Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakentelua

sitkuura
Liittynyt:
1.7.2012 10:54
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut sitkuura » 12.10.2016 22:08

Näillä keleillä tuo 3min lämmitys ei varmaankaan oo ollu riittävä? vai oliko syyläri ajoonlähtiessä reilusti käteen lämmin? Mäntä on vedossa lämminnyt sylinteriä nopeammin ja kun se ei oo ollu valmiiks normaalissa/suunnitellussa käyttölämmössä on välykset menny 0 ja naps kiinni...
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut ma$$i » 12.10.2016 22:40

Nalle Puch kirjoitti:Parempi onni ensi kerralla ja Betaversion viestiin lisäten:
http:// http://www.motot.net/wiki/Sis%C3%A4%C3%A4najo

Kunhan kommentoin yllä olevista "sisäänajo-ohjeista.."

Kys. Artikkeli/wiki tuntuu olevan aika pieleen kirjoitettu pahoittelen jos joku tästä loukkaantuu. Nuo "suositellut" 4-5% öljyseokset ovat aivan liian suuria. Laatuöljyä 2.5-max 3% riittää aivan hyvin. Liika öljy on vain haitaksi. Karstottuu ja tukkontuu.

Wiki ei myöskään erottele ns valurautasylintereitä eikä nicasil pinnoitettuja sylitereitä. Valurautaset tuleekin sisäänajaa, mutta nicasilille tämä on periaatteessa turhaa, sillä se ei käytännössä kulu mihinkään ellei jotain hazardia tapahdu. Nicasilille oikeaoppinen "sisäänajo" olisikin kutakuinkin seuraava: kone lämpimäksi hieman kaasutellen --> sammutus ja huolellinen jäähdytys--> toista lämmitys hieman suuremmin ja vaihtelevimmin kierroksin--> anna jäähtyä. Näin männänrenkaat asettuvat ja yläkerta on valmiina ajoon.

Ajatellaanpa vaikka 2t crosseja/ enskapyöriä sekä esim high end mopoja. Eipä niitäkään sisäänajeta ja tehoa haetaan suuria määriä vrt koneen koko ja kuutiotilavuus.

Kadulle tarkoitetut pyörät (ns katulaiskat) voisi kylläkin hieman sisäänajaa. Tällä tarkoitan edellä mainittuja lämmityksiä first startin yhteydessä. Tämän jälkeen ~100 km vaihtelevaa ajoa ilman turhaa huudatusta.

Yleensäkin yläkertaremontin jälkeistä sisäänajoa liioitellaan kovasti. Alakerran laittelun jälkeen pieni varovaisuus onkin hetken tarpeen, jotta kampura ja laakerit asettuvat mutta tämäkään ri vaadi kuin muutaman lämmittelyn ja muutaman tankillisen hieman rauhallisemmin.

Aihe hieman karkasi, Pahoittelen offtopiccia. Aiheeseen palatakseni, minusta tuo näyttää 4piste leikkaukselle. Mäntä lämmennyt liian nopeasti vrt sylinteri tai välys on ollut liian pieni jo alunperin.
Khoddami-Racing
Liittynyt:
15.9.2014 20:48
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut Khoddami-Racing » 12.10.2016 22:51

Niin se sisäänajohan tarkoittaa juurikin sitä koneen HUOLELLISTA tyhjäkäynnillä olemista, näiden aluminiisylkkien kohdalla siis. Kyllähän noita high-endejä pidetään se n. vartti tyhjäkäynnillä ja annetaan lämpöjen laskea.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut .Juho » 12.10.2016 23:15

Männän käyntivälys ollut liian pieni, ja siksi leikanut rikkaasta seoksesta huolimatta.
Sitä ei ole mitattu? -ja noissa kaikissa sylkkäsarjoissa on aina vaihtelua, milloin sattuu vähän minkäkin kokoinen sylinteri ja mäntä..
Voi huonolla tuurilla sattua semmonen pari, että just minimi/maksimi mitoissaan sylinteri/mäntä (jos toleranssina vaikkapa +/-0,02mm), niin sitten voi olla esim. 0,03mm käyntivälys, joka on suurella todennäköisyydellä ihan liian pieni välys tässä tapauksessa.

Yleensä tässä kokoluokassa 0,05-0,06mm käyntivälys, alusylkällä+nestejäähy.

Ellei jäähdytysjärjestelmään ole jäänyt ilmaa, ja siksi ei ole toiminut oikein..
Tosin se on jo aika epätodennäköistä - derbin jäähdytysjärjestelmä ainakin omien kokemuksieni, ei vaadi mitään erityisempää tarkkuuttakaan täytön yhteydessä.

Ite en oo saanut vielä kertaakaan lämpöleikkaamaan konetta, josta tarkistettu männän käyntivälys, m-renkaan katkosvälys.. sylinterin kunto.. ja kaasuttimen sekä sytkän säädöt ollut "sinne päin" - vaikka välillä on tullut lähdettyä melkein heti ottamaan nopeita täyskaasu kiihdytyksiä.
Korkeintaan 5-6 min hitaampaa ajoa ennen kiihdyttelyä.
Aspecth
Pyörä:
Aprilia SX 2014
Paikkakunta:
Mustasaari
Liittynyt:
15.10.2014 23:11
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut Aspecth » 13.10.2016 0:06

Morjes taas.

Eli, ns. "Sisäänajo" oli jo suoritettu, se sano itteensä irti oiskohan ollu kuudentena tai seitsemäntenä startilla, 3min lämmitys mun mielest pitäs riittää iha ok kun on myös lämpimässä tallisa seissyt, eli kelit ei sillee ole vaikuttanut. Todennäköisesti "cold-seizure"? Joku myös mainitsi m-renkaan katkovälyyde, 0.045 tais olla jossen muista väärin. Jäähdytys kyl on tietääkseni kunnossa, mut tarkistan vesipumpun rattaat varmuudevuoks joku päivä ku ehin. Kiitos neuovoista!

Ps Sylinterille tulee varmaan muuta käyttöö, tähän koneesen ei varmaan.
Ystävällisin Terveisin Filip Hinders :)
sitkuura
Liittynyt:
1.7.2012 10:54
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut sitkuura » 13.10.2016 21:42

Niin, paljon se katkosvälys nyt oikein on ollut? 0,045mm se ei ainakaan voi olla kun tuota ei kotioloissa pysty mittaamaan noin tarkkaan. Pilkkuvirheen kans 0,45mm on taas tolkuttoman iso välys uudelle pinnatulle alu-sylkälle. Tuumasilla mitoillakaan tuo ei voi pitää paikaansa, taas pilkkuvirheen kans ehkä (0,0045in=0,11mm).

Ja tuo "cold-seizure" tulee puutteellisesta lämmityksestä.
Aspecth
Pyörä:
Aprilia SX 2014
Paikkakunta:
Mustasaari
Liittynyt:
15.10.2014 23:11
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut Aspecth » 13.10.2016 23:38

sitkuura kirjoitti:Niin, paljon se katkosvälys nyt oikein on ollut? 0,045mm se ei ainakaan voi olla kun tuota ei kotioloissa pysty mittaamaan noin tarkkaan. Pilkkuvirheen kans 0,45mm on taas tolkuttoman iso välys uudelle pinnatulle alu-sylkälle. Tuumasilla mitoillakaan tuo ei voi pitää paikaansa, taas pilkkuvirheen kans ehkä (0,0045in=0,11mm).

Ja tuo "cold-seizure" tulee puutteellisesta lämmityksestä.


Unohtu -. 0.04-5 ku en kirjottanu alas sitä tai mitää, et muistin mukaa ois ollut joku noist.
Ystävällisin Terveisin Filip Hinders :)
Aspecth
Pyörä:
Aprilia SX 2014
Paikkakunta:
Mustasaari
Liittynyt:
15.10.2014 23:11
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut Aspecth » 21.11.2016 19:15

Pitkästä aikaa pävitystä. En ole oikeen tehnyt mitään nii ei ole ollut järkeä pävittää.

Seuraavat osat uusittu:

Bidalot 88 Factory
Bidalot 44.9 Kampura
Yasuni R4
Marzocchi Tuplajarru USD.
Honda CRF 2016 Tuplasyylärit.
Yms.

Kuvat puhuu ittestään.

Tankkia piti myös modata koska ei mahtunut koska syylärit ottaa kiinni, sahasin pois koko etualaosan ja vien muovihitsauksee joku päivä.
Muuten ei oikee ole paljon tehtävää enää kunnes pitäisi olla ajokunnossa, säätäminen sit jos rupee käymää.

Kävin myös hakemas detsin. Ehkä talvirojektiks.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ystävällisin Terveisin Filip Hinders :)
Aspecth
Pyörä:
Aprilia SX 2014
Paikkakunta:
Mustasaari
Liittynyt:
15.10.2014 23:11
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut Aspecth » 22.11.2016 21:48

Tänään on tullu kasattua enemmän. Tankkiki mahtu ilma mitää muokkausta (toinen). Piti vaan laittaa pidemmät letkut ja siirtää johtoja.

Jäljellä tehdä:

- Selvittää miksi kipinää tulee vaa silloin tällöin (luultavasti maadotus).
- Täyttää kaikki nesteet ja ilmata jäähdytysjärjestelmän.
- Ostaa toine adapteri lämpömittarille.
- Asentaa katteet valmiiksi.
- Kiristää kaikki ruuvvit ja pultit.
- Öljyt koneeseen.
- Kaasariin isompi suutin, 175 ehkä.
- Keihin kaasari pitäisi tulla tällä viikolla nii saisin vaihtaa senkin.
- Asentaa putki ja tehdä pakoaukontiiviste tiivistepaperista.

Sit pitäs kaikki olla kunnossa saadaksee käyntii.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ystävällisin Terveisin Filip Hinders :)
CamelsDT
Liittynyt:
23.11.2016 1:45
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut CamelsDT » 23.11.2016 1:48

Hyvältä näyttää. Pakoaukon tiiviste ei välttämättä paperista tehtynä kestä. ;)
Aspecth
Pyörä:
Aprilia SX 2014
Paikkakunta:
Mustasaari
Liittynyt:
15.10.2014 23:11
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut Aspecth » 23.11.2016 19:28

CamelsDT kirjoitti:Hyvältä näyttää. Pakoaukon tiiviste ei välttämättä paperista tehtynä kestä. ;)


Nii se o vähä ongelma. Toi yasunin adapteri o vähä ihmeelline et paperi melkee ainoo vaihtoehto ku saa muokattua niin helposti. Voin lisätä kuvan sillo ku ehdin nii näkee :)
Ystävällisin Terveisin Filip Hinders :)
JX 
Pyörä:
[EX] Derbi Senda 90cc 09'
Liittynyt:
26.8.2013 14:57
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut JX  » 24.11.2016 0:20

Jos suoraan sylinterin ja laipan välistä vuotaa niin suosittelen esimerkiksi Volkkarin EGR tiivistettä, oli kuin tehty BRK88 sylinterille kun itsellä aikoinaan vuoti siitä. :)

Ps. laita ensiörattaan mutteri MVT:lle niin ei jää törröttämään yli kuten alkuperäinen. ;)
~Feel the speed | Toyota Supra Turbo 94' & [EX] 134km/h Derbi:Galleria
Topic: 90cc Derbi | BRK, Voca Racing, TPR VForce3, TPR PWK 28mm, MVT Digital Direct, Malossi/Most
Aspecth
Pyörä:
Aprilia SX 2014
Paikkakunta:
Mustasaari
Liittynyt:
15.10.2014 23:11
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut Aspecth » 24.11.2016 19:53

JX  kirjoitti:Jos suoraan sylinterin ja laipan välistä vuotaa niin suosittelen esimerkiksi Volkkarin EGR tiivistettä, oli kuin tehty BRK88 sylinterille kun itsellä aikoinaan vuoti siitä. :)

Ps. laita ensiörattaan mutteri MVT:lle niin ei jää törröttämään yli kuten alkuperäinen. ;)



Pitää ettiä tollane tiiviste ja koittaa sillä, ainoo vaa et bidalotis o vähä leveempi pakoaukko ulkopuolelt, ja pultit eri paikois, mut niistähä selviää pienellä muokkauksell . Joo pitää tilata joku toine ku kierteet nii heikot näis omis.
Ystävällisin Terveisin Filip Hinders :)
Aspecth
Pyörä:
Aprilia SX 2014
Paikkakunta:
Mustasaari
Liittynyt:
15.10.2014 23:11
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut Aspecth » 29.11.2016 21:15

Pientä päivitystä.

Aprilia kokonaan kasassa, lämpöanturin saavuttua sais koittaa jos lähtis käyntii.

Kuva


Myös veljelle pikkase osia saapui.

SCR RL 85/90
Scootfastin oma kampura.
PWK ja Dellorto M5 Suutimia
Yms.

Konetta avaan vkl ja vaihan kaiken, kuvia tulee.

Kuva
Ystävällisin Terveisin Filip Hinders :)
Aspecth
Pyörä:
Aprilia SX 2014
Paikkakunta:
Mustasaari
Liittynyt:
15.10.2014 23:11
Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

ViestiKirjoittanut Aspecth » 30.1.2017 22:02

Nonnii!

Pitkästä aikaa päivitystä.
Koko bidalot tekniikka on tosiaan myyty, autokortti taskussa n. kuukauden päästä niin näin tarpeelliseksi myydä. Aprilia on siis nykyään vakio.

Kuva'

Veljen aprilialle on tosin isoa muutosta tapahtunut. Kaikenlaisia osia vaihdettu ja tekniikka on siis seuraava.

110 Parmakit Sylinterisarja (55mm poraus).
46mm Parmakit kampura.
Mvt DD sähköt.
Most 100 putki (Tulee tällä viikolla, UPS ei ole kaverini) .
Vforce3 CR85 Läpät ja runko.
Most 5mm Läppäkoro.
Barikit 32mm imukaula.
34mm PWK.
Uni ilmansuodatin.
Honda CRF250 Tuplasyylärit on tilattu, saapuu luultavasti noin viikon päästä, samoin ilmansuodatin.

Päivityksiä tulee tulemaan joskus lähiaikoina kunhan viimeiset osat saapuvat, veli ehkä jatkaa tästä eteenpäi mutta hänen suomentaidot ovat olemattomat.
Tästä pari kuvaa veljen säxän nykykunnosta.

Kuva

Kuva
Ystävällisin Terveisin Filip Hinders :)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista