Lohkojen kiillotus kävi mielessä, mutta kun tätä yritin niin kävi ilmi, että lohkot ovat sen verta pahassa kunnossa, että ohenisivat liiaksi ja näin ollen heikkenisivät liikaa, ennen kun saisi hapettumat pois joten kiillottamisesta luovuin heti kättelyssä.
Tästä kohtaa lohkoja hiottu ihan reilulla kädellä koneella, mutta silti hapettumaa on.
Oranssin roksin käytin rekisteröintikatsastuksessa paikallisessa pienessä katastusasemassa, sillä mahdollisen ostajan oli määrä tulla mopoa katsomaan ja pyysi, että ennen tätä mopon katsataisin, tosin tämä ostaja ei sitten myöhemmin ikinä ilmaantunutkaan paikalle.
Katastuksen hinta oli naurettavatan halpa, 60e verraten viime vuonna käyttämääni A-katastukseen, josse se oli kaikkine kuluineen n.150e. Katastus oli nopeasti ohi katsatajan tarkastettua vain valot, vilkut ja runkonumeron. Mopoa ei tarvinnut edes ottaa edes kärristä pois.
Ajattelin sitten näppäränä poikana ajella mopollla parin päivän koulumatkat varmistaakseni, että kaikki toimii moitteettomasti ja ettei myöhemmin sitten ilmene mitään ikäviä onkelmia. Nooh päivän ajon jälkeen alkoi tuo täysin vakiona huurruttaminen passaamaan ja päätin ottaa prikan poissa muutaman päivän ajaksi, jotta matkat kävisivät jouhevammin. Varin mutteri oli aluksi pirun tiukassa, eikä meinannut sitten millään lähteä irti. Rikan otin poissa ja rupesin mutteria ihan tavalliseen tapaan kirraamaan, mutta sitten puututikin itse saatana peliin, ja vielä kohtuu löysällä oleva mutteri päättikin toistaiseksi tuntemattomasta syystä korkata kampuran kierteet hehee, itse voisin arvella, että kun mutteri oli kiristetty niin kireälle ennestään, niin se oli vahingoittanut jotenkin kampuran kierteitä, jotka sitten näin ollen toisella kertaa kiristäessä vähäisellä voimalla korkkasivat, mutteri oli ainakin oikeilla kierteillä, siitä olen varma, mutta tiedä sitten todellista syytä tälle.. Tässä sitä sitten olltiinkin, kun mahdolinen ostaja oli parin päivän päästä tulossa mopoa katsomaan jonka kampurasta puuttui kierteet,
Päädyin sitten vaihtamaan tuosta päärojektista uudemman samanverran ajetun koneen tämän korkanneen tilalle, kun en alakertaa olisi kerennyt siihen hätään enään availemaan. Koneiden vaihdos onnistui ongelmitta, mutta ostaja ei koskaan ilmestynytkään paikalle, joten se siitä kiireestä sitten..
Koneen vaihto tunnelmat.
Alun vittuksen jälkeen rohkenin viimeinkin ottamaan tuon korkanneen motin työnalle ja innostuin sitä putsailemana ja purkamaan. Lohkot olivat todella kiitettävästi likapaskahapettuman peitossa, sillä edellinen omistaja oli tuskin niille koskana mitään tehnyt. Lohkot atomeiksi ja reissu puuiloon putsaus vermeitä hakemaan. Multa onneksi luojan kiitos löyty tuolta kaapin perältä joku ylimääräinen kampura, niin ei uutta tarvinnut ruveta tilailemaan. Laakerit ja tiivisteet tietenkin tulee vaihtumaan. Kuvat kertokoot loput.
Hiomalaikat isompiin paikkoihin ja teräsharjat+brakecleenerit pienempiin.
Nyt kun lohkot osissa ovat, tarkoituksena olisi myös ne sisältäkin maalata, tosin selvää ei ole mustalla vaiko samalla värillä mitä moottorin ulkopintakin. Moottori tulee olemaan joko
violetti taikka
sininen. Samalla värillä tulee myös mopon kaikki verkot ja mahdollisesti muutamat yksityiskohda. Mutta kummalla? Valko/chromi/sininen vaiko vako/chromi/violetti? Maalit ja koneeseen laakerit+tiivisteet käyn hakemassa ennen viikonloppua, jotta saataisiin tuo motti mahdollisimman nopeesti läjään. Osaakos kukaan muuten kertoa keinoja, jolla saisi laakerit mahdollisimman kivuttomasti irti kampurasta, ilman laakereidenulosvetäjää, vai pitääkö sekin käydä vielä ostamassa?
Nyt koneen osissa olessa innostuin pytyn kansineenkin maalaamaan matonin matta kuumankesto mustalla, vaikkei se nyt valmiissa mopossa sitten loppupeleissä kumminkaan edesminnekkään näy, mutta mielestä tuli heti näin kliinimpi siistimpi mitä ennen.
Putkeakin tuli vähän siistittyä, alkukäyrän ja putken takapuolen maalasin samalla kuumankestomustalla kun oli päässyt vähän kulahtamaan. Etuosan hinkkasin kertaalleen metal polishilla. Änkkä vaatii vielä uudet villat ennen takaisin laittoa, joten nekin täytynee tässä joku päivä käydä ostamassa.
Tuo oma alkuperäinen ajoroksikin tuli vihdoin ja viimein kuntoon. Loppujen lopuksi pitkän säätämisen jälkeen vijoksi paljastuivat niin ihmeelliset asiat kuin viallinen puola, joka oli ilmeisesti jossain vaiheessa talvea ottanut vähän ulkoista kontaktia tien kanssa, ja kaasari jota en sitten millään meinannut saada säätöihin, vaikka ties mihin suuntaan säätöruuveja kääntelin, tyhjä käyntiä ei ollut ryyppy pois päällä ja ryyppy päällä se taas oli äärettoman korkea, vaikka seos- ja tyhjäkäynti ruuvia joka suuntaan kääntelin, mutta mikään ei tunutut oikeen mihinkään vaikuttaneen.
Mopon 18tkm ajetun koneen käytin myös samalla ajankuluksi auki, jossa laakerit vaihdoin, tulevaa myyntiä varten. Molemmat laakerit jäivät nätisti lohkoihin, joten ulosvetäjää niille en tarvinnut. Laakerien vaihdoin aikana kuumailmapuhallin oli muussa käytössä, joten lohkot laakereiden lämpösovitusta varten lämmitin hieman alkeellisemmin
Tiivisteet tein myös itse, säästääkseni muutaman euron.
Ostakaa
tästä uuden veroinen roksi pois kuljeksimasta, hintakaan ei pitäisi enään olla kovinkaan paha. Nyt kun kesä tekee kovasti tulojaan, rupeaa inspiraaiotakin enemmän löytymään, joka tarkoittaa suoraan sitä, että päivityksiä pitäisi myös samalla ruveta tulemaan hieman tiuhempaan tahtiin.
Seuraavassa päivityksessä sitten lohkojen maalailua ja niputusta. Mutta eipä muuta tällä erää, tulipas taas kirjoteltua. Kommentoida saa
Lappu