lokitekki kirjoitti:Tumelle:
Voi siinä olla joku 500-1000kierrosta eroa mahollisimman lyhyeen putkeen, mutta tuo asennus helpotti turbosta lähtevän putkenkin tekoa ja näköä niin palio että se kannatti. Lukase topikki läpi ja kato kuvia tuosta setistä, niin ehkä se tekee enempi järkeä. Katos 23 sivu niin on kuvaa koneesta. Cooleri onkin jää jäähytetty, niin se antaa tehoa vaikka mopo ei olekkaan liikkeessä.
En minä vaan saa tuohon asennukseen oikein mitenkään järkeä, paitsi toki helpompi asennus ja ulkonäkö ovat aivan täysin valideja syitä tehdä tuollainen toteutus. Minun mielestä se ei kyllä ole vaan järkevää, mutta se onkin puhtaasti mielipidekysymys joten ei siitä voi sanoa onko se oikein tai väärin.
lokitekki kirjoitti:Mua ei haittaa tuo pakokaasujen kylmeneminen yhtään, turbo vaan käy vähä kylmempänä ja ei varmaan edes ahista ihan yhtä paljon kuin aivan lyhyellä putkella.
Tähän en kyllä osaa sanoa kuin että wat... En kyllä usko turbon lämpeämisen koituvan sinun moottorissa ongelmaksi missään vaiheessa mikäli vain öljynkierto toimii. Ja tuliko mieleen sellainen juttu että sen turboahtimen vähän kuin kuuluukin "ahdistaa" kun ei siitä muuten mitään hyötyä ole? Olet nyt varsin erikoisesti sotkenut vaparikoneen ja turbokoneen rakentamista keskenään.
lokitekki kirjoitti:Se on aivan sama lähteekö tuo turbo tekemään tehoa 4000 vai 5000 kierroksilla, kun se tulee vaan kiihytykseen eikä rata-ajoon.
Hmm niin, yleensä se on kyllä ollut myös kiihdytysajossa niin että mitä laajempi tehoalue sitä parempi... Kiihdytyskäytössä on vain mahdollista tehdä kapeampi tehoalue kuin ratavehkeissä, mutta ei sitä yleensä turhaan liiaksi kavenneta. Laajempi tehoalue kun mahdollistaa entistä nopeammat kiihdytykset. Jälleen kerran ne perusperiaatteet...
lokitekki kirjoitti:Luulen että tuo putkisto on virtaavampi mitä sellanen jos sen ois lyhyeksi tehny ja joutunu vetämään pakoputken vielä koneen alta samanlailla,
Luulet, mutta et tiedä? Kokeile?
lokitekki kirjoitti:varsinki tuo haarotus tuossa koneen takana joka haarottaa just saman virtauksen turbolle ja hukkaportille, eli kunhan hukkis aukeaa niin tehoa pitäis tulla. Kokoa sillä on 34mm, kun pienempää ei oikein löytyny. Turbo on 22 ja 25mm siivillä ja todistetusti toimii palio laiskemmallakin koneella.
Siis mitä? Kunhan hukkaportti avautuu niin tehoa pitäisi tulla...? Selvennätkö nyt hieman menikö käsitteet ristiin vai mitä ihmettä tarkoitat?
Turbon valintaan en ota kantaa. Voisin toki kysyä millainen A/R-suhde turbolla on mutta tokkopa sillä enää on väliä. Näin pieniä koneita ahtamalla pitää muutenkin vähän tyytyä siihen mitä on tarjolla.
lokitekki kirjoitti:Ei se minusta väärin ole laittaa turboa kauemmas koneesta, jos se ahtaa riittävän hyvin niinkin ja jos vielä saa loivemmilla mutkilla tehtyä pakoputket ja ahtoputken.
Periaatteessa se optimaalisin kohta pitäisi hakemalla hakea, ja tässäkin pitäisi ensin määritellä mikä on oikein tai mikä väärin. Mutta itse olen sitä mieltä, että ahdin on aivan tarpeettoman kaukana moottorista, sai alkukäyrän loivemmilla mutkilla tehtyä tai ei.
lokitekki kirjoitti:Aika kauan oli idea laittaa turbo suoraan kiinni kanteen, mutta maavara on siihen liika pieni, eikä ole tarvetta laittaa niin lähelle sitä. Turboa on hitsattu aika rajusti, niin en halua että se hehkuis kokoajan punasena.
Milloin kiihdytyskäyttöön tulevassa pyörässä maavara on ollut avainkysymys?
Dank memes melt steel beams.