Jahas, tännehän on tullut juttua, hyvä vain.
Tumen piikkiesimerkki ei ole aivan noin yksioikoinen sillä litratehosta ei voi päätellä tehollista keskipainetta koska kierroslukukin vaikuttaa tehoon. Ja tuossa esimerkissä jos oletetaan moottorin olevan neliökone niin piikkisen n. 54mm iskunpituudella tuo kierrosluku tarkoittaisi n. 23m/s männännopeutta mikä on aika helvetillinen. Samalla männännopeudella 50cc kone kiertäisi kevyet 17800rpm, ja yllättävää kyllä saman 285hp litratehon saavuttaminen vaatiikin tällöin vain n. 7 baarin tehollisen keskipaineen. (toivottavasti laskut eivät ole menneet pieleen). Tuo ei ole mullekkaan oikein selvää miksi pienemmästä koneesta saa rutistettua suhteessa isommat tehot. Kuulemma jos 50cc kone tehtäisiin yhtä kireäksi(sama bmep ja männännopeus) mitä 440 hp/l tehoinen Aprilia RSA 125, viiskympin litratehot olisi jo 580hp/l.
Joten keskipainetta vertaillessa ei kannata miettiä litratehoja vaan ihan vaan sitä itse keskipainetta, tietty paine kun on joka koneessa yhtä helppo tai yhtä vaikea saavuttaa. Saattaahan tuo 10 bar olla jo melko haastava autotallivehkein. Tuolla on kyllä saksalainen viilaillut:
http://www.scootertuning.de/blogs/blog45238-50ccm-ori-zylli-high-end-porting-thread-tests-50ccm-10-16-18ps.htmlParhaimmillaan 16,2 ps tehot 12800rpm kierroksilla mikä tekee keskipaineeksi n. 11 bar. Ja pytty on tarvikepytystä itse viilailtu. Taitaa olla vielä dynotettu takarenkaalta eli liekkö oikeasti vielä korkeampikin paine.
Noh, katotaan rupeaako tuurilla painetta löytymään, jos ei niin se korvataan kierroksilla
Tapahtunutta:
niinhän se tietysti kävi että projekti F-act ei koskaan tullut täysin valmiiksi sillä rahan kiilto silmissä tuli myytyä kauan palvellut ratsu 600e:llä ja sitten ostettua 280 eurolla tämmöinen MBK:n ruoskaakin ruoskempi ruoska vuosimallia 2002:
Aito vanhakoppainen minarelli:
Legendaarinen SHA kaasari jossa ei kerrassaan ole muita säätöjä kuin pääsuutin ja tyhjäkäynnin nopeus
11 vuoden öljykarstat:
Karstoja polttelin kuumailmapuhaltimella putkesta puoli tuntia eikä savutus loppunut vieläkään joten luovutin
Putki oli edellisen omistajan toimesta tyhjennetty kokonaan, mutta eipä se sillä oikein mihinkään liikkunut, tasaisella huippuja ehkä 55. Koitin sitten muokata putkesta samanlaisen kuin keewayn vakioputki jossa on mahtavat väännöt alakierroksilla hitsaamalla paisarin keskelle reikälevyn:
Samalla tuli huomattua että putkella täytyy heittää vesilintua ja ruveta tekemään saman tien uutta teharia, kun tuo on alkukäyrästä läpiruosteessa. Eikä tuo reikälevy edes toiminut toivotulla tavalla, tai no on siinä jonkinmoinen vääntö vähän tyhjäkäynnin yläpuolella ja kutosella pääsi n. 45kmh tosi matalilla kierroksilla, mutta ei siinä tehoja ole sitten yhtään. Mistä lie sitten johtuu ettei tuossa toiminut. Keewayn putkessa se kuri oli kyllä pidemmällä putkessa ja paisari oli paksumpi.
Muuta paskaa:
-mittarinvaijeri on poikki
-valot ei toimi(tai toimii mutta käräyttää polttimon)
-ykkösvaihde pitää ääntä eikä toimi kunnolla
-takaiskarista puuttuu vissiin öljyt ja puslat on väljät
-ohjauslaakeri kanittaa
Hyvää:
-pytty ja mäntä vissiin uusittu vasta, puristuksia on ja lähtee hyvin käyntiin
Mitähän sitä tuli oikein ajateltua kun tuon ostin..
Noh, eiköhän siitä ihan hyvä peli vielä saada. Kunhan ei vain mene liikaa rahaa ettei tuon ostossa säästetyt rahat kulu hukkaan..
Tuosta olisi tarkoitus tehdä sellainen työjuhta/talvimopo jolla ulkonäöllä ei ole niin väliä, kunhan toimii hyvin. Koneesta olisi tarkoitus saada vääntävä ja vähän kuluttava, katsotaan miten sen saa aikaiseksi. Viikonloppuna ajattelin aloitella tehopöntön valmistusta, saas nähdä miten yläkauttainen onnistuu.