Kiitti vinkeistä. Alkaa tuo sitten jo epäilyttää jos noin on
Saa nähä mitä tulee..
En ole jaksanut viedä sitä porautettavaksi mutta MBK:ta on tullut taas vähän rassattua.
Ei oo joka pojalla itetehtyä peltistä takalippaa
Sanoisin että yllättävän hyvä tuli
Ajatus siitä että MBK:lla voisi painaa maantietä 90kmh pakoputki vinkuen 12500rpm kierroksilla alkoi taas houkuttaa joten pakko se oli ottaa pytty irti ja viilata se pakoaukko loppuun asti tuosta kiinanpytystä. Leveyttä on 70%, asteita pitäisi olla noin 198 ja yläreuna muuttui reilusti kantikkaammaksi maksimaalisen blowdown alan toivossa.
Mäntä on vielä bueno, tehtaan koneistusjälkikin näkyy vielä. On se tuo nestejäähy vaan hyvä, Keewaylla mäntä oli näillä kilsoilla tyypillisesti jo vähän mustunut
Kierrosputkea jonka tunnus on PZR-3 tuli muokkailtua sopimaan vähän paremmin, mikä olikin aivan helvetillinen homma eikä se siltikään sovi vieläkään hyvin. Tyhjää toimittanut ilmanputsariboksi tuli heivattua pois(painoi muuten yllättävän paljon) ja vedettyä välipilli eri kautta.
Odotukset oli jälleen korkealla ja ei muuta kuin mopo käyntiin. Ensimmäisenä huomasin karmeat imuäänet nyt kun ilmanputsariboksi on pois, vaikka se ei ennenkään ollut edes kaasarissa kiinni mutta ääni kasvoi silti huomattavasti. Vapaalla kiertää melko kipakasti, äänityksestä mittasin 13600rpm
Ja ajossa: n. alle 6000rpm vääntää vakion tavoin, 6000-9000rpm onneton tehokuoppa jossa ei tee mieli ajella ja yli 9000 kierroksen kone alkaa mylviä kuin 50cc kreidler konsanaan, ainakin jäisellä tiellä
Ainakin nelosella se jaksoi vielä vetää johonkin 12000rpm asti ja kyllä se nyt vetää huomattavasti paremmin kuin ennen pytyn viilausta, mutta tehoalue tuntuu edelleen olevan niin kapea ja korkealla että ei tuolla ole ollenkaan mukava ajaa. Tehokuoppa ennen piikkiä on niin iso että pitää aina kytkimellä auttaa kierrokset ylös kun ei jaksa odotella että se kelaa itse itsensä piikille
Jos ei muuta niin helvatan hauska tuolla oli vetää jäisellä tiellä sutien kierrokset tapissa, koneen huuto on jotain uskomatonta.
Huippuja en uskaltanut kokeilla jäisen tien ja huonojen valojen takia, mutta muistaakseni nelosella huudatin kerran loppuun asti ja perstuntumalla tuulen kohinasta päätellen vauhtia oli 50-60. Erinomaisen tarkka arvio. Toisella putkella noilla 10-52 väleillä huiput oli n. 70, siis kutosvaihteella.
En tiiä käviskö se vielä laihalla, aluksi oli 108 suutin jolla tuntui käyvän laihalla ja vaihdoin tilalle 110 kokoisen joka helpotti vähän mutta isompaa ei löytynyt kokeiltavaksi. Jos ei laihalla käy niin mikähän siinä voi olla vielä pielessä kun ei se oikein vieläkään tyydyttänyt.. Pytyn ajoitukset on nyt siis suunnilleen 138/198 eli blowdownajoitus on n. 30 astetta. Pakoaukko on myöskin kantikkaan muotoinen niin luulisi sen jo hengittävän kohtuullisen hyvin?
Tarkemman tutkimisen ja laskelmien tuloksena tosin totesin putken huipputehon kierrosten olevan nyt 12500rpm luokkaa. Oisko se sitten jo liikaa tuolle pytylle vaikka onkin viilattu, blowdownia tarvitsisi vielä lisää. Pakoaukkoa ei kyllä voi enää korottaa, ainoa keino lienee huuhteluiden madallus epoksilla. Tai sitten se on tuo putki hylättävä ja tehtävä uusi parempi..
Täytyy vielä kyllä kokeilla miten tuo kakkosputki toimii nyt, se kun on huomattavasti alakiertoisempi.
Vai mitä muut putkentekijät sanoo, onko tuo putki kauhean lyhyt jos se on jotain 730mm pitkä?
Ja mikäpä se ei aina vastustais, nyt myös alkoi jostain perkuleen oikusta syyläri vuotaa, kohdasta josta sitä oli vanha omistaja paikannut jollain silikonilla..
Saattaa olla että tällä menolla tulee mentyä bussilla kouluun autokorttiin asti..
Ei tämä mopo ole minulla ollessaan nähnytkään semmoista päivää milloin ei olisi ollut sakkokunnossa taikka toiminut hyvin.