Järeä monkey, 187cc turbo

Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 13.7.2013 3:47

Nojoo, mun mielestä Tume34 lähtee vähän turhankin hanakasti vittuilemaan lokitekille... Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on harrasteprojekti, jossa subjektiivinen kokemus on enemmän tai vähemmän pääpainona. Toki teoriapohjalla on oma osansa virittelyssä, mutta silti ei sovi unohtaa että näin suurissa muutoksissa mukaan tulee melko suuret virhemarginaalit "oikeisiin" vehkeisiin verrattaessa... Olipa vehje tehokas tai ei, oman tuotekehityksen tulos lienee sitä parasta antia ;) Itse tykkään lokitekin luovasta asenteesta rakentelussa, vaikkei kaikkiin muutoksiin olisikaan todistettuja järkiperusteita. Lokitekkinä esittäisin hieman syväluotaavampia analyysejä moottorin toiminnasta, mutta toistaalta on se viihdyttävää luettavaa ilman niitäkin. :)

PS. Jos kytkimen pitoa haetaan, niin kupari-kupari pari tyhjiössä lienee paras vaihtoehto nykytietämyksen mukaan. Lienee tosin helpompaa hitsata koko kytkin yhdeksi paketiksi ja ajaa kaikki vedot raakana...
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut lokitekki » 13.7.2013 10:41

En yleensä aattele että tehäämpä se kaikiasta paras teoriassa toimiva ja matki muiden tekeleitä. Ei pyörää tarvi keksiä uudestaan, mutta oikeestaan haluan että tässä ois mahollisimman palio uniikkia osaa.
En ottais tumen haukkumista kovin vakavissaan, koska ainakaan viimmeksi et ollu kattonu kuin pari kuvaa ja heti piti tulla sanomaan että on tehty väärin. Aattele joskus järjellä eikä jollain laskukaavalla, niin tajuat että miksi mopoihin myydään jäykempiä kytkin jousia :D Tehokkaimmissa on sitten nestekytkin, jotta kytkintä jaksaa painaa.

Ilman kytkintä ei luistais, mutta eipä semmosta vihtis käyttää muutakuin jossain huippunopeus vehkeessä jossa ei tarvi paikaltaan lähteä.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut Tume34 » 13.7.2013 16:47

lokitekki kirjoitti:En ottais tumen haukkumista kovin vakavissaan, koska ainakaan viimmeksi et ollu kattonu kuin pari kuvaa ja heti piti tulla sanomaan että on tehty väärin.


Hieman sisälukutaitoa niin huomaat että kyseenalaistin vain metodisi todeta sen uuden kytkimen osat huonoiksi ihan vain silmämääräisesti kattelemalla.
Dank memes melt steel beams.
oluttynnyri
Paikkakunta:
kalanti
Liittynyt:
19.7.2009 12:14
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut oluttynnyri » 16.7.2013 1:47

Jostain kuullut että kytkimiä olisi mahdollista pinnottaa jotenkin paremmiksi? En asiasta tiedä paremmin mutta jos sellasta tehdään voisi kai auttaa?
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut lokitekki » 16.7.2013 15:50

En kyllä tiiä, tosin nuo kevlar levyt jo itessään tarraa paremmin kiinni.
Laitoin nyt vehkeet kasaan ja pääsin testaan että kuin jäykkä tuo kytkin on kaheksalla jousella ja ei se ole edes niin jäykkä kuin luulin. Voimaa vaatii, mutta niin pitääki olla jos haluaa että se ottaa. Keli ei vaan siltä näytä että testaamaan vihtis lähtä.
Kytkinkorissa on vahvisteena 10mm levyt, kuvasta voi päätellä että ei millään helpoimmalla tavalla ole tehty, varsinkaan nuo 10mm rikat.
Kuva
oluttynnyri
Paikkakunta:
kalanti
Liittynyt:
19.7.2009 12:14
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut oluttynnyri » 16.7.2013 16:21

hyvältä näyttää :) oliks sul neste vai vaijeri kytkin?
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut lokitekki » 20.7.2013 20:40

Vaijeri siinä on, tuo muuten on nyt oikein säädettynä tuntumaltaan aika sama kuin 4 jousi kytkin, ihme homma.

Seuraava rojekti on lock up kytkin ja sähköstartti.
Kytkimen pitäs olla hyvä kun teettää tuon valuosan alumiinista.
Kuva

Kuva
Tuo on osa jolla startin vapautus toimii. Tuo osa pitäis saada jotenkin tuohon mangeettoon kiinni, pitää kattoa meneekö koneistukseksi vai pystyykö ite patentoimaan.
Kuva

Esimerkki jostain kiihytys pyörän kytkimestä, että hyvin toimii tuommonen jo pienillä painoilla. Ja jos ei pidä, niin ei muutako hitsaa painoa lisää.
Kuva
julpero
Pyörä:
Kawasaki kx450 ilman mottia
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
17.11.2005 18:43
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut julpero » 21.7.2013 11:40

elä laita sähköstarttia turhaa monimutkasuutta ku lähtee helpolla käyntiin ilmankin
muuten näyttää hyvältä ;)
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut lokitekki » 21.7.2013 13:12

Nyt se lähtee just ja just tuolla 8 jousi kytkimellä, mutta lock upin kans pitää olla vain 4 jousta ja ite lock up toimii vasta kierroksilla. Normaalisti tässä koneessa käynnistys ei mene kytkimen kautta, niin se ei voi luistaa, mutta tässä näköjään tuli tehtyä virhe sen suhteen.
Pitäs nyt saada varma tapa siihen että tuon saa käyntiin ja sähköstartti on ainut jolla se voi onnistua. Iso syy on myös se että tuo lock up on paras tapa saaha kytkin oikiasti pitämään yli 30hp, huono puoli vaan se että käynnistykseen se ei toimi.
Periaatteesa se lisää vaan härskiyttä kun saa lisää tavaraa tuonne mangeeton puolelle :D
oluttynnyri
Paikkakunta:
kalanti
Liittynyt:
19.7.2009 12:14
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut oluttynnyri » 21.7.2013 14:48

Kun tästä nyt ei tule mitään arkimatka mopoa vaan kiihdytys pyörä niin eikö olisi helppoa tehdä magneeton koppaan reikä ja siitä saisi porakoneella ja hylsyllä aina käyntiin ongelmitta? Ei se sähköstartti paljoa tuo lisää painoa mutta eikö se pienikin painon vähennys olisi plussaa :D
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut lokitekki » 21.7.2013 17:05

Joo mutta jos joskus lähtee parin kilsan päähän ajaan ja sattuu sammuun, niin sillon ketuttais :D Painon kans on ihan sama. Ihan mielenkiinnostaki teen tuon..
jocke_
Pyörä:
peugeot speedake[ex], kymco agility[ex], baotian 2x[ex], yamaha bw's[ex], gilera smt[ex], kymco agility[ex], yamaha aerox[ex]
Liittynyt:
21.3.2010 0:20
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut jocke_ » 22.7.2013 16:16

Eikös tuo lähde kumminki työntämällä käyntiin ? :)
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 22.7.2013 17:47

En tiedä tästä mutta meillä oli sellane 200cc kiinakone minimönkijä projekti niin siitä kun meni sähköstartti sököksi sitä sai kaks tai kolmekin työntää käyntiin kun muuten ei tapahtunu mitään. Ja se nyt oli kuitenkin suht lelu kone
Viimeksi muokannut KUISKUIS päivämäärä 22.7.2013 18:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Präääm pärpärpärpär
oluttynnyri
Paikkakunta:
kalanti
Liittynyt:
19.7.2009 12:14
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut oluttynnyri » 22.7.2013 17:55

tässä on turbon takia laskettu puristuksia
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

ViestiKirjoittanut lokitekki » 22.7.2013 23:04

Ei se puskeminen tosiaan oikein toimi tuossa. Sellasella taktiikalla se saattais lähtä että polkasee koneen ykk jälkeiseen kohtaan ja sitten puskee, mutta ei taida silti soralla lähtä.
Sähkökäynnistys pienentää niin palio kiroilua ja hikoilua että se kannattaa. Varsinki kun se on tullu tässä isoimmaksi ongelmaksi :roll:
Huomena taitaa olla startti asennettu, en vaan tiiä toimiiko tuo startti mikä mulla on.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista