Sehän se vasta sitten halpaa on.
Tänään (siis eilen) kävin taas vaihteeksi sparessa hakemassa osia rohjakkeeseen. Uus jo luotettavaksi todettu Step II mäntäsarja, lasikuituiset kisa läpättimet, neulalaakeri ja tuli samuraihinkin viimein ostettua taas uusi sisäkumi, jos sen takarenkaan saisi joskus kuntoon. Meinasin ostaa benelliin myös kytkimen mutta en sitten kuitenkaan viitsinyt, ois tuntunu liian pahalta köyhtyä kerralla 85e varsinkin kun olo oli hieman epävarma koko homman järkevyydestä sillä eihän benellissä vaikuttanut puhtia oikein olevan. Köyhdyin siis tällä kertaa 35 euron verran.
Sitten siinä iski taas hirveä motivaatiopiikki, mittasin, jyrsin, nysväsin, hioin ja paiskoin osat taas kuntoon ja tällä kertaa en kussut mäntää. Koneeseen tuli myös pieniä muita muutoksia: madalsin pyttyä yläpäästä reilut 1mm totutulla ghetto menetelmällä eli rälläkkä+hiomapaperi. Ruma siitä tuli mutta onnistuipahan sentään jotenkin:
(hiomisen nopeuttamiseksi jätin siis vain keskelle tuommoisen renkaan, eihän siinä muuta tiivistykseen tarvitakkaan, tosin kansi taipuu nyt hieman kiristettäessä..)
Nyt oli siis yläkuolokohta viimein kohdillaan. Kuvaa ottaessa pytyn alla oli vain korotuslevy ilman tiivisteitä joten mäntä tuli jo melkein liiankin ylös mutta tiivisteiden kanssa se jäi sopivasti vähän alapuolelle. Kuvassa on myöskin vielä vanha mäntä jos värjääntynyttä männänlakea ihmettelette.
Pytystä tuli otettua myös uusi portmap, siellä on siis nyt tällainen reikäjuusto:
Pakoaukko on hieman vääristyneen muotoinen isojen reunojen pyöristysten takia..Ai niin ja korkeusmitat ei enää päde kun laskin pyttyä, portmapissa se oli vielä laskematon.
Sitten mitoitin ja nysväsin kannen uusiksi. Squish ratio on noin 60% nurkilla kaiketi, puristussuhdetta kaiketi 13,3:1 ja squish välys kaiketi 0,40-0,50 välillä. "Kaiketi" on lisättävä joka väliin sillä en juurikaan luota mittausteni tarkkuuteen
Noh ei muuta kuin vehe nippuun. Puristuksia tuli pirusti jo kädellä vauhtipyörästä kokeiltuna ja härveli lähtikin toisella polkaisulla kylmiltään käyntiin ilman ryyppyä. Väljällä männällä sitä sai kylmänä houkutella vaikka millä konsteilla käyntiin. Polkimestakin puristuksia on reippaasti. Saa nähdä kuinka nopeasti ne sitten häviää, meinaan nuo kiinan männänrenkaat tuntuu kuluvan ihan älytöntä vauhtia
Kulumisen välttämiseksi lotrasin tankkiin kunnolla öljyä. Jos tässä käyttäisi nyt semmoista 5% seosta niin pysyis osat vähän kauemmin hyvinä.
Tällä kertaa päätin antaa männälle myös vähän enemmän sisäänajoa. Jonkun aikaa tyhjäkäyntiä ja sitten varovaisesti koklaamaan. Vääntää hurjasti paremmin liikkeelle ja kun kaasua avasi ja kierrokset nousivat piikille niin jopas lähti, viimeinkin suupielet alkoivat vääntyä benellin kanssa virneeseen, nythän tää saattaisi jopa kulkea.
Aikani siinä röpöttelin, sitten konetta taas auki ja tarkistusta onko räjähdysreaktio alkamassa. Täytyy nyt varmistaa että kaikki varmasti pelaa kunnolla että koneeseen voi luottaa. Noh muuten näyttikin hyvältä mutta kannen välistä oli vuotanut:
Liekö ottanut imuvuotoakin tuosta kun tyhjäkäynti tuntuu jäävän leijailemaan. Vuoto ei ollut suurikaan ihme sillä en ollut jaksanut hioa tuota pytyn yläpäätä kunnolla. Ei muuta kuin uudestaan hinkkaamaan, hinkkasin sitä jonkun aikaa ja näytti se jo silmämääräisesti aika tasaiselta. Laitoin uudestaan kasaan, pitää kattoa vuotaako vielä. Ainakin imuvuodon oireet oli vieläkin tallella..
Sisäänajoa mäntä sai ehkä sen 3-4km. Totesin seoksen olevan tarpeeksi rikkaalla sillä tehoja on kylmänä enemmän ja kuumana rupeaa yläkierroksilla pätkimään joten ei muuta kuin tuppi nurin:
tulos 83,6 km/h munakuppi asennossa. Ei aivan niin paljon kuin oisin alkutestien perusteella odottanut, mutta kuten sanottu suutin oli vähäsen liian iso ja pientä pätkintää oli havaittavissa.
Tehonkiilto silmissä rupesin sitten vaihtamaan läppiä, josko se 85 saataisiin vielä sille iltaa rikki. No eihän ne tietenkään sopineet, reikäväli oli pari milliä pielessä. En sitten jaksanut enää alkaa poraamaan uusia reikiä, pitää myöhemmin kahtoo. Läpät tuntui jäykemmiltä kuin vakio peltilerput, kait ne toimii korkeilla kierroksilla paremmin.
Tehon pöllijä olikin siis yksinkertaisesti väljä mäntä. Putki on siis ainakin jotenkin onnistunut, tosin se ei enää vastaa alkuperäisiä mittoja kun keskilieriötä on lyhennetty, ja, aiemmin epätoivoissani yritin tehdä vastakartiosta jyrkempää lytistämällä sitä
Ei se huonostikaan nyt toimi mutta ois ollu mielenkiintoista tietää oisko toiminu kuitenkin alkuperäisenä paremmin. Pytyn aukotuskin taitaa toimia ihan hyvin. Tästä on hyvä lähteä parantamaan, eiköhän tuo 85 ainakin mene rikki kun säätää seosta vähän laihemmalle että kiertää, täytyy vaan varoa ettei sittenkin leipase
Hihnakin on 12k ajettu rispaantunut vakio, senkin vaihdolla saattais saada pari pykälää lisää vauhtia.