Ensin oli tarkotus tehä 160cc kone suht ahtaalla kannella, mutta nyt on 187cc 53x67mm kone kannella jossa niin isot venttiilit kuin mahtuu ja palotila muotoiltu aivan puoli palloksi tasapäämännällä.
Ei täsä tarkotus ole tehä mahollisimman laajatehosta konetta, vaan mahollisimman hyvä 1.5barin ahdoille ilman hirveää vaaraa hajoamisesta. Ja muistettava se että koneessa on kiinanosaa joka ei kestä mahottomia sylinteripaineita.
Nimensä mukasesti turbo, eikä mitään sellasta mikä ei kestä yli puoltabaaria ilman kannen korkkaamista. Tässä varmaan tulee olemaan sekin ongelma, että pinnapultit lähtee lohkoista kun tarpeeksi tulee painetta pyttyyn. Tuohon vois jotain ennaltaehkäsyä keksiä jos hyvin vetää jo alle baarin ahdoilla.
Konetta voi aina muokata kireämmäksi jos turbo ei rupea ahtamaan tarpeeksi, mutta vaikea sitä on toisinpäin tehä jos se on jo rikki.. Luin kyllä että ei se puristus-suhde kummosesti vaikuta turbon heräämiseen.
Tuossa koneessa on aika palio tehty muutoksia, mutta jos suunnittelusta puhutaan, niin se on mahotonta, koska ei kukaan osaa sanoa kuin paljon tehoa mikäkin osa kestää, muutakuin sen että kytkin vaatii pirun jäykkää jousta jos siitä meinaa yli 30hp saada läpi. Kampuran limput tuossa on hitsattu kiinni ja se on tasapainotettu isolle männälle, kun yksi kisaaja meinas että ei kestä edes kahtakymmentä heppaa ilman sitä.
Älä tuu sanomaan että ei ole suunniteltu jos et edes topikkia jaksanu lukea läpi, kyllä tässä sarvikin kävi viisastelemassa, mutta ei sekään niinku kukaan muukaan osaa kokemuksella sanoa miten tämä pitäis tehä.
Jos perusteista puhutaan, niin jossaki ohjeissa sanotaan että mahollisimman lyhyt putki vaan niin ahot nousee nopeiten, mutta se että kuin monta prosenttia se vaikuttaa, niin on eri juttu. Mulla on varmaan 3v takaa kuvaa jossa turbo oli tulossa suoraan kiinni kanteen, että oon asiaa miettiny pikkasen kauemmin kuin sinä.
Veikkaan silti vahvasti että alle 5k kierroksilla on jo ahtoa koneessa, se että kuin palio, selviää kunhan muutaman osan saa. Muistaakseni jo laiskalla 140cc koneella ja isommalla turbolla oli ahtoa alle 5k kierroksilla. Siinä koneessa turbo oli kannen vieressä, mutta oli myos mankin vakio runko.