Tjaahas, kaunis sunnuntai-ilta masuunin äärellä.
Kuukausia sitten tekemäni foamimuotin viimeistelin ja valoin kipsiin. Valoin samalla kipsistä valusuppilon ja "ylimenoaltaat (4kpl)". Kannen muottiin lisäilin mehupillin pätkiä "kaasukanaviksi", mutta käytännössä jäivät turhiksi kun täyttyivät kipsillä.
Kannen muottia valaessa kipsi vaikutti oudon luirulta ja kuivuessaankin hikoili vettä kuin viimeistä päivää. Valusuppiloa ja ylimenoaltaita valettaessa hikoilua ei ollut ja kipsikin vaikutti normaalimmalta.
Nooh, paistoin kannen kipsivalosta uunissa pari vuorokautta, lisäten lämpöä 10C/h aina 270C saakka, ei halkeilua. Kiireessä tuli nappaistua uunin johto pois kun oli lähtöä muualle, palatessa reilusti halkeillut muotti odotti uunin pohjalla... Liika nopea jäähtyminen oli tuhoisaa.
Jeps, muotti kuivaan hiekkaan ja noin suunnilleen tiiviiksi (rakosia siellä täällä). Masuunin kanssa sai pelleillä muutaman tunnin... Lopulta hoksasin että sula lasi (palovillasta) ja koksi oli tukkinut ejektorin syöttöputken tyystin. Väkivaltainen röörien nuohous sai koksin viimeinkin syttymään, ja sen menekki oli n. 2l sytytykseen tarvittavan puuhiilloksen lisäksi. Arviolta neljän kilon klöntti suli 8 minuutissa, reilulla puolella teholla ("täyskaasulla" tulipesän teräkset ja palovillat sulaa karkuun).
Sulaan tuli kuonaa melko vähän, alta 50 grammaa, vaikka vedinkin sulan kevyeen punahehkuun. Vähemmälläkin oksidilla olisi päästy jos sulaa ei olisi turhaan hömmennelty. Olomuoto oli erittäin luirua. Paremmin järjestelty kuljetus valupaikalle pelasi hyvin ja kaato aloitettiin. Heti alkuun sai todeta että pikkurillin paksuinen valusuppilon kanava oli auttamattomasti liian suuri, valusuppiloa ei pystynyt pitämään "täynnä" kaadon ajan vaan kaikki valahti kerralla muottiin. Muotti ei savutellut/leimahtanut liekkeihin.
Itse muotti päätti rasahtaa komeasti halki keskeltä, joten muotista valui maahan n. puolen metrin pituinen lätäkkö alumiinia. Juoksevuus oli yllättävän hyvää, sillä halkeaman koko oli alta puolen sentin ja maakin oli kosteaa. Itse muottiin alumiinia ei jähmettynyt sisälle juuri yhtään, kaikki valui halkeaman lävitse.
Valu itsessään epäonnistui, mutta viime kerran ongelmat oli saatu pois päiväjärjestyksestä. Tällä kertaa ongelmaksi kiteytyi laskuvirhe kipsimassa sekoitellessa, aivan järjettömästi liikaa vettä->HAURASTA...
Kunhan muotti saadaan oikeanlaisesta kipsistä aikaan niin voisin lupailla valun onnistuvan melko hyvin. Alumiinilätäkkö maan pinnallakaan ei ottanut hyytyäkseen pariin minuuttiin.
Btw. valusuppilo ei ollut läpi menevästä sulasta moksiskaan, vaikkei sitä oltu uunitettu lainkaan, kesti vielä vasaralla hakkaamista. Väärällä seoksella tehty kipsi mureni käsissä puristelemalla. Muuten muotti oli uunituksen jälkeen sisältä täysin puhdas foamijäämistä, joita pikainen bensahuuhtelu jätti jälkeensä. Uunitus ei ollut jättänyt edes mustumia pahimpienkaan foamikökköjen kohdille.
Suunnitelmia/parannettavaa:
-Kipsimuotin massaa voisi pienentää reilusti, uunitusaika lyhenisi ja lämpö jakautuisi tasaisemmin.
-Kipsin mahdollinen vahvistus kanaverkolla/hitsauslangalla.
-Valusuppilon ja ylimenoaltaiden integrointi samaan muottiin.
-Valusuppilon uusi muotoilu.
-Jämäkämmät kaasukanavat.
-Masuunin palotilaan uutta terästä, juuri asennettu parimillinen sulahti "penkittäessä".
Niin joo, tilailin vinyyliesteriä ja mattoa... Tankkiin on vedelty tasoitetta pintaan ja hiljalleen voisi alkaa tekemään siitä negatiivimuottia. Uutta tankkia sitten rovingilla ja kulmiin nelipuolikasta ja sataviiskymppiä, pulverisidottuina.
Kuvaämpäriin voisin muutamat kuvat valulaitteistoista sun muista siihen liittyvistä kyhäelmistä uppia jos joillakin on mielenkiintoa. Tekemällähän näitä oppii, eikä tässä luovuteta, vanhojen ongelmien puute on osa tuotekehitystä, uudet ongelmat osa tilipussia.
Toivottavasti joku jaksaa lukea turhan tarkat höpinät, asiasta kiinnostunut saattaa oppia jotain, tai sitten ei...
PS. Dynorulla projektiin on löytynyt kuorma-auton 20/22" vanne, paksuhkoa rautaa tasaisella "rullauspinnalla" ja purkukehillä. Inertiaa betonien kera voisi saada luokkaa 6-8kgm2. Taitaa riittää jo hyvin piikkiluokkaankin...?