Ensinnäkin kokeiluun meni mini rossin vanteet ja eihän ne yhtään sopinut tähän joten ne nyt meni heti vaihtoon.
Seuraavaks tulikin puuhattua sen kohutun tekniikan parissa:
Eli pyttyä tuli viilattua jonkin verran ja imukaula tehtyä, koneen kasaaminen olis periaatteessa läppä venttiiliä vaille valmis. Lienee syytä laitella kone nippuun ni pääsee sitä jo kiinnittelemään runkoon ja mallailemaan ettei mikään tule koneen eteen nyt ainakaan.
Tosiaan nuista kanavista sen verta että tämän hetkinen tilanne pakoaukon kohdalla on että leveys on leveimmiästä kohtaa 33,5-34mm eli 67-68% tämän jätin sen takia tän verran kapeaks että on varaa viilata lisää jos tuntuu ettei tuo nykyinen vielä tarpeeks tehoa anna. Korkeutta pakoaukolle tuli 19,5mm ja tämä on asteina 197 astetta.
Imuaukkojen leveyttä tuli kasvatettua männän helman peittämisen rajoissa sopivasti ja korkeutt tuli sen verran että nykyisellä männällä imuaukkojen aukiolo asteet ovat 187 astetta + läppä venttiili. Imukanavaa on reilusti työstetty imulaipasta aina aukoille asti. Myös imupuolelta löytyy siis viilaamis varaa vielä.
Läppä kanava on luonnollisesti avarrettu ja muut perus jutut kuten viisteet, h-lähtöjen portaattomaks teko ym. on tehty.
Tosiaan nyt viilailin ton verta ja kokeilen, säädän ja teen sen pakoputki numero ykkösen ja katson miten käy. Jos tehoja ei tunnu olevan ni avataan kone ja viilataan sitten lisää ja tehdään se putki numero kaksi.
Sitten muihin kun tekniikka asioihin.
Pitkän kyttäämisen ja uurastuksen tuloksena löysin vihdoin sen sopivan vanteen. Kylläkin vain vanteen eli derbin etuvanne sattu kohalle ja pitihän se noutaa pois. Vanne meni holkittamalla + jarru adapterin tekemisellä tohon kmx keulaan. Etujarruna toimii mini crossin 1 mäntänen mutta yllättävän tehokas jarru. Sitäkin voi sitten miettiä enempi kun tielle osuu joku spessumpi jarru mutta tuo saa nyt alkuun kelvata.
Eli keula alkais olemaan jo aika hyvässä vaiheessa suunnitelmallisella ja jopa toteuttavalla tasolla. Nyt vaan taakse mettästämään smoto vannetta. JOS joku omistaa/tietää mistä sais _halvalla_ smoto vanteen taakse niin vois hihkasta. Tarve olis kova meinaa olis kiva päästä sovittamaan takavannekkin + sitten pääsisin takajarrun muokkaamisen kimppuun ja homma etenis taas.
Nojoo, huomisissa olis tarkotus tehdä ainakin valmiiks iskarin yläkiinnike (kisko idea meni hyllyyn) sopivalle kohdalle jonka jälkeen peräpääkin alkais olla aikapitkälle kasassa. Puuttuvaa osaa ainakin on swingin puslat/laakerit, swingin akseli ja joku ratkaisu tohon takaiskarin swingin puoleiseen kiinnitykseen mahdollisesti.
Noooh katsellaan mitä tuleman pitää. Tuli tossa hypittyä mopon päällä ihan alustan testaus mielessä (pitihän sitä vähän päristely ääniäkin päästellä) ja täytyy sanoa että tuo alusta on vaan yhdellä sanalla kuvattuna : MAHTAVA
Eikait siinä, nauttikaa kaikki hyvästä säästä Toivotaan että ilmat lämpenis pian niin olis hitsaaminen tuola ulkona mielekkäämpää!
Husaberg TE300 Supermoto topic
VinskiMo@YouTube
VinskiMo@Instagram