Kakkutukka kirjoitti:Milläs sä pullistelet? Voisin ittekkin kokeilla kun löytyy 0,75 peltiä! Oon jo pitkää ihaillut tätä "tein itse ja säästin" meininkiä! Ei mitään bolt-onia vaan selkeesti tehään itse.
Pullistan tommosella normi kärcher painepesurilla joka lienee noin 7 vuotta vanha. Tuossa hommassa käsittääkseni toimii käytännössä mikä tahansa painepesuri ja niitähän saa nykyään halvimmillaan alle satasella. Temppu on vain kehitellä tiivis liitos pesurin ja pullistettavan kappaleen välille. Mulla on tällainen "adapteri":
Pesurin pistoolikahvasta sai irrotettua letkun ja letkun päässä on semmonen yksinkertainen muovinen nippa jossa tiivisteenä o-rengas ja hahlo mihin tuo irrallaan oleva lattaraudan pala laitetaan ja sitten kiritään pulteilla kiinni.
Jotkut sanoo että pesurin ja kappaleen väliin pitäisi laittaa myös ainakin takaiskuventtiili ettei pesuri saa paineiskua takaisin. Itsellä ei semmoista venttiiliä ole eikä edes mitään pallohanaa välissä, pesuri vain omasta virtakytkimestä käyntiin ja pois En löytänyt mistään kunnollista perustelua miksi pitäisi olla takaiskuventtiili, ja koska pihi olen, niin en sellaista laittanut. Sittenhän tuon näkee tarviiko semmosta oikeesti jos tuo pamahtaa
Tietotaitoa tuntuu löytyvän, mutta käytännön välineet uupuu?
Tuopa se tahtoo olla pahin hidaste kun erikoistyökaluja ei tahdo olla eikä rahaa niiden hankkimiseen, mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa Aina sitä jotakin keksii ja onneksi nykyään noita erikoisempia vehkeitä alkaa saamaan jo kohtuuhintaan, esim tuo bilteman 200 euron migi oli kyllä eräänlainen pelastus näille mun hommille.
Mutta tänään tuli taas paiskottua rautaa uuteen muotoon elikkä paisari tuli tehtyä. Tätä ei olekaan suunniteltu enää blairexhaustilla ja siinä on pari "erikoisuutta": totuttuun nähden erittäin ahdas loppupää joka on vain 9mm halkaisijaltaan, sekä yksiosainen diffuusori. Diffuusorissa on kylläkin kaksi erillistä osaa koska tuli pieni aivopieru, kartioiden kaavoja piirrellessä yksi paperiarkki ei riittänyt diffin kaavioon joten se piti tehdä kahdesta erillisestä kaavasta, mutta paloja leikellessä en tätä tietenkään tohkeissani muistanut ja lätkin palat vain pellille ja leikkelin ne irti. Eipä siitä onneksi suurta vahinkoa tullut..
Teen näitä hommia joskus niin tohkeissani ettei muista ottaa välivaiheista kuvia, sillä tässä se on jo lähes valmiina :
Ja tuolleen se istuu mopediin. Nyt pystyy kokeilemaan keulimista kun putki ei osu maahan kuten edellinen olisi tehnyt.
Tuossa on vähän vertailua edelliseen putkeen. Tästä tein vähäsen pidemmän elikkä tehot vähän matalemmille kierroksille koska tuossa vesipytyssä on kohtuu maltilliset aukot. Pituuseroa kylläkin näytti tulevan jo likemmäs 10cm, noh, saa nähä miten toimii.
Tuossa on kaikki tähän asti valmistamani 2-tahti savupiiput lukuunottamatta yhtä joka silputtiin palasiksi ja tehtiin paloista uusi:
Ylimmäisenä on suzuki noppeli mönkijän tehari jolla piti tulla valtaisa vääntöalue, mutta loppujen lopuksi se osoittautui melko surkeaksi sillä kun tilalle vaihdettiin tuo musta PärinäPönttö 1.0, parani sekä alavääntö että huipputeho huomattavasti.
Onhan noissa pientä laadun paranemista havaittavissa
two smoke four joke