Kunhan kommentoin yllä olevista "sisäänajo-ohjeista.."
Kys. Artikkeli/wiki tuntuu olevan aika pieleen kirjoitettu
pahoittelen jos joku tästä loukkaantuu. Nuo "suositellut" 4-5% öljyseokset ovat aivan liian suuria. Laatuöljyä 2.5-max 3% riittää aivan hyvin. Liika öljy on vain haitaksi. Karstottuu ja tukkontuu.
Wiki ei myöskään erottele ns valurautasylintereitä eikä nicasil pinnoitettuja sylitereitä. Valurautaset tuleekin sisäänajaa, mutta nicasilille tämä on periaatteessa turhaa, sillä se ei käytännössä kulu mihinkään ellei jotain hazardia tapahdu. Nicasilille oikeaoppinen "sisäänajo" olisikin kutakuinkin seuraava: kone lämpimäksi hieman kaasutellen --> sammutus ja huolellinen jäähdytys--> toista lämmitys hieman suuremmin ja vaihtelevimmin kierroksin--> anna jäähtyä. Näin männänrenkaat asettuvat ja yläkerta on valmiina ajoon.
Ajatellaanpa vaikka 2t crosseja/ enskapyöriä sekä esim high end mopoja. Eipä niitäkään sisäänajeta ja tehoa haetaan suuria määriä vrt koneen koko ja kuutiotilavuus.
Kadulle tarkoitetut pyörät (ns katulaiskat) voisi kylläkin hieman sisäänajaa. Tällä tarkoitan edellä mainittuja lämmityksiä first startin yhteydessä. Tämän jälkeen ~100 km vaihtelevaa ajoa ilman turhaa huudatusta.
Yleensäkin yläkertaremontin jälkeistä sisäänajoa liioitellaan kovasti. Alakerran laittelun jälkeen pieni varovaisuus onkin hetken tarpeen, jotta kampura ja laakerit asettuvat mutta tämäkään ri vaadi kuin muutaman lämmittelyn ja muutaman tankillisen hieman rauhallisemmin.
Aihe hieman karkasi, Pahoittelen offtopiccia. Aiheeseen palatakseni, minusta tuo näyttää 4piste leikkaukselle. Mäntä lämmennyt liian nopeasti vrt sylinteri tai välys on ollut liian pieni jo alunperin.