että ei kai sen pitäis enää leikata kun laitan tästä lähin vähän enemmän ööliä kun tulee ajettua niin pienellä kaasulla. DT mies siinä halusi sitten taas lähteä es kauppaan ja lähdettiin sitten. Otin kumminkin varalta mukaan jesaria ilmanputsarin tukkimista varten jos se sittenkin ois käynyt laihalla.
Koko matkan keeway tuntui kiihdytyksessä niin laiskalta että vitutti että pitääkö se pytty hoonata ja uus mäntä ostaa. Joku 5km päästiin, ja sitten alkoi keeway nakuttaa ja tuntui entistäkin laiskemmalta. Aina kaasua painaessa kuului semmoinen kolina kuin ois laakeri menossa. Olin jo silleen että nyt se kuolee ja pysähdyin tien sivuun. Tyhjäkäynnillä nakutti kuin vanha diesel transportteri konsanaan, ja kun kytkin virrat pois, niin eipä mopo heti sammunutkaan vaan kävi vielä, ilmeisesti hehkusytytyksen voimalla, pari sekuntia. Tulppa tais hehkua vähän siellä
Laitoin sitten vähän pelastavaa jesaria ilmanputsarin reikään ja nakutus loppui ja meno tuntui piristyvän hieman. Saatiin haettua eeässät ja päästiin kotiinkin asti. Leipomisen syynä oli vissiin sitten alkujaankin ollut laihalla käynti. Tutkin paikat mutta en löytänyt imuvuotoreikää. Olisko sitten mennyt pieni roska suuttimeen. Tuota ennenhän se oli toiminut satoja kilometrejä täydellisesti, samoilla kaasarin säädöillä. Purin ja putsasin kaasarin, laitoin 7 numeroa isomman pääsuuttimen ja nostin neulaa pykälällä ja otin teippiviritelmät pois putsarista. Tuntui kiihtyvän taas kohtuu hyvästi ja ajoin kaasu pohjassa Jääli hoodsien ympäri eikä ongelmia ollut havaittavissa.
Taas tuli opittua jotain uutta: kyllä se pienikin laihalla käynti vaan tehokkaasti koneen tuhoaa jos asiaa ei korjaa ajoissa. Nyt opin myös miltä nakutus kuulostaa
Varmana ois ollu reikä männässä tai kilkannut uudestaan kiinni jos en ois pysähtyny kun alkoi kuulua se ääni. DT mies naureskeli vaan että olen vainoharhainen mutta se ei näistä tekniikoista nyt mitään ymmärräkkään, minä sille sen detsinkin olen huoltanut ja virittänyt
TNT mäntä ja pytty ovat siis kestäneet nyt 6000km, selvinneet yhdestä lämpöleikkauksesta ja pienestä nakutuksesta. Ei kai sitä paljoa voi valittaa siihen nähden että pyttysarja maksoi aikoinaan ruhtinaaliset 34 euroa.