TNT mäntä pääsi eläkkeelle
Pöh, en malttanu odottaa uuden männän ostoa joten laitoin sen takaisin töihin. Laitoin siihen step two männän renkaat ja niitä piti jälleen viilailla jonkunverran että sopivat paikalleen, saapa nähä osoittautuuko tuo taas kardinaalimunaukseksi, jälleen malttamattomuuden piikkiin, posahtaa pian pyttykin kun ne renkaat katkeaa tai mäntä räjähtää..
Niin ja kerronpa vielä että koitin vielä säädellä sillä pilalle viilatulla männälläkin ja osoittautui että röpötys ja putkeen ampuminen ei johtunutkaan siitä vaan yksinkertaisesti tulppa oli saanut vähän liikaa öljyä ja bensaa ja oli paskana mutta alkoi putsaamalla taas toimia. (yhtään tulppaa en oo vielä mistään vehkeestä joutunu nakkaamaan pois sen takia ettei toimi, aina saa puhdistamalla toimimaan)
Sitten tässä voisi kirjoitella taas romaanin mitä muuta on välissä tehty mutta en jaksa niin laitan tylyn listan:
-todettu ettei vakiovarilla saa kierroksia tarpeeksi ylös joten vaihdoin keewaysta multivarin tilalle
-todettu että ilman hihnaa ottaa kierroksia jo vielä paremmin kuin edellisessä videossa(siinä oli viilaamaton pakoaukko, viilaus on siis ainakin tältä osin onnistunut että ainakin vapaalla kiertää paremmin
).
-putken kanssa tapeltu vuotoja korjaten ja tein uuden änkän bräkleeneri pullosta jonka sai keveydestä johtuen hitsattua suoraan putken perään ilman kiinnitysviritelmiä joiden kanssa meni hermot kun yritin keewayn vakioänkkää aikaisemmin viritellä kiinni (kuvaa cleanerpullo änkästä ei ehkä tule kun alkaa jo pikkuhiljaa hävettää nämä patentit
)
Välillä kokeiltiin ajaen testailla: äänet karmeat, kiihtyvyys huono(on se jo silti normi tehari luokkaa mutta tavoitteisiin nähden huono), ei tunnu kulkevankaan. Varsin nolo tyypillinen teharimopo siis.
Epäilin sitten että putken loppupilli on liian ohut, se oli vain 14mm sisähalkaisijaltaan. Vaihdoin pillin noin 17 milliseksi ja nyt oli jo tehoalueen alapuolellakin havaittavissa parannusta mutta eipä piikilläkään kuitenkaan mitään hirvittäviä tehoja vielä ole.
Yksi testiajo gps:llä mitaten saatiin suoritettua ja tulos oli 79km/h eli aika lailla surkeasti. Varin välitys ei ollut tapissaan eikä vehje ainakaan korvakuulolla kiertänyt juuri kymppiä enempää. Tämän jälkeen aikaistin sytytystä hitusen ja vehje väänsi nyt nopeammin piikille kiihdyttäessä, mutta gps sammui enkä saanut mitattua tuliko nopeuttakin lisää, mutta ei se ainakaan tuntunut kiertävän sen enempää.
On tässä vielä yksi yksinkertainen muuttuja kokeilematta, nimittäin kaasarin säädöt. En vaan oikeen osaa sanoa mihin suuntaan pitäs säätää
Nyt on kiinni siis vakioputsari ilman snorkkelia ja suutin 86 jolla viimeksi testaillessa jossain +20 lämpötilassa kävi hitusen rikkaalla gianelli putkella. Tänään lämpötila taisi olla jotain 10-15 asteen luokkaa. Kokeilin laittaa 92 suuttimen joka ei vaikuttanut juuri millään tavalla mihinkään, eeehkä hitusen paremmin veti. Ei siltikään röpötä tai mitään. Voiko liian rikas seos rajottaa yläkierrosten tehoja tuolleen ettei jaksa kiertää vaikka ei röpelläkkään? Ja tulppahan on ollut koko ajan tumma/punanen eli vaikea siitäkään sanoa mitään..
Ihme öljyä tuo mobil1 extra, välillä haisee melko paskalle ja värjää tulpan aina punaiseksi. 2T mixillä tulppa oli normaalin värinen kun joskus sillä ajelin tuolla.
Noh, pitäisi nuo kaasarin säädöt ensin kokeilla, mutta aloitetaan nyt yleinen pohdinta eli mielipiteitä toivotaan proo virittäjiltä(toivottavasti ei haittaa että tämä on skootteri, eikä PV tai joku muu vanhan liiton mopo joihin pro virittäjät ovat tottuneet
). Eli missä vika kun ajossa ei jaksa kiertää kunnolla?
Pytyn ja putken puolesta luulisi kuitenkin kiertävän, putki on suunniteltu 11k kierroksille(pari sivua taaksepäin on kuva blairexhaust arvoista) ja pytystäkin löytyy muistaakseni n. 189/120 ajoitukset. Yks mitä itse epäilen on että pytty ei tuota tarpeeksi kovaa pakopulssia että tuo putki toimisi kunnolla koska pakoaukosta tuli viilattua erittäin pyöreäkattoinen. Auttaisko jos yläreunan viilais vähäsen kantikkaammaksi?
Sittenhän tuo putki on sisäpinnaltaan varmasti aivan täynnä röpelöä noiden mun hitsausten ansiosta, varsinkin alkukäyrä. Voiko tällä olla merkittävä vaikutus? Huonontaako se vain loogisesti virtausta, vai ottaako aaltotoiminta pahasti nokkiinsa näistä röpelöistä?
Läpät on vakio peltiset jotka totesin aloittavan kellumisen jossain 12krpm tuntumassa mutta en oikeen usko että ne olisivat syypää tähän tehonpuutteeseen kun kierroksia on nyt kiihdytyksessä suurin piirtein 10k. Voisi tietysti sitä läppärunkoa tutkia että aukeaako ne läpät ees tarpeeksi.
Ei se satanen taida mitenkään helposti irrota ainakaan näillä näkymin
Paikaltaan kiihtyvyys on pakko saada hyväksi, saa tarjota tähän sopivaa 112mm kisa reisink säädettävää kytkintä kohtuuhinnalla. Rahaa on tosin tiedossa vasta viikon päästä. Näillä näkymin ostoon on menossa motoforse evolution kytkin spare wheelistä 50 euron hinnalla.
Jaaha, tulipa taas romaani, jaksaakohan kukaan lukea?