Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut rossipoika » 21.1.2012 22:09

-Suoraa pakoa, kaksiosaisena

Muodostuuko kannas pelkästä sylinteriputkesta?
-Imukanavaan uudistelua

Tippuuko se alaspäin samallai ku raaserissa on tarkoitus?
Yksi ylimääräinen vaihteensiirtohaarukkakin olisi ja nelosen rattaat olisi tiedossa poiskantohintaan...
Tää kuulostaa hyvältä!
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 22.1.2012 0:32

Väliripa tulee niin sylkkäputkeen, kuin pyttyynkin (lattaa pakokanavaan). Mäntään toki sitten tarpeelliset voitelureiät.

Imukanavaan nyt ei mitään kovin erikoista: Vanha imukanava pois ja uusi putkesta tilalle. Tarpeen mukaan aukon tiputtelua alaspäin kokonaisuudessaan. Olisikos muuten kellään antaa 41-43mm männän imuhelman leveyttä? Pääsisi imua työstämään hehtaarille.

Takahuuhtelu tulee näillä näkymin myös päivittymään. Originellit kanavat tukkoon ja sopiva monttu pyttyyn. Reiät sylkkäputkeen ja mäntään.

Ja tallilla tapahtuu:

Pakokanavan sovittelua

Kuva

Kuva


Imupuolen työstöä aloiteltu

Kuva

PS. Tulipa tuossa kasailtua viikko pari sitten PV:n kone ajokuntoon. Tekniikka miltei vakio: 77cc poweri, josta läppäkanava tukossa, tyhjennetty vakioputki ja paipperi. Vääntäähän se ihan kivasti alhaalta, ajoitukset kun on imulla ja paolla kaikin puolin maltilliset. Hönkää ei tosin löydy "yläkierroksille" nimeksikään ja säädötkin on vielä puolitiessä.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Throttle » 22.1.2012 13:58

Millä hitsaat kiinni kun on valurautaa ja ''paskarauta'' ?
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 22.1.2012 14:18

Ihan MAG:illa nää on aina tullut hitsailtua, ilman esilämmittelyjä tai pitkiä jäähdyttelyjä. On sen verran paksua tavaraa kuitenkin tuossa kohden, ettei ole niin herkkää halkeilemaan saumoista.

Jos nuita ripoja tulee paikkailtua latalla, niin silloin voi jo esilämmittely, lyhyet saumat ja saumojen takomiset tulla kyseeseen Á la hidas jäähdyttely.

Saattaa olla että tuo pytty tulee "hehkutettua" ennen aukkojen työstöä, riippuen siitä joutuuko saumojen kohdalta työstämään. Samallahan niitä mahdollisia jännityksiäkin saisi vähemmälle ja olisi saumatkin vähän pehmoisempia lastuttavia.
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut jt-87 » 22.1.2012 19:25

Tuna-71 kirjoitti:...Olisikos muuten kellään antaa 41-43mm männän imuhelman leveyttä? Pääsisi imua työstämään hehtaarille...


42mm männässä on 38mm helma... Taitaa vain tulla huuhtelulähtöjen eteen jonkin verran sillä leveydellä, onko asialle tarkoitus tehdä jotain innovatiivista? Tosin jos koko imua on tarkoitus laskea alas, tulee sinne aika-alaa väkisinkin lisää...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 22.1.2012 22:51

Nimenomaan tälläsestä moottorin rakentelusta tykkään: muokataan isolla kädellä. :seko:
Seuraillaan!

Jatkakaa.
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 22.1.2012 23:50

jt-87 kirjoitti: ...onko asialle tarkoitus tehdä jotain innovatiivista? Tosin jos koko imua on tarkoitus laskea alas, tulee sinne aika-alaa väkisinkin lisää...


Näillä näkymin nyt ei mitään kovin mullistavaa, kävin vähän mittailemassa ja taitaapi se imun leveys asettua siihen 32mm tietämille kohtisuorana mittana. Vaikuttaa siltä että koko aukko saa tippua alaspäin kokonaisuutena, saa sitten tilaa takaboostin kaiverteluunkin, eikä kurki männän röörit suotta imuun.

Paolla on muuten ihan mukavasti levennysvaraa, n. 40mm taitaa asettua ylärajaksi. Toki tuo aukon kahdentaminen vaatinee vähän shimmailua huuhtistenkin puolelle, päähuuhtiksiin saattaapi tulla pientä muutosta aukolle asti, kaikkia huuhteluita varmaankin ronklitaan enemmän tai vähemmän näppituntumalta pakettiin sopivaksi.

SellYourSoul.90 kirjoitti:Nimenomaan tälläsestä moottorin rakentelusta tykkään: muokataan isolla kädellä. :seko:


Kiitosta vaan; vielä kun saisi vähän useammin jotain aikaankin... Tosin tämä proju häipynee tästä melko nopeasti pois alta, kaasari ja mäntä lähtevät huomenna postiin ja muuten alkaakin olemaan tarvikkeet aika hyvin kasassa.

Sulla ei ainakaan tunnu olevan ongelmaa tuon aikaansaamisen kanssa, ainakin mitä projektejasi tulee seurailtua. :)
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 23.1.2012 23:25

Pientä edistystä taas: jigi, jolla saadaan pytty järkevästi sorviin kiinni porausta varten (täytyy pari milliä porata, että saa sylkkäputken soviteltua kohdilleen).

Kuva

Tuli myös pitkästä aikaa asenneltua MOTA takaisin koneelle. Muutamaa simulaatiota se nyt raksuttelee tälläkin hetkellä. Aukkojen kokoja ja muotoja vähän pohdiskeltu, kuten myös kierrosalueita.

Josko sen saisi vinkumaan siihen 10,5-14,5k väille, niin olisi aika sopiva. Ykköseltä kakkoselle vaihdossa toki tippuu alle tehoalueen, mutta eipä tästä nyt mitään trialivehjestä olla tekemässä. Männän keskinopeus jää kohtuulliselle 18,3m/s@14500rpm tasolle, mutta kiihtyvyys (53 000m/s^2@14500rpm) vaatisi reilusti ohkaisempaa rengasta ohjearvojen mukaan. Näillä näkymin käy kuitenkin tyytyminen dragsterityylisiin reikiin männänlaessa, ellei sitten uskalla ohentaa rengasta reilulle pystyvälykselle vakiouraan (tokkopa tosin kestää moista kyytiä, jos pääsee lepattelemaan enemmälti).

Pakoajoitus jäänee sinne 190 asteen tietämille, imu sinne 200 nurkille. Huuhtelut kovin plusumaisesti 137 astetta, jota ei siitä aleta tiputtelemaan... Laskennallista aika-alaa huuhteluilla on kovin ruhtinaallisesti, tosin eikös Sarvi ole ne joskus virtauspenkissä käyttänytkin, todeten virtaaman olevan kovin riittoisa myös todellisuudessa?

Speksejä saa kysellä tarkemminkin jos kiinnostaa, eihän ne mitään salaisuuksia ole... Rakentava palaute on myös enemmän kuin toivottavaa...

Edit. Sattuisiko jollakin olemaan tiedossa Puch/Tomos rengassarjan mukana tulevan L-profiili renkaan paksuutta (uraan uppoava osa)? Moparilla sanotaan "Ylä Ø 42,50 x 2,00 mm L-prof{SLB}Ala Ø 42,50 x 1,50 mm", tarkoittaneekohan tuo 2mm nyt L-osan paksuutta...
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Betaversio » 24.1.2012 0:07

Ne puch/tomos l-prof männänrengassarjat on vissiin tehty valupaperista juottamalla, joten en kauheesti luottais niiden kestoon. Joskus jostain männästä oon saanu sellasen renkaan häipymään, eikä röörit ollu edes kovin isot... Renkaiden paksuudet taitaa olla nuo mitä sanoit, mutta niillä nyt ei kovin suurta merkitystä taida olla.

Voisithan koittaa asentaa tunan 65cc JPC:N L-prof. renkaita siihen mäntään. Niitä on joskus ollut saatavilla 43mm-45mm kokoja, voi tiedustella Nakkilan pyörästä ja moposta. Tosin jos saa, niin itse ostaisin koko männän - säästyy sorvaamiselta ja pevun männän helman takaisinhitsaamiselta. Näppärä temppu saattaisi olla metsästää uusenskapuolelta sopiva mäntä - AM6 mäntiä saatavilla muistaakseni 41 millistä alkaen, ja kiertarin yläpäänlaakerin osalta sopii heittämällä paikoilleen. Korkeussäätöä vaatii jonkinverran (käsittääkseni pevussa selviää sopivalla koropalalla). Hintakaan ei ole paha, tai ainakaan ei ollut silloin kun itse mokomaa ostelin.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Waltter-Racing
Liittynyt:
28.4.2009 22:17
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Waltter-Racing » 25.1.2012 1:03

Muuten erittäin mielenkiintoisia suunnitelmia, mutta tuo jigi.. Miksi ihmeessä moinen ratkaisu? Jos sorvi käytössä, niin eikös sillä päästäisi yhtäkkiä kunnon umpiraudasta vähän isomman palikan, johon sylinterin helmat "uppoaisivat"..?

Itellä tällainen:

http://i714.photobucket.com/albums/ww14 ... 1291815865

http://i714.photobucket.com/albums/ww14 ... 1291815855

http://i714.photobucket.com/albums/ww14 ... 1292530601

http://i714.photobucket.com/albums/ww14 ... 1292858711

Käy siis toisinpäin käännettynä myös kannen sorvaamiseen.
Photobucketin galleria: http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... er-racing/
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 26.1.2012 23:04

Tuna-71 kirjoitti:"pikkuinen sivuprojekti"
Heh, aika hyvä. ;)

Tuna-71 kirjoitti:Pakoajoitus jäänee sinne 190 asteen tietämille
Kuulostaa lupaavan rouhealta projektilta, kun pakoajoitus JÄÄ noinkin pieneksi! Kaksiosaisella aukolla saa kuitenkin pinta-alaa mukavasti. Eipä tähän ainakaan tässä vaiheessa muuta keksi kommentoida kuin että vaikuttavalta vaikuttaa - ja nyt en tarkoita korvavahaa, siis tuota: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaikku

Tuna-71 kirjoitti:Tokihan tuosta tallista kehitysvaiheineen voisi jonkin kuvakollaasin väkertää, saisi vähän tuota pajat.net fiilistä
Väkerrä toki. Mukavahan noita olisi muidenkin pajakuvia tiirailla.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 27.1.2012 0:54

Betaversio kirjoitti:Ne puch/tomos l-prof männänrengassarjat on vissiin tehty valupaperista juottamalla... uusenskapuolelta sopiva mäntä...


Näillä näkymin mennään yhdellä vakiorenkaalla + dragsterirei´illä. Nuita PUCH/TOMOS renkuleita voisi ihan kokeeksi ostaa, jos männän väri menee turhan etniseksi vakiorenkaalla. Eipähän ainakaan ole hinnalla pilattuja... JPC:n renkaat taas lähtee 0,5mm liian suurista, eikä henno ruveta lyhentelemäänkään. Uusenskan mäntä sinällään voisi ollakin ihan hyvä ratkaisu, jahka nykyinen mäntä tekee tenän. :)

Waltter-Racing kirjoitti:Muuten erittäin mielenkiintoisia suunnitelmia, mutta tuo jigi.. Miksi ihmeessä moinen ratkaisu? Jos sorvi käytössä, niin eikös sillä päästäisi yhtäkkiä kunnon umpiraudasta vähän isomman palikan, johon sylinterin helmat "uppoaisivat"..?
...
Käy siis toisinpäin käännettynä myös kannen sorvaamiseen.


Tuollainen melkein vastaava (kahdeksanreikäinen, helma uppoaa, pytty menee molemmin puolin kiinni) on jossakin hyvässä tallessa, vielä kun tietäisi että missä... Serkku väänteli tuon kevyen jigin töissä, kun ei itselläkään ollut tarveaineita. Löysi tosin sitten seuraavana päivänä umpijöötiä ja pienen pähkäilyn jälkeen sorvaili tällaisen "kopion" tuosta sun jigistäsi (huomaa toitsun jarrulaikan uusiokäyttö ;) ):

http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... ijigi2.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... sijigi.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... ijigi2.jpg

Nalle Puch kirjoitti:...Kuulostaa lupaavan rouhealta projektilta, kun pakoajoitus JÄÄ noinkin pieneksi! Kaksiosaisella aukolla saa kuitenkin pinta-alaa mukavasti. Eipä tähän ainakaan tässä vaiheessa muuta keksi kommentoida kuin että vaikuttavalta vaikuttaa - ja nyt en tarkoita korvavahaa, siis tuota: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaikku... Mukavahan noita olisi muidenkin pajakuvia tiirailla.


Rouheasta nyt en tiedä, muuten kuin työtapojen osalta (on meinaan taas mukavasti röörit tukossa pallografiittipölystä...). Viimeisen päällehän tätä laitosta siis ei rakennella, tämä kun pitäisi saada ihan ajoonkin melko nopeasti (toisin kuin Raaseri).

Pakoajoitus nyt on vähän korkean puoleinen, kun ei ole tarkoitus vetää pakoa päähuuhtisten ylle, vaan mennä pakokanavan suomissa mitoissa. Pitänee joskus räpsiä niitä kuvia pajasta, tosin ensin olisi siivottavaa, ja paljon...

Ja jottei menisi nyt ihan lörpöttelyksi niin laitetaan vähän kuvia edistyksestä:

Tilaa uudelle imukanavalle (kuvassa taottu aihio, johon väliripa latasta) ja aukolle. Tuohon tulee täytepalikkaa pohjalle tarpeen mukaan (saa takahuuhtelulle lähdön).
Kuva

Ja sovittelua, alatiivistepinnan läppienkiinnityskohta väliaikaisesti sahailtu irti. Aukon alareuna tuossa n. 5mm alatiivistepinnan alapuolella.
Kuva

Ja jottei tukita sivua niin loput kuvat linkkeinä.

Sisältä:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... navaa3.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... navaa4.jpg

Huomenna varmaankin väliripoja imu- ja pakokanavaan ja takahuuhtelun lähtöä työstämään. Kanaviakin voisi heppailla pyttyyn kiinni... Niin joo, sylkkäputkiaihio sorvailtu jo ulkoa mittoihinsa, vielä männän mentävää reikää vailla ja aukkoja seuraavaksi.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Throttle » 27.1.2012 18:22

Mallikasta työstöä!! Mukavaa seurailla tätä projektia kun tehdään oikeasti asioita.
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 20.2.2012 15:03

Pienen hiljaiselon jälkeen sivuprojekti matelee eteenpäin. Viikonloppuna tuli kalkuloitua imukanavan ja takahuuhtelun sijoittelu siihen vaiheeseen, että pääsi työstämään itse pyttyä. Vingulla tuli auottua takahuuhtelulle kanavaa, mutta eipä tuo vinku oikein tykkää pelittää, kun jäätää jatkuvasti kylmässä tallissa... Delegoin sitten tuon imukanavan yläpuolelle tulevan täytepalikan valmistuksen ja sovittelun, sekä imu- ja pakopuolen tasoittelun serkkupojalle; saapahan harjoitella työpaikkansa jyrsimellä...

Vingulla aloiteltuna
Kuva

Jyrsimellä jatkettuna, takahuuhtelujen orkkiskanavat tuli näkyviin
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... C00847.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... C00848.jpg

Täytepalikkaa
Kuva

Ja sama soviteltuna pyttyyn
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... C00851.jpg

Imukanava kutakuinkin oikealla korkeudella täytepalikan kanssa
Kuva

Ja sama sisältä
Kuva

Serkkupoika sorvaili töissään vakiokanteen sopivat vaihdettavat palotilat (kannessakin on jo rööri sorvailtuna, mutta kuvaa ei ole).
Kuva

30mm poranterällä kiusattuna
Kuva

Nyt joudun itse vetäytymään tässä projussa johtavan suunnittelijan tehtäviin, ainakin viikoksi. Saa nähdä, jos projektin omistaja tälle jotakin tekee. Lisää kerrontaa tulee sitä mukaa, kun jotakin tapahtuu...
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Raisusta Raaseriksi

ViestiKirjoittanut jt-87 » 20.2.2012 22:18

Sanattomaksi vetää tämä "pieni sivu prokkis" :eek:
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista