NIKON SKOBAT /// THE END, s.7!!!

Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: 70cc CPI kesäkuosiin! ///Päivitystä, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 6.2.2018 0:39

Hyvää iltaa kaikki lukijat!
Aika palata takaisin arkeen, mutta johan tuota tulikin tallissa vietettyä viimeiset 3 päivää ja torstaiyökin. :lol:
70cc "Sepi" edistyi hyvää vauhtia viikonloppuna ja tälläkertaa muistin ottaa myös kuvia välivaiheista.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Eli Torstai-iltana käytin koneen irti ja torstaiyö meni sitä puhistaessa. Kilotolkulla kuraa ja savea irtosi koneenlohkojen kyljistä, mutta teräsharjapesun jälkeen lopputulos oli miellyttävä. Roudasin koneen takaisin talliin ja iskin sen kiinni runkoon.
Sitten alle uudet renkaat, taakse 130x70x12, ja eteen 120x70x12 ja katteet malliksi paikalleen. Keulaa madalsin "maltilliset" 5cm ja takaa otin koropalan pois. Jatkopalojen suhteen päädyin siihen, ettei niitä, ainakaan tässävaiheessa, ole vielä tulossa, sillä lyhennetty runko kompensoi perää tarpeeksi.
Tekemistä riittää, sillä vielä pitäisi taistella etujarrusatula paikalleen, maalata ja kuiduttaa katteet, sekä mahdollisesti vaihtaa vuotava kaasari.

Lisäksi nappasin tallista mukaan peiliparin, jonka suunnittelin laittavani poppiskobaan. Mutta peilien varret olivat omaan silmään liian pitkät ja törkeän näköiset, niin vaihdoin hajonneesta TNT:n peilistä lyhemmän varren oikealle puolen, ja liimasin peilin kasaan.

Kuva

Muttamutta, peili on paraikaa kuivumassa, ja sen askartelen paikalleen kuluvan viikon aikana, ja josta kuvaa luonnollisesti uuden isomman päivityksen yhteydessä.
Vajaat 5000 lukijakertaa jo takana, joten pysykäähän kuulolla, ja tosilukijat vinkatkaa kaverillekin. Toivottavasti viikonloppuun mennessä saadaan 5000 lukijan rajapyykki rikki, jolloin tuttuun tapaan ylläri luvassa. :D
- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: CPI kesäkuosiin! ///Poppiskoba tonttiin, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 11.2.2018 22:39

Terve taas kaikki Mototin lukijat!
Tovi taas vierähtänyt viimeisimmästä postauksesta, eli korkea aika paikata tämä tilanne :D
Mutta sitten asiaan. Tuossa eräs ilta keksin madaltaa poppiskoban keulasta vielä 2cm, eli nyt keula alkaa olla tiputettu jo niin alas että seuraavaksi saa lyhentää sivujalkaa. Keula on nyt vakiota 5cm matalempi, ja sen kyllä jo huomaa. Etulokaria täytyy hieman muokata, sillä se ottaa jo pohjakatteen "lippaan" kiinni.

Kuva

Pihalla heräsi sitten ajatus, n3d:n Kymcojen johdosta, pidentää skootterin subframea jolloin kone siirtyy taaksepäin, ja skootteri saadaan sopivan matalalle. 8)
Ensimmäinen idea oli tilata Kieslerin subframen jatkopalat.

Kuva
Kuva

Mutta koska isäni tallilta löytyy metallinkierrätyksestä pelastettua lattarautaa, alumiinia, rosteria ja ties mitä, päädyin lopulliseen suunnitelmaan tehdä itse hieman vahvemmasta materiaalista vastaavat.
Hankintalistalle saattaa myöhemmässä vaiheessa tulla uusi takaiskari, sillä koropala tuskin jää iskarijatkeeksi jatkopalojen kanssa. Lisäksi nähtäväksi jää, riittääkö kaasu- ja takajarruvaijereiden pituus jatkopalojen kanssa.
Eli kommenttia kehiin lukijat! Ainakin matka-ajo saattaa olla astetta leppoisempaa matalalla skootterilla..:lol:
Mutta meneekö liika överiksi, saati matkimiseksi? Vinkit ja mielipiteet sekä kaikki muukin kommentti tervetullutta!
Palailen jatkopalojen sekä 70cc:n kunnostuksen merkeissä ensiviikonloppuna, eli pysykäähän kuulolla!
- Niko
Viimeksi muokannut Niko P. päivämäärä 24.3.2018 10:14, muokattu yhteensä 1 kerran
n3d
Pyörä:
Kymco
Liittynyt:
30.5.2010 12:22
Re: CPI kesäkuosiin! ///Poppiskoba tonttiin, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut n3d » 12.2.2018 12:10

Meikä mainittu! :P

Tuli mieleen sellanen idea, että jos jatkopalojen sijasta tekisitkin kiinteän jatkon. :idea:

Eli leikkaat rungosta irti kokonaan koneenkiinnikkeet ja hitsaat ne taemmas rungossa. :eek:

Se olis ainakin yhtä kestävä ratkaisu kuin vakiona. Viime kesän käyttiskymcossa oli ne 18cm "bolt-on" jatkopalat ja ne jousti jo vähän joka suuntaan. :lol:

Mutta hauskaa oli ajella sillä, ei niitä jatkoja ees huomaa ajaessa.
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: CPI kesäkuosiin! ///Poppiskoba tonttiin, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 13.2.2018 12:00

Hahah, hyvä idea n3d! 8)
Muuten tekisin jo tähän skootteriin kiinteät jatkot mutta en mielellään tätä runkoa ala enää hitsaamaan, varsinkaan kun koko vehje jo kasassa. 70cc:n rakentelussa tätä ideaa voisi tosin käyttää.
Pohjakatteen lasikuidutan yhtenäiseksi, ja vahvistan sitä joka puolelta, siltä varalta jos pohja hivuttelee maata hidastetöyssyissä... :lol:
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: CPI kesäkuosiin! ///Päivitystä, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 15.2.2018 17:03

Terve taas lukijat!
Viikolloppu koputtaa jo ovella, joka tarkoittaa pitkiä talli-iltoja jatkopaloja jyrsien.
Skobasta irrotin alkuperäisen subframen ja hahmottelin aaltopahvista moottorinjatkeita. Nostin skootterin bensakanistereiden päälle ja siirsin moottoria malliksi taakseppäin, sen verran mitä vaijerit antoivat periksi.

Kuva
Kuva

Eli siinä melko todennäköinen sommittelu miltä kaikki näyttää jatkopalojen kanssa. Etulokarin päätin repiä kokonaan irti, ja madallan mahdollisesti keulaa vielä sentillä.
Pohjakatteen irrotin, kynsin teipit irti ja hioin, eli se on nyt valmiina lasikuidutukseen.
Lisäksi suunnittelin alkuperäisen takavanteen keskiöstä adapteria vw polon 13" tuuman peltivanteelle, mutta tämän toteutus riippuu siitä, kuinka leveä vanne on ja mahtuuko se pyörimään alkup. rengaslinjassa. :nörtti:
Eli viikonloppuna tapahtuu, ja ensiviikko meneekin osien kasaamisessa ja vaijereiden säätämisessä, joista tuttuun tapaan kuvia luvassa.
Palataan asiaan ensi päivityksessä, siihen asti kommentoikaa, vinkkejä ja ideoita kellään?
- Niko
jerepe
Pyörä:
Fude RS12 / A4 B8
Paikkakunta:
Uleåborg
Liittynyt:
17.9.2006 13:36
Re: CPI kesäkuosiin! ///Päivitystä, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut jerepe » 15.2.2018 22:11

No ei ainakaan aktiivisuudesta tässä topikissa ole puutetta. Hyvä niin.

Noista koneensiirtohommista omasta kokemuksesta vinkkaan sen verran että ota huomioon ohjaustangon kääntely vaijereiden liikkumavarassa. Kun tuossa kirjoittelit että konetta vedetty malliksi niin taakse kun vaijerit antaa myöten. Eli kun tankoa kääntelee niin takajarruvaijeri ja kaasuvaijeri joutuvat ”venymään” lisää. Kannattaa myös harkita esim aprilian vanteita?

Ei mulla muuta. Aktiivista tekemistä on mukava seurailla kun vähän kuollutta täällä tahtoo olla projektipuolella.

Keep it simple :)
Viimeksi muokannut jerepe päivämäärä 16.2.2018 21:45, muokattu yhteensä 1 kerran
Seuraa RS12 Projektia täältä :)
Fude RS12 kuvat.
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: CPI kesäkuosiin! ///Päivitystä, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 15.2.2018 22:56

Kiitus kiitus kommentista jerepe!
Ei muuten käynyt mielessäkään tuo tangon kääntely, ja nyt kun mainitsit, niin täytyypä viikonloppuna isäni "varaosakeskuksesta" katsoa mukaan pitempää kaasuvaijeria ja lisänippaa jarruvaijerin jatkeeksi. :idea:
Tuohon vannepolitiikkaan lisään vielä, että jos Polon vanne on liian leveä, niin laskelmien mukaan Aeroxin vanne mahtuu varmasti pyörimään kopiominarellimotissa, joten ihan viimeinen vaihtoehto on täräyttää joko roxin, tai saman pulttijaon Aprilian takavanne adapterin kanssa paikalleen. :D
Jeps, ja pidetään me kaikki moottorihullut ja Pellepelottomat yhtä ja ketjua yllä, jottei tämäkään foorumi kuole kuiviin!
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: CPI kesäkuosiin! ///Poppiskoba tontissa, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 22.2.2018 22:38

Hyvää iltaa arvon lukijat!
Viikonloppu oli ja meni ja pian pukkaakin jo uutta heti perään.
Muttamutta, suunnitelmat hieman muuttuivat aiemmasta jatkopalojen suhteen. Vielä tovin irrallisten jatkopalojen kestävyttä mietittyäni päätin hitsata 8cm jatkolipat skootterin alkuperäiseen subframeen. Lujat tuli ja suoratkin vielä, ja luulisin että rasituskestävyyskin kovempi mitä irrallisilla. 8)

Kuva
Kuva
Kuva

Jatkopalojen kanssa perä siis pidentyi 7,5cm. Takajarruvaijerissa oli alun perin aika paljon säätövaraa vielä joten jää nähtäväksi tarviiko sille tehdäkkään mitään toimenpidettä. Kaasuvaijeria en pidemmänmallista löytänyt tallin uumenista, joten se siirtyy ostoslistalle. Myös uusi takaiskari tulossa, jahka sopivanhintainen tulee vastaan. Ajetut kilometrit ja skootterin ikä alkoi jo paistaa hieman läpi, sillä sunnuntaina subframea kiristäessäni vasemman puolen moottorinkannakkeen pusla sanoi sopimuksensa irti ja murtui. Kyseiset puslat olivat skootterin alkuperäiset, 14 vuotta vanhat joten päätin päivittää ne uusiin. Tänään hakkasin uudet puslat kiinni ja ruuvasin subframen paikoilleen. Kuvia skobasta pidennetty subframe paikallaan otan huomenna, sillä tänään kasaamisen jälkeen pimeä ehti jo yllättää, eikä kuvista saanut mitään selvää... :lol:
Eli tekemistä vielä riittää, mutta vielä on muutama kuukausi kesäkauden aloitukseenkin aikaa. Eli pidempi kaasuvaijeri sekä takaiskari vielä tulossa, mutta muuta ostettavaa ei tähään hätään ole. Kahden viikon päästä aloitellaan pohjan lasikuiduttelua, ja vanneadapterin tekoa, melko todennäköisesti Aprilian tai Aeroxin takavanteelle. 8)
Muttamutta, palataan uusien kuvien parissa eli todennäköisesti jo huomenna.
Kellään tähän väliin kommenttia, risuja/ruusuja?
- Niko
n3d
Pyörä:
Kymco
Liittynyt:
30.5.2010 12:22
Re: CPI kesäkuosiin! ///Poppiskoba tontissa, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut n3d » 23.2.2018 13:03

Oikein asialliset jatkot! Jos jotain parannettavaa keksin niin tohon vois laittaa välitangon yhdistämään noi tekemäs jatkot niin ei heilu sivuillekaan. Mutta eipä noissa kieslerin paloissakaan ole sellasta. :)
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: CPI kesäkuosiin! ///Uusia kuvia, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 25.2.2018 12:51

Hyvää sunnuntaiaamua lukijat!
Päivittely jäänyt pahasti vähemmälle motivaatiopuutteen takia, mutta kyllä tämä tästä pikkuhiljaa valmistuu.. :s
Tosiaan jatkopalat sain jo aikaisemmin tälläviikolla paikoilleen, ja nyt on skootteri yhtenä kappaleena jälleen. Perästä huomaa lisäpituuden +8cm, omaan silmään sopii erittäin hyvin! 8)
Aiemmin oli puhetta koropalasta jatkopalojen kanssa, mutta jätin sen kuitenkin väliaikaisesti liian matalan maavaran, ja liian pitkän sivujalan takia paikalleen.

Kuva
Kuva

Pahoittelut kuvien surkeasta laadusta, sillä viikko sitten luuri vaihtui astetta halvempaa, joka valitettavasti näkyy myös kuvien laadussa. Viimeistään keväällä ajokausien alkaessa tulee kuitenkin järkkärillä räpsittyä kuvia kunnollisissa olosuhteissa, niin postaan niitä sitten tännekkin.
Sivukuvasta huomaa että alakate on yllättävän viimeistelevä osa tässä tapauksessa, ja aika orvoltahan tuo näyttää ilman... :nolo:

Kuva

Eli loppusuoralla mennään (jälleen), enää jäljellä alakatteen kuidutus ja maalaus sekä vaijerit ja muut pikku näpräilyt. Nykytilanne ei ihan aloituspostauksen mukainen ole, mutta sama se.
Subframeen suunnittelin varaosahyllystä Matrixin etuakselia vielä jatkopalojen poikkitueksi, mutta kaasutin tulee silloin eteen enkä tätä ideaa sen vuoksi toteuttanut. Jatkolipat on kuitenkin tuhdimpaa tavaraa mitä alkuperäinen subframe, enkä sitä käsivoimilla saanut heilumaan mihinkään suuntaan. Kiitos kommentista n3d. :D
Muttamutta, ensiviikonloppuna pohjakatteen lasikuidutus ja maalaus, ja hiihtoloma menee maakuntamatkaillessa ja 70ccn laittamisessa...
Eli kommentoikaa, miltä skoba näyttää jatkettu apurunko paikallaan?
KIITOS YLI 6000 LUKUKERRASTA!!!

- Niko
n3d
Pyörä:
Kymco
Liittynyt:
30.5.2010 12:22
Re: CPI kesäkuosiin! ///Uusia kuvia, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut n3d » 26.2.2018 3:30

Pakko spämmätä lisää kommenttia kun on niin hieno modi! 8)

Motivaatiopula on ikävä homma, mutta omaks iloksihan tätä tehdään niin tauon paikka on paikallaan. Ittee motivoi eniten kun seurasin muita projekteja. Mutta eipä niitä paljoo ole enää täälläkään. Rohkeesti vaan tämän topicin seuraajatkin tuokaa projektejanne esille vaikka ne ei ihan tätä tasoo olisikaan. ;)
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: CPI kesäkuosiin! ///70cc etenee, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 5.3.2018 18:54

Morjens taas moottorikansa!
Hiihtoloma pyörähti käyntiin ja motivaatio skoottereiden rassaukseen starttasi jälleen.
Lasikuidutteluhommat siirtyivät seuraavalle viikonlopulle, sillä tämän viikonlopun käytin 70ccn laittamiseen.

Kuva

Eli uusin vanhan 17,5mm kaasarin ja ilmanputsarin 16mm Mikunin kaasarilla ja rajoittamattomalla vakioputsarilla. Vanha kaverilta ostettu 17,5 Dellorton kaasari vuoti bensaa ja öljyä ympäriinsä ja liki vuoden seisomisen jälkeen vapariputsarin kylkeen oli ilmestynyt kummallisia reikiä, ihan kuin rotat olisi sitä nälissään jyrsineet. :lol:
Lisäksi kävin läpi variaattorin, ja purin sähköstartilta yli jääneet hilut pois tieltä. Pari vuotta takaperin koitin pientä kiihtyvyyden lisäämistä jyrkentämällä sorvilla vakiovariaattorin lautasia, mutta näissäkään ei vielä kulumisen merkkejä ollut.
Sitten variaattori kasaan ja kiksille uusi jousi varaosapinosta. Kaasarin neulasta onnistuin hukkaamaan lukitussokan joten koekäynnistys vaatii uuden polkimen lisäksi myös sen.

Kuva

Lisäksi ruuvailin kaikki katteet kiinni, jotka taas koeajojen jälkeen puran uudelleen irti... :roll:
Poppiskoban vanneadapterin suunnittelin paperille, eli sekin on rälläköintiä ja sorvausta vaille valmis. Suunnitelman mukaan alkuperäisen takavanteen tilalle vaihtuu Sr:n tai Aeroxin 13" takavanne, riippuen siitä kumman ehdin hankkia. 8)
Muttamutta, ensiviikonloppuna jatkuu pohjakatteen kuidutus, ja tästä lisää viimeistään viikolloppuna kuvien kera.
Ja totta puhut n3d, itselläkin pieni tuumaustauko oli myös paikallaan. Mutta tästä on suunta uusin voimin vain ylöspäin, eli lukijat, pysykää kuulolla! ;)
- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Poppiskoba kesäkuosiin! ///Täyskäännös, s.4!!!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 12.3.2018 1:08

Iltaa jälleen motottilaiset!
Skootteribuildit saivat lopullisen käännekohdan, ja on jälleen aika purkaa poppiskoba osiin... :lol:
Eli pikkuveljen kanssa lomaviikolla sovimme vaihtokaupat koko 70cc moottorista ja Lingken 4-tahti skobosta, koska vaihtelu virkistää. Projektiksi vaihtui tämä kyseinen, tekniikaltaan vakio ja liki ajamaton, 4-tahti "Linkku".
Suunnitelmana on siirtää kaikki hilut 2-tahdista 4-tahtirunkoon. Suunnaton etu piilee siinä, että molemmat ovat moottorinkiinnikkeitä lukuunottamatta liki identtiset, eli katteiden pitäisi istua "bolttiksena" paikalleen. Onni on myös aiemmin vaihdettu Matrixin t-pala, joten krossitanko, etujarruhilppeet ja madalluspumput passaavat paikalleen mitään muokkaamatta. Samoin rungossa penkin kiinnikkeet, myös poppiboxi siirtyy Linkkuun suoriltaan, eli kaiken pitäisi mennä kuten siinä eräässä ruotsinkielisessä tv-sarjassa...
Virallista syytä tähän swappiin ei ole, vakuutusmaksutkin parikymppiä kovemmat 4-tahtiskoballa, eli syytettäköön tästä sitten minua perjantaiyön väsymystilassa... Etuja on täysin toimiva ja vähän ajettu 4-tahtimoottori, ja että skootteri on tekniikaltaan sekä rungoltaan vasta täysin läpikäyty.

Kuva

Kuten tarkkasilmäiset kuvasta ehkä huomaavat, katteet tässä laitteessa ovat melko kärsineen näköiset, mutta poppiskoban lasikuitukatteiden myötä ulkonäön luulisi kohentuvan kertaheitolla. Pienenä extrana kävi mielessä tilata kiinanmaalta halpa "pörinäpöntto" kesäksi, niin pääsee nelarin äänet oikeuksiinsa.

Kuva

Mutta sitten 70cc moottorin kohtalo, ja koko vaihtokaupan syy? Nooh, pikkubroidi kaipasi omaan kesäpeliinsä lisää tehoa, joten 70cc tekniikka istutetaan ex Benelliini, josta lisää tarinaa ajokauden alkaessa. :D
Viikonloppuna kelit lupaili jo kevättä, ja jopa täällä Pohjois-pohjanmaan maakunnissa nautittiin osassa jopa yhdestä lämpöasteesta. Sää oli siis oikein otollinen lasikuidutteluun, ja viikonloppuna kuidutin alakatteen yhtenäiseksi ja lujitin sitä sisäpuolelta herkimmistä kohdin. Myöhemmin vielä kittaus, hionta ja maalaus.

Kuva

Ensiviikko menee poppiskobaa purkaessa, ja viikonloppu ruuvataan uutta osaa kiinni nelarirunkoon. Uutta isompaa päivitystä tulossa siis ensiviikonloppuna uusien kuvien kera.
Uskomattomat 6700 lukukertaa takana, kiitos kaikille lukijoille ja kommentoineille!
Kertokaas kommenteissa, mitä mieltä olette rungon ja tekniikan vaihdosta?
Kyseiseen GY6 moottoriin löytyy kaikkea mahdollista aftermarket -osaa eBaysta ja ties mistä, eli rakentelumahdollisuudet liki rajattomat.
Loppuun vielä pahoittelut surkeasta kuvanlaadusta, otan laadun vastaisuudessa paremmin huomioon. Palaillaan asiaan ensiviikolla
- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Poppiskoba kesäkuosiin! ///Etenee, s.4!///

ViestiKirjoittanut Niko P. » 19.3.2018 12:32

Terve taas lukijat!
Viikolloppu tuli ja meni, ja skoban kasaaminen uuteen runkoon pyörähti käyntiin.
Aluksi purin kaiken etupäästä irti, ja muovien tilalle vaihtui crossitanko 8)

Kuva
"istuu kuin valettu!"


Seuraavaksi irroitin akun, purin sisä- ja takakatteet. Vuotavan bensaletkun vahdoin uuden suodattimen kera uuteen. Skoban nostin pukille ja vaihdoin madalluspumput sekä tehokkaammman etujarrun paikalleen. Sitten sisäkatteet, underi ja kuituperä, jotka nekin istui suoriltaan kiinni. Akulle uusi kotelo alakatteen sisään ja skobo tärähti kerrasta käyntiin! 8)

Etuvanteen huulen hioin metallille, aluksi 240 -> 400 -> 600 -> 800 -> 1000 karkeuksilla. Kuvassa vanne on vielä likainen. Takavanne täytyy joko maalata, tai hankkia musta vanne, josta kiillotan huulen samalla tavalla. 120 leveän kesäjumin taoin vanteeseen paikalleen, mutta tästä en ehtinyt ottaa kuvaa.

Kuva

Kuva

Kuvanmukaisen tuulettimen tilaan uuden isomman kiinantilauksen yhteydessä. Tällähetkellä kiinasta on tulossa iso rulla mattamustaa yliteippauskalvoa, mutta ainakaan vielä ei olw selvillä mihin tätä käytän. Ehkäpä pohjakatteeseen, who knows? ;)
Muttamutta, vielä etukate ja penkki kiinni, kesärenkaat alle ja mahdollisesti maalata alkuperäinen putki mustalla, sitten baanalle. Pörinäpönttöä katsellaan sitte kesällä uudelleen..

- Niko

PS: Tulkaahan hakemaan Next-R pois, myös lisää kopiominarellin viriosaa tulossa myyntiin lähiaikoina!
https://m.tori.fi/vi/45149772.htm
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Poppiskoba goes fattywheel!

ViestiKirjoittanut Niko P. » 23.3.2018 11:36

Tervettä päivää jälleen kaikki mototin lukijat!
Inspiraatiopiikki iski jälleen, ja toteuttamattahan tätä ideaa ei kehtaa jättää. Tarpeeksi nettiä selaamalla löysin sopivat kaavat kuvineen GY6 moottorin siirtoon ja venytykseen. Suunnitelma on siis seuraavanlainen:
Skootteriin tulee lievät jatkot, ja vakion takavanteen paikalle vaihtuu auton 13" tuuman peltivanne, ehkä jopa hieman levitettynä. Päälle venytetään 140x13 kesärengas. Suunnitteluvaiheessa on vielä takaiskarin yläpään kiinnike, kuinka saan sen mahtumaan vielä takakatteiden sisään. Eli vinkkejä siihen vielä kiitos!
Tässä muutama kuva suunnitelmista 8)

Kuva
Kuva
Kuva

Takavanteesta tulee adapteri auton vanteelle, ja väliin spaceri pulttijaolle. Pakoputkea jatkan alkukäyrästä vanteen rengaslinjan ylittävän osuuden verran oikealle, ja putken kannakkeisiin tulee samannittaiset jatkoholkit.
Vanteen on tarkoitus olla vain 5-6" leveä, eli överiksi tätä en kuitenkaan halua vetää. Myös muita huomioita saa huomauttaa leveämmän takavanteen vaihtamisessa.
Eli tällainen operaatio luvassa. Hieman samaan suuntaan mitä nedinkin skobat, mutta lasikuidulla ja poppivehkeillä pyritään silti tekemään skobasta omanlaiseni. ;)
Palaillaan vannehomman pariin ensiviikonloppuna, siihen asti kommentoikaa, vinkkejä, neuvoja, ideoita, kaikki käy! Pahoittelut hidastuneesta päivitystahdista, henkinen jaksaminen on monella tapaa ollut koetuksella viimeaikoina. Mutta suunta on tästä vain ylöspäin, kesää ja ajokautta odotellessa!
- Niko

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista