Perhana kun löytyiskin oskilloskooppi niin olisin tehnyt jo 100 tällästä (tai ainakin yrittänyt). Ei mitään hajua mitä se vakio pickuppi aina eri vehkeissä antaa ulos, mutta tavallisin lienee joku ac-tyyppinen pulssi ja pickuppina toimii vain kela, johon pulssi indusoituu vauhtipyörän magneetista?
Pitääkin alkaa kehitellä jotain vastaavaa tuohon omaan ruoskaan... Olisi myös ehkä potentiaalinen rajoitinkokeilu, ennakkoa säätämällä kun varmaan saisi koneesta laiskan tuntuisen ilman kauheaa rätätystä.
mutta tavallisin lienee joku ac-tyyppinen pulssi ja pickuppina toimii vain kela, johon pulssi indusoituu vauhtipyörän magneetista?
Näinhän tuo on, paitsi että yleensä se kelan sydän on magneettinen ja vauhtipyörän täppä on normi rautaa. Ei kai siihen tarvi kuin ehkä diodin väliin että antaa vain positiivisen pulssin mikropiirille ja ehkä jonkun vastuksen ettei jännite kasva liian suureksi kierroksilla.
Kyllä sitä aika pitkälle pääsee ilman oskilloskooppiakin, mutta on tuo kyllä pirun hyödyllinen laite siinä vaiheessa kun laite ei toimi eikä tietoa missä vika on.
Olisi myös ehkä potentiaalinen rajoitinkokeilu, ennakkoa säätämällä kun varmaan saisi koneesta laiskan tuntuisen ilman kauheaa rätätystä.
Tuota olen itsekin miettinyt ja itse asiassa joskus Keeway-aikoina moisesta tein jopa prototyypin joka toimikin sen verran että mopo lähti käyntiin mutta ei ottanut kierroksia sekään ja homma jäi siihen kun ei silloin vielä ollut tuota skooppia. Se ei siis ollut erillinen CDI boksi vaan alkuperäisen CDI:n ja pickup anturin väliin laitettava härveli joka luki pickup signaalin ja viivästytti sitä halutun verran ja lähetti sen sitten CDI:lle.
Mutta viimeaikaisten kokeiden perusteella ei tuo pätkimätön rajoitin taida onnistua noinkaan sillä ennakkoa myöhäistämällä teho ei merkittävästi alene ennenkuin se on jo niin myöhällä että pätkiminen alkaa.
Täytyy kysyä että opiskeletko jotain elektroniikka-alaan liittyvää vai oletko vaan ihan muuten opiskellut näitä ele-hommia? Hienoa katella tommosta. (y)
Harrastus hommia vain. Joskus pikkupoikana kolvailin yksinkertaisia lamppuja ja jossain vaiheessa sain sähköiskunkin pistorasiasta niin siitä se elektroniikan kanssa näpräys lähti
Palezu kirjoitti:tuo olisi aika helppo kytkeä am6/rabasa ducatisähköihin kiinni.
Mrt:n sähköt eivät ainakaan oman ymmärryksen mukaan ole ducatit vaan EFI-merkkiset, ainakin cdissä lukee efi ja puola on erillinen. Tämä nyt ei tietenkään mihinkään vaikuta mutta jokatapauksessa.
Täytyy muuten sanoa että hienoa laittelua Palezulla, pitkään on tullut tätäkin luettua mutta kommentointi on jäänyt tyystin. Kokeilunhaluisuudesta ja DIY meiningistä propsit! Sähköstä en muuta ymmärräkään kuin että on sinistä ja sattuu...
Joo, ei itsekään ole tänne asti viihtinyt kommentoija, enhän nyt täällä enää niin useasti käykkään. Mutta pakko sanoa, että paletsu nää sun projektit on aina nii parhaita, ja kun näkee kuinka ite autotallisa viihtii värkätä. Monihan varmaa ois jättäny ton CDI hommelinki osaavien käsii, mutta ei. Jätkä vaan vääntää ite ja hyvältä se näyttää Jatkahan sammaan malliin, tää on nii parasta lukemista mitä täältä internetistä voi saada..
Motivaation puute on jälleen vaivannut. Jotain on kumminkin saatu räpellettyä. Samurai 40cc saatiin vihdoin pärisemään kun vaihdoin CDI:n triggerianturiksi magneetin tunnistavan hall-anturin. Ilmeisesti samurain röpelöinen vauhtipyörä ei antanut tarpeeksi selkeää signaalia optisella anturilla ja tuo optinen on muutenkin vähän ongelmallinen, magneettianturi paljon parempi.
Kun ennakot saatiin kohdilleen, oli samuraissa voimaa tuon kokoiseen vehkeeseen enemmän kuin laki sallii Jos paikaltaan painaa kaasun pohjaan, keulimista on mahdoton estää ja vehkeellä on vaikeuksia ajaa suoraan. Keulin sillä jälleen pari kertaa ympäri ja sain kunnon haavat jalkaankin Huippuja ei ota noilla lyhyillä väleillä kuin 30-40 mutta kiihtyvyys ja äänet ovat jotain hassun hauskaa.
Mutta valitettavasti videomateriaalia tästä ei ole vieläkään CDI ehti jo hajota ennen kuvailuja(johdot vain irtosivat) ja siinä se värkki on taas kuukauden päivät odotellut seuraavaa motivaatiopiikkiä.
Sitten Benelliä jaksoin tässä värkätä sen verran että kaivoin joskus tilatun kiinalaisen reisink CDI-boksin hyllystä ja kolvasin sen kiinni kun kyllästyin tuohon itsetehdyn CDI:n säätelyyn, pitäisi vaihtaa siihenkin triggerianturiksi hall-anturi. Lähti käyntiin, säädin vähän kaasaria ja testasin:
88,3 km/h, aika paljon paremmin kuin edellinen 79km/h Liekö siinä DIY CDI:ssä ollut ennakko vähän pielessä niin ei sillä kulkenut, tai sitten lievä pakokanavan avarrus minkä tein ennen kuin dremel hajosi vaikutti tuon verran mutta en mä kyllä sitä mitenkään paljoa ehtinyt avartaa. Noh, on se 85 nyt ainakin rikottu, ens kesänä lisää? Jos uuden dremelin viitsisi ostaa niin pakokanavan ja huuhtelulähdöt lohkoista vois koittaa avartaa ja kokeilla meniskö jo 90.
Tuosta CDI:stä pitää muuten sanoa myös että tuolla sai kaverin 70cc Malossilla ja gianelli extralla varustettuun keewayhynkin lisää hönkää yläkierroksille. Epäilin aluksi sillä vehje ei alun perin kiertänyt ajossa edes siihen vakio CDI:n rajoittimelle, mutta yllättävästi auttoi tuo CDI ja kiersi huomattavasti pidemmälle.
Kastellaan taas joskus. Ai niin, mulla ois roinaa myynnissä projektien rahoittamiseksi, katsokaa ilmoitukset (takavaloja, pikakaasu ja tuppeja).
Innostuin taas vaihteeksi viilaamaan Benelliä. Tarkoitus oli nyt viilata portaat pois lohkojen huuhtelulähdöistä ja viimeistellä pakokanava.
Porrasta oli jonkun verran:
Professional crankcase grinding procedure:
Kunnolla tunki paperia ja lopuksi kunnon putsaus niin ei kai sinne liikoja metallipölyä mennyt
Pakokanavan avarsin lopulliseen kokoonsa perin huolellisesti, keskittyen blowdown-alueen kulmauksiin.
Sitten maalasin sylkynkannen mustaksi, huhujen mukaan parantaa jäähtymistä ja mutulla totesinkin sen eräässä samurain moottorissa toimivaksi:
Myös syypää pätkimisongelmiin löytyi: sylinterin täytöspainetta on tehoalueella nyt ilmeisesti sen verran ettei CDI jaksa lyödä tehoalueella kipinää jos tulpan kärkiväli on yli 0,5mm, mutta totesin kärkivälin pienentämisen heikentävän tehoja sillä isommalla kärkivälillä se kiihtyy pätkivänäkin miltei yhtä hyvin kuin pienellä kärkivälillä ilman pätkintää.
Viilailujen jälkeen testasin taas huippuja, mutta olikin vain 86km/h eli 2 vähemmän kuin viimeksi mutta saattaa mennä olosuhteiden piikkiin, ei se ainakaan laiskemmalta tunnu. Kiihtyvyys on ihan hyvä, nuoremman ~40kg kuskin alla lähti jo keulaa nostaen ja piirsi soralle uraa
Parannettavaa 90km/h ylitykseen on luultavasti:
-pytyn korolevyissä on luultavasti imuvuotoa kun niitä on jo turhan monta ja huonosti tehty, käynnistyy välillä huonosti ja booailee -kantta voisi avartaa ja pienentää squish-ratiota(on nyt ainakin 50%) jos sais voimaa ylemmille kierroksille -sytytysongelmat, täytynee laittaa taas pzr-CDI hieman paranneltuna
Sataseen on kyllä vielä matkaa, varmaan pitää tehdä lyhyempi putki ainakin..
Kyllähän tuo into on alkanut jo pikkuhiljaa hiipumaan näihin, mutta aina sitä välillä jotain jaksaa ropata sillä en tiedä oikein mitään mielenkiintoisempaa kuin pohtia mistä saisi kutitettua pikkuiseen mopon moottoriin lisätehoa, ja sitten testata miten se huutaa
Samurai-AM6 alkoi jo vaikuttamaan kuolleelta projektilta mutta nyt sain aikaiseksi jatkaa sitäkin.
Moottorinkiinnikkeet piti vielä tehdä uusiksi mikä olikin melkoinen työmaa, koko ilta meni niitä hakatessa ja hitsatessa enkä ollut vieläkään täysin tyytyväinen koneen asentoon mutta annoin olla, silmämääräisesti ketjulinja näyttää riittävän suoralta niin eiköhän tuo toimi Kiinnikkeiden kestävyys kyllä kuumottaa hieman, kun tuolla ydinjätemigillä ei tahdo tulla oikein kestävää saumaa, saa nähdä tippuuko moottori tielle jossain vaiheessa.
Syylärille tein kiinnikkeet takarungon alle:
Vähän turhan leveä on tuo syyläri(aeroxista peräisin ) mutta kait se siinä just mahtuu olemaan. Joku ritilä pitää tehdä tuohon alle ettei rengas kivitä syyläriä rikki, ja kenties jotkut ilmanohjaimet. Jäähdytysteho jää nähtäväksi.
Letkuiksi uhrasin Benellin vanhat letkut, ne sai vedettyä aika hyvin mutta alemman letkun voisi vetää tuosta koneen kytkinkopan päältä ettei se osu pakoputkeen.
Moottoriin tilasin puuttuvat osat, ehkä tällä viikolla pääsee kasailemaan. Sormet alkoi jo syyhyämään, lohkoille ja pytylle pitää antaa viilakäsittely ym ym. Siitähän saattaa saada jo kohta ensi savut
Näköjään miltei kaksi vuotta ehti vierähtää, mutta vielä näitä jaksaa värkätä Ei ollut topiccikaan tippunut kuin 5. sivulle.
Päivitetään hieman projektien nykytilannetta:
MBK tuli myytyä viime syksynä. Tuolta se ruoska näytti myydessä:
Ehdinhän mä tehdä siihen nuo peltiset takasivukatteet, ei löydy moisia muusta moposta. Sitten sitä tuli jossain välissä vielä jonkun verran viriteltyä, tein siihen vielä uuden pzr-4 tehoputken jonka oli tarkoitus olla vähän alempikiertoinen kuin edellinen pzr-3 kierrosputki. Lisäksi madalsin siitä pytyn yläpäätä millin ja avarsin palotilaa jolloin tuloksena oli muistaakseni noin 14,5:1 puristussuhde, squishvälys noin 0,5mm ja squish ratio noin 55%. Joku gsf käyrä löytyi niiden viritysten tuloksista:
Tässä putkessa oli tähänasti paras tehoalue "yleiskäyttöön" ja hyvin tehoja kohtuukierroksilla. Tuossakin vain on nähtävissä tuo ihme tehokuoppa keskellä parasta tehoaluetta, on ilmennyt muissakin putkissa ja syytä en onnistu keksimään. Lisäksi pytyn yläpään madallus (squishvälys n. 1,5mm -> 0,5mm) paransi alavääntöjä huomattavasti sekä laski bensankulutusta. Tuolla putkella sain vingutettua myös huiput 94km/h gepsiin 14-52 aavikkoväleillä, ei se satanen ois enää kovin suurta säätämistä vaatinut
Sitten se Benelli, sillä ei tullut enää paljoa ajeltua. Lyhensin siitä putkea jonkun 50mm ja totesin että huonommaksi meni ja pukkasin sen sitten kuusen alle lojumaan.
Ei oikein innostanut se enää, koska sillä ei oikeastaan voinut metsässä rällätä, niin sen käyttö rajoittui lähinnä yleisen pahennuksen aiheuttamiseen. Vuoden päivät se siinä lepäsi ja ruostui, jossain vaiheessa myin siitä kaasarin ja nyt pari viikkoa sitten purin koko värkin osiksi ja laitoin myyntiin. Käykää katsomassa ilmoitukset jos tarvitte osaa. Löytyy vielä ehjät lohkot, motoforcen kytkin, se viilattu 88kmh pytty ja kansi(pytty kyllä hitusen ottanut ruostetta mutta toiminee) ja jotain muuta sälää.
Sitten on se samurai 40cc luunmurtaja, sille ei ole tehty oikeastaan mitään. Lakkiasjuhlissa poltettiin sillä vähän kumia puvut päällä ja sitten se sammahti ja työnnettiin sekin kuusen alle. Saa nähdä jos sen jaksaisi vielä kaivaa sieltä joskus.
Jäljelle on jäänyt enää yksi varteenotettava projektimopo, siis Samurai AM6 jonka jo viime keväänä sain ajokuntoon mutta en jaksanut päivitellä projektia. Kävin sillä parilla testilenkillä, vehje toimi melko hyvin mutta jalkatapit eivät kestäneet töyssyjä josta johtuen jarru hirtti kiinni ja sekin vehje jäi sitten vuodeksi lojumaan. Tuossa kuukausi sitten sain sen taas työn alle ja nyt se ois jo melko hyvissä kuosissa.
Siitä näkyy vähän tekniikkaa, setit on siis 110cc runko, vanhanmallin AM6 kone, syyläri on peräisin KX80 crossista, Keewayn änkkä
Kuva testilenkiltä: (en ole tehnyt kivessä olevaa tekstiä enkä samurain katteiden tuherrusta vaikka näyttää että nämä mahdollisesti liittyisivät toisiinsa samasta väristä johtuen)
Vehje painaa 55kg joten jo viilaamattoman pytyn tehot tuntuivat jo aikalailla kovilta. Jättää 110cc nelari samurain helposti Samurain alusta ei vain oikein vastaa tehoja eikä vehkeellä oikein uskalla ajaa mettäpolulla lujaa. Jousitus on liian jäykkä eikä vaimenna kunnolla, lisäksi rakenteisiin ei uskalla luottaa niin paljoa että viitsisi ajaa lujaa Ajattelin tuohon ainakin paremman takajousen hommata, nyt siinä on joku ylipitkä mopon iskari.
Jäähdytys toimii yllättävän hyvin vaikka syyläri on penkin alla eikä sen läpi juurikaan mene ilmavirtaa. Ei ole keittänyt kertaakaan eikä pytyn kylki ole kuumennut juuri sen enempää mitä se yleensäkin mopoissa kuumenee. Koneen kuormitus on kylläkin melko hetkellistä, tällä ei tule tehtyä kuin lyhyitä kiihdytyksiä alustasta johtuen. Jos viitsisi ajaa lujempaa niin saattaisi ottaakkin lämpöjä.
Sitten piti saada lisää tehoja, niin viilasin pytystä pakoaukon 190 asteeseen, avarsin kantta hieman (n. 70% -> 60% squishratio isompia kierroksia ja tehoja ajatellen) ja vaihdoin uuden männän, edellinen kun oli joku vanha kulahtanut josta oli talven aikana mystisesti ylempi rengas katkennut.
Eipä siitä kauheana näe, mutta on se pako vakiota isompi.
Huomatkaa lähes tuliterän männän laella olevat iskemät, nimittäin eihän se kestänyt kuin 2km, lämpöleikkasi pari kertaa ja iski taas ylemmän männänrenkaan poikki syitä päättelin olevan kolme:
-liian lyhyt sisäänajo(noin 2 min tyhjäkäyntiä ja 500m ajoa tehoalueen alapuolella) -2T-MIX mineraaliöljy tankissa -Löysät Tec-X männän renkaat + viilattu pakoaukko
Nooh, vauriot eivät näyttäneet kovin suurilta, joten fiilailin männän rengasuran kuntoon, siirsin ehjän alemman renkaan ylös ja annoin pytylle jälleen vähän hoonia (pytty on siis noin 25 000km ajetusta detsistä peräisin joka on nyt noin 3-4 kertaa lämpöleikannut). Lisäksi pyöristin pakoaukon reunoja aika reilusti lisää, ei luulisi renkaan enää katkeavan. Huolellinen putsaus ja kasaus ja ei kun tulille taas Tällä kertaa käytin konetta tyhjäkäynnillä vartin verran ja annoin lämmetä kunnolla ennen vetojen ottamista. Nyt se tuntuisi kestävän.
Viilatulla pytyllä tehoja on mukavasti, tuo pzr-3 kierrosputki tuntuisi nyt pääsevän paremmin oikeuksiinsa. Tehoalue on noin 9000-13500rpm, soralla nosti keulaa kun vaihtoi varomattomasti kakkoselle GSF-käyrää tuli myös otettua:
Aletaan lähestyä 10 hepan rajapyykkiä 50cc koneella. Venyy mukavasti, nelosella jaksaa vielä kiertää miltei 14 000. Huippunopeutta en ole testannut, mutta kutosella se tais aika pintakaasulla mennä 80. Välitykset pitäisi kyllä vaihtaa pitemmät jos haluaisi satasta päästä(pitääkö se tälläkin yrittää rikkoa) mutta taas metsäajoon pitäisi vaihtaa lyhemmät välit, ei tuolla nyt uskalla kuin kolmoselle kiihdyttää.
Vaihteistossa on vaan jotain häikkää, ykkönen ei välillä meinaa mennä päälle ja jää rohisemaan ja kiihdyttäessä saattaa hypätä pois päältä. Samoin välivapaita tulee usein. Vaihteisto pitäis olla oikein kasattu, oiskohan vika vaihteistoöljyssä joka on tällä hetkellä lähinnä auton jäteöljyä
Siinä on vielä nopeasti otettu ajovideo, tässä videossa on vielä viilaamaton pytty:
Pitää ottaa vielä parempaa videota.
Samurain voisin pitää semmosena projektimopona, onhan tuota niin hauska värkätä ja kokeilla ettei sitä viitsi myydä. Ensi vuonna pitäisi koittaa päästä PV-foorumin vauhtipäiville tuolla. Sitä ennen värkättävää ois:
-rungon vahvistus ja hitsailujen siistintä ja maalaus -uusi takaiskari -lyhyemmät välit(huippunopeusvälit pitää myös hommata) -renkaat pitäisi suoristaa, pompottaa kovemmassa vauhdissa ja laakerit mahdollisesti uudet -vaihteiston vika pitäisi korjata -lisää tehoja, pytyn vois porauttaa -sähköt ja jotain mittareita, lämpömittarin ja nopeusmittarin voisi..tehdä itse!
Tämmöstä tällä kertaa, katsotaan meneekö seuraavaan kertaan 2 kuukautta vai 3 vuotta
Hienoa huomata, että vanhemmatkin käyttäjät tekevät aina silloin tällöin paluuta foorumille ja intoa riittää vielä näiden kanssa värkkäämiseen. Erittäin virkistävää lukea tällaisia päivityksiä, joita tuskin kukaan voi ainakaan massatuningiksi tuomita.