Tehdäänpä listaa siitä mitä tässä nyt on mietitty:
-Ylikuumeneminen eli liian iso sytkäennakko ei ole mahdollinen, koska kone ei ollut vielä edes täydessä käyntilämmössä tuossa vaiheessa. Myöskään nakutus ei riko noin nopeasti konetta. Nakutus jättäisi yleensä lisäksi jäljet männänlakeen.
-Voitelu lienee myös kunnossa. Pitää kuitenkin miettiä tarkkaan että oliko tankissa kenties jonkinverran raakaa bensaa kun laitoit seosbensat sinne. Jos kaasari täyttyy ihan aluksi raa'alla bensalla, kerkeää kone leipoa ennen kuin seosbensa ehtii koneelle asti. Eli jos tankki ja kaasari oli täysin tyhjiä kun bensat laitettiin sisään, tämäkin vaihtoehto on poissuljettu.
-Jäähdytys on about mahdoton vaihtoehto, koska kone ei ollut vielä täysin kuuma tuossa vaiheessa. Jos vesi ei kierrä mutta vettä on koneessa ja sylinterissä, veden pitäisi myös alkaa kiehua ennen kuin kone hajoaa.
-Metallinpuru jättäisi selvät jäljet mäntään. Kone vaikuttaa olleen puhdas, ja tuskin se on ongelmana. Myös jäljet olisi erilaiset, hiekka ja metallinpuru tekee naarmuja männänkylkiin.
Vaihtoehtoja jää jäljelle lähinnä riittämätön sisäänajo / lämmittely. 3 minuuttia on todella vähän laadukkaalle, timmille sylinterisarjalle. Sylinterit pyritään tekemään mahdollisimman tiukalla porauksella kun tavoitellaan pitkää käyttöaikaa ja mahdollisimman suurta tehoa. Tämä vaatii todella huolellisen sisäänajon että osat ehtii kulua sopivasti ja esim porausvälys hioutua lopulliseen mittaan. Myös esimerkiksi männänrenkaiden katkosvälys on saattanut olla liian pieni, joka aiheuttaa kiinnileikkautumisen melko nopeasti varsinkin jos koneelle annetaan jenkaa heti ensikäynnistyksen yhteydessä.
Viimeksimainitussa tapauksessa jäljet ja rikkoutumismekanismi on likimain sama kuin ns. lämpöleikkaamisessa, erona on lähinnä se että tässä tapauksessa kone ei ole ylikuuma vaan mäntä tai männänrengas ei yksinkertaisesti mahdu liikkumaan sylinterissä ja siitä syystä hirttää kiinni. Lämpöleikkaamisessa voitelukalvo rikkoutuu ylikuumenemisen seurauksena esim palavan kaasun ohipuhalluksen takia.
Edittiä: Ai niin, toi sylkkä on todennäköisesti käyttökelpoinen ihan vain kun hinkkaa hiomapaperilla ja sopivalla hapolla (suolahappo?) alumiinimöhnät pois sylinterin pinnasta ja laittaa uutta mäntää kehiin. Kannattaa uuden männän kanssa tarkistella sitten porausvälys ja mrenkaan katkosvälys ettei käy uudestaan samalla tavalla