Juu onhan siinä nyt räjähdysherkempi paketti sylissä
Ja kyllä, vakuutukset on kunnossa!
Tänään hetken (tai pari) ihmettelin moottorin perussäätöjä.
Nokalla oli ehkä hieman liikaa ennakkoa (imu 2mm auki 10° BTDC), säädin sen n. 1mm 10° BTDC, jonka löysin vastaahkon laitteen nokkakortista. Aiemmin moottori oireili röhimällä melko reilusti kaasariin päin ja ilmanputsarikin oli bensassa, tällä lienee osansa.
Seuraavaks tarkastelun alle päätyi syttypuoli, sain strobolampun heräteltyä, joka helpotti hommaa kummasti. Pickup -käämi oli perstuntumalta säädetty reikien puoliväliin, lampulla katsottuna ennakkoa oli kierroksilla 40-45°. Tälläkin lieni jotain tekemistä jokseenkin rähjäävään käyntiin rajottimen tuntumassa. Koneen puristussuhde (kuulemma/muistaakseni) n. 14:1
Käämin reikiä viilaamallakaan ennakkoa ei saanut alle 35°... Lisäksi kytkettynä ollut CDI -boksi (musta) muutti ennakkoa tyhjäkäynnin tuntumassa, humppaavaan tyhjäkäyntiin yhdistettynä ennakko heitteli alhaalla miten sattu. Heitin testiks kiinni toisen (punaisen) boksin, jossa näky olevan kiinteä ennakko ja käyntikin tasottu laakista.
Ennakko silti pysyi samana 35° eli vauhtiksen liipasupintaa piti muuttaa. 1mm kehällä vastaa likimain 1°, ajattelin muuttaa minimi ennakon 20° tuntumaan, josta käämiä siirtämällä saadaan tarvittaessa lisää.
Tavaraa hitsattu 15mm lisää liipasupinnan perään:
Vanha pinta pois ja viimeistelyä:
Kamat kii ja lampulla tarkastus, täsmää
Näillä eväillä eteenpäin..