Jahas, aikaa on taas kulunut. Aika on mennyt enimmäkseen sohvan perillä makoillessa, mutta onhan tuota jotain tullut mopedeihin tehtyäkin.
MBK:n pytystä tuli korotettua pakoaukkoa siinä toivossa että parannusta tulisi vähän joka alueelle, koska tuossa kiinanpytyssä on älyttömän korkeat huuhtelut(n. 140 astetta) kun taas pakoaukko aika normaalikokoa, jolloin blowdown eli ns. ulospuhallusala jää kovin pieneksi, elikkä palaneet kaasut ei ehdi tyhjentyä pytystä kunnolla ennen kuin huuhteluaukoista alkaa tulla uutta kamaa pyttyyn. Pakoaukon korotin 185 astetta korkeaksi eli ei vielä mikään älytön, mutta eipä se blowdown ala vieläkään mikään kummoinen ole.
Noh, viilauksen vaikutus oli kovin perinteinen, alavääntö heikkeni kun taas yläkierroksille tuli hieman lisää puhtia. Tehoalue on kohtuullisen ajettava, auton perässä pystyy köröttelemään neljääkymppiä matalilla kierroksilla vedättäen, ja tuppi nurin ajaessa kiihtyy aika lailla tasoissa kurittoman detsin ja joltsun Enox putkella varustetun spökötin kanssa.
Järkevää kuristustapaa millä saisi hyvän kiihtyvyyden ja 60 huiput en keksinyt, joten täytyi kaivaa jälleen elektroniikkavehkeet esiin. Lopputuloksena syntyi mystinen musta laatikko joka pilkistää maskin takaa:
Nyt saavatkin poliisit mustaa laatikkoa ihmetellä jos ihmettelevät, sillä nyt tuon laitoksen pettäminen pitäisi olla jo aikamoinen ihme, reilusti uudistetun toimintaperiaatteen ansiosta. Enempää en taida kertoa, ei sitä tiedä jos fobat lukee tätä
Kun poliisiongelma oli hoidettu, rupesin mietiskelemään jos sitä kokeilisi oikeasti laittaa mopon huutamaan ja kulkemaan. Suunnittelin uuden pakoputkilon jossa paras teho pitäisi olla 11 000rpm nurkilla ja tietenkin mahdollisimman kova jonnepiikki. Tässä on kuvia sen valmistuksesta:
Ei tuo pullistus vissiin loppupeleissä hirvittävää painetta vaadi, sillä putki pullistui pelkällä hanaveden paineella tämän verran:
Ja valmis tuote, taino saumat voisi hioa:
Muuten onnistui kohtuullisen hyvin mutta mopossa kiinni ollessaan ei oikein meikäläisen silmää miellytä, paisarin olisi pitänyt kääntyä aikaisemmin niin että vastakartio jäisi suoraksi.
Putkea testattiin mutta eipä se kovista odotuksista huolimatta toiminutkaan juuri mitenkään. Keskikierrosvääntö katosi odotetusti olemattomiin ja kun kierroksia on noin 9000 niin kone vaikuttaisi jo hieman heräävän, mutta se mahdoton piikki jää tulematta ja kone kiertää laiskasti vetäen n. 12000rpm asti pienellä vaihteella, kolmosen jälkeen tippuu tehoalueelta ja uuvahtaa. Lievä pettymys
Noh, proviri topicissa tähän pohdittiin syytä ja syyllisenä vaikuttaisi olevan tuo huono sylinteri missä se blowdown-ala on onnettoman pieni, eli pytty ei jaksa hengittää enää kunnolla niillä kierroksilla missä putki alkaa toimimaan. Nyt olisikin siis hakusessa AM6:sen 40,3mm vakiokoossa oleva hyväkuntoinen alkuperäinen pytinki, niin saisi tuonkin asian testattua.
Aluksi ajattelin että tätä mopoa en jaksa ruveta tuunaamaan, mutta alkoi se ottaa jo liikaa silmään tuo ruoska ulkonäkö joten pakko se oli käydä vähän investoimassa:
Bilteemasta tarttui siis Mini MX fattis ja sille kiinnikkeet ja uus rouhea takakumi. Sparewheelistä löytyi uus kytkinkahva ja uuden mallin imukaula, jos tuon kaasarin saisi nyt hyvin kiinni. Lisäksi tuli ostettua joltsulta pösön vakiomaski niin sai valonkin näkymään johonkin. Alkuperäisellä maskilla, varustettuna patentoimallani polttimolla, ei nähnyt eteensä minkään vertaa.
Hämmästys oli suuri kun noiden hilppeiden asentamisen jälkeen kävin testaamassa: tällähän on jo hauska ajaa! Vanha takarengas ei ollut edellisellä omistajalla asettunut kunnolla vanteelle joten se oli epätasaisesti kulunut ja vipotti ajaessa. Ei se vipotus pahalta tuntunut mutta ero on silti todella huomattava tuolla uudella tasaisesti kulkevalla renkaalla. Tanko paransi ajotuntumaa mukavasti samoin kuin uusi kytkinkahva joka ei koko ajan livennyt käsistä hajonneen vakiokahvarungon tavoin.
Myös uusi imukaula vaikutti melko yllättävästi: tehoja tuntui tulleen hieman lisää, mutta ilmeni kumma ilmiö: koneen lämmettyä isolla vaihteella ennen tehoaluetta on alue missä kone alkaa mooata, yskii kaasariin ja sammuu ja täytyy laittaa pienempi vaihde että lähtee taas vetämään. Samoin pintakaasulla viittäkymppiä ajaessa pikkuhiljaa hyytyy, rupeaa yskimään kaasariin ja uuvahtaa. Ei kyllä ennen tehnyt noin. Tuo uusi imukaula on lyhyempi ja sisältä paljon isompi kuin se vanha. Oisko tuossa nyt sitten kyseessä imukanavaresonanssit vaiko vain säätöä kaipaava kaasari? Pääsuutin pitäisi olla kyllä kohdallaan mutta neulasta en ole niinkään varma, ainakin tuo pintakaasulla hyytyminen viittaisi siihen..
Muuten tuntuisi lähtevän jo melko mukavasti ja hyvin ruopii metässä polkuja. Tiellä ajaessa alaväännöt ei vaikuta kummoiselta mutta metsässä kumpuja möyriessä menee yllättävän hyvin eikä hyydy kovin herkästi, ja jos meinaa hyytyä niin kytkimellä vähän lipsauttaa niin sutien lähtee
Taitaa jo suurimman osan polkuja mennä vähintään yhtä lujaa kuin samurailla aikoinaan, kun tuossa on paljon parempi jousitus kuin samuraissa niin uskaltaa mennä lujaa. Pitää varmaan gsf-käyrää taas ottaa kunhan muistaa..
Tuossa on muuten vähän huudatusvideota:
http://www.youtube.com/watch?v=2ZGWl7Inqyo&feature=youtu.beNiin, pakkohan se on tämäkin ruveta tuunaamaan edes siedettävän näköiseksi. Mopotuningista löysin jonkun tekemän kohtuullisen tyylikkään kamelidetsin kuvan, ja muokkasin kuvasta vielä takalipan omaa silmää miellyttäväksi:
Eli törkeästi ajattelin tehdä MBK:sta aika lailla tuollaisen. Muokkaan jonkun toisen mopon takakatteet siihen(kuvassa on vissiin derbin), teen tuollaisen takalipan pellistä ellei muuta vaihtoehtoa ilmaannu, katteet, tankki ja maski maalataan metallinhohtosinisellä tai jollain semmoisella ja runko sssähäkän valkoiseksi. Sitten ajattelin tehdä uuden hienomman kunnon änkän minkä voisi vaikka kiillottaa.
Jos sitä sais tässä jo ennen..2014 juhannusta aikaiseksi..
? Mielipiteitä löytyykös?