Eipäs olekkaan tullut päivitettyä tätä pitkään aikaan, mutta päivitetäänpä taas nyt.
Hiljaista on ollut viime aikoina, motivaatio ollut hukassa eikä ole kiinnostanut värkätä mitään. Tänään kumminkin pitkästä aikaa innosti tehdä jotain pösöön. Kotona vaihdoin alkuperäiset takakatteet kiinni ja "verhoilin" penkin roskapussilla, kun tuo naurettava monivärinen pussiviritelmä oli niin järjettömän näköinen. Ei se roskapussi paljoa hienompi ole, mutta on sentään yksivärinen. Pösöön tuli myös viimein ja vihdoin tekniikan muutoksia, kun Palezulla sattui olemaan ylimääräinen Technigas Enoxin paisari myynnissä. Eikun Palezun talliin värkkäämään siis. Enox oli siis tehty Rabasaan ja soviteholkkia AM6:lle ei tietenkään ollut, joten diy meiningillä mentiin. Paisarin kiinnittäminen välipilliin vaati hieman miettimistä, mutta jäähdytysnesteletkulla ja välipillin asentoa muuttamalla sen sai kiinni hyvin ja pitävästi. Ongelmia tulikin sitten putken sylinteriin liittämisen kanssa. Adapterin tekeminen vaikutti helpolta hommalta, muttei se sitten loppujen lopuksi ollutkaan. Putken palasista koko värkki kyhättiin ja muutama melkein emämunaus tuli tehtyä, mutta viimein ja vihdoin adapteri saatiin tiiviksi, tai ainakin melkein. Äänet on nyt semmoiset, että tyhjäkäynnillä on hiljaisempi kuin vakioputki, mutta piikille päästyään äänet tuplaantuu ellei triplaannu, ja Palezu sanoi, että pösön kiihdytys kuului vielä n. puolen kilometrin päässä, eli kyllä siitä ääntä lähtee. Villat pitää vaihtaa, jospa se auttaisi
Tässä kuva penkistä ja putkesta:
Noh, miten se Enox toimii rajoitetun CDI:n kanssa? Yllättävän hyvin. Seokset on mitä on, kun nopeasti vain teippasin ilmanputsarin tötsää, kun ei ollut sopivaa suutinta itsellä. Hieman rikkaalla vaikuttaa käyvän, mutta parempi niin. Jostain 105-115 väliltä varmaan löytyy sopiva suutin? Mutta takaisin asiaan. Välit ovat aivan liian lyhyet tuolle putkelle. Ykkönen on käytännössä turha, sillä ensin ei lähde mihinkään ja sitten kiekaisee ja vetää rajoittimelle alle sekunnissa, ja meinaa melkein sammua. Kakosella pääsee nätisti liikkelle jos käyttää reilusti kierroksia ja lähteekin viivalta paljon paremmin. Rajoitin nyt ottaa todella nopeasti vastaan, ensin ei ole yhtään tehoa ja sitten nappaa piikin -> vetää hetken hyvin ja sitten alkaa rätisemään. Vaatii totuttelua, kun ei meinaa enää osata enää vaihteita vaihtaa sopivaan aikaan. Aivan erilainen putki verrattuna pösön vakioputkeen. Pösön vakioputki oli erittäin alavääntöinen, muttei kovinkaan tehokas. Enox on taas aikalailla vastakohta, ei väännä yhtään alhaalta, mutta piikillä tuntuu tehoa löytyvän. En nyt mitään hirveitä vertailuja voi tehdä, mutta jotain testejä tein. Pösön vakioputki jaksoi lähteä liikkelle tyhjäkäynnillä, vaivalloisesti mutta jaksoi kumminkin. Enoxilla ei mitään toivoa päästä liikkeelle tyhjäkäynnillä, sammuu heti. Kiihtyvyyttä taas testailin n. 100-130m pitkällä pihasta lähtevällä tiellä. Pösön vakioputkella pääsee juuri ja juuri 55 suoran lopussa jos vaihdot onnistuvat hyvin. Enoxilla kokeilin muutaman kerran ja helposti vetää rajoittimelle (eli 55-56) jo parikymmentä metriä ennen suoran loppua, vieläkin nopeammin menee kun opin vaihtamaan oikeaan aikaan. Ihan hyvältä putkelta tuo Enox vaikuttaa, eli luultavasti ostan tuon Palezulta (otin putken siis muutamaksi päiväksi testiin). Mustaksi tuo pitää vielä maalata, tiivistää jokainen vuotava kohta (hieman vuotaa jäähdytysnesteletkun ja loppupillin liitoksesta, muttei pahasti) ja vaihtaa villat änkkään, josko se nuilla alkais pitämään pienempää ääntä
Sitten onkin edessä se kaikista pahin, kaasuttimen säätäminen. Yllättävän hyvissä säännöissä tuo tuntuu nyt olevan, käy tyhjäkäyntiä, lähtee käyntiin ilman kaasua ja vastaa kaasuun melko hyvin (hieman pitää neulaa säätää), mutta pääsuutin on pakko vaihtaa, eli taas pääsen tuhlaamaan rahaa muutamaan turhaan messinkiruuviin.
Seuraavan päivityksen aiheesta ei ole mitään tietoa. Mahdollisesti saan parisataa euroa jos joku ostaa softaustavarat multa pois, mutta en tiedä kuinka suuri osa rahoista pösöön menee, kun uusi tietokone pitäisi ostaa. Koitan jonain päivänä ottaa itseä niskasta kiinni ja kuiduttaa, kitata ja maalata nuo alkuperäiset takakatteet, mutta luultavasti vierähtää tovi ennen kuin mitään tapahtuu, saa nähdä.
Loppuun vielä yleiskuva pösöstä: