Tukelius kirjoitti:Ompas miehekäs laitos. Oisko vauhtipäville joku 70cc airsali viilattuna ja jatkettua svingiä,että pysys nokka maassa?
Joskus ehkä voisi jotain isompaa pataa hommata mutta ainakin alkuun ajattelin pitää 50cc tekniikan, osittain tässä olisi ideana myös testata kuinka lujaa ja minkälaisella vaivalla tuon am6 koneen saa kulkemaan vakiopytyllä
Yllättävää kyllä, motivaatio ei vielä loppunut. Kävin ensin vetäisemässä 89km/h huiput koneen huutaessa 12700rpm kierroksilla, pidemmillä väleillä olisi luultavasti päässyt varmaan jotain 95kmh ellei jopa sataa. Koneessa tuntui olevan erittäin hyvin vetoja. Sitten päätinkin purkaa koko vehkeen atomeiksi:
Samurai oli niin hirveän näköinen läjä, että pitihän se ruveta tuunaamaan. Samalla rungolle pientä parantelua. Ensin rälläköin vanhat nopeasti tehdyt koneenkiinnikkeet ja jalkatapit pois:
Kauan kesti nysvätä mutta uusista tuli hyvät.
Sitten takaiskariongelma tuli ratkaistua siten että kylmästi vain rälläköin iskarin poikki ja muutama sentti välistä pois
Iskarissa oli varoitustarra "GAS INSIDE", no ajattelin että pöh siellä mitään kaasua enää ole, noh kivasti se pöhäytti öljysumut seinille kun sitä aloin rälläköimään mutta ei sieltä paljoa tullut
Öljyt ja kaasut lähti pois mutta eipä tuolla väliä ole, ei siinä vaimennus toiminut muutenkaan. Perän korkeudesta tuli kerralla hyvä ja nyt se joustaakin sopivasti kun sai iskarin parempaan asentoon.
Kun rungon hitsaukset oli saatu tehtyä, kävin kaikki osat läpi teräsharjalaikalla ja sitten vain maalia niskaan. Runkoon tuli valkoinen pohjamaali että tuo oranssi näyttäisi mahdollisimman kirkkaalta. Maalipuolen hoiti jälleen kerran perinteinen Maston.
Lähes kasattuna, ei ees pahan näköinen. Huom, väreistä huolimatta tämän ei ole tarkoitus olla mikään KTM replica
Etuiskarit purin, putsasin ja laitoin uudet öljyt sisään. Vanhat oli vihreää kiinalaista liisteriä ja iskarit alkoivatkin toimimaan huomattavasti paremmin. Alusta alkoi tuntumaan jopa hyvältä, jos taakse saisi vielä laatuiskarin jossa toimii vaimennus niin tuo olisi jo aika hyvä.
Jarrupolkimessa oli parin tunnin patentointi. Vanha poljin, rautatankoa, rälläkkää ja hitsiä reilussa määrin:
Jarrut tuli myös huollettua. Putsasin osat, hioin palat ja rasvaa liukutappeihin. Molemmat jarrut toimii hienosti.
ON HIENO
Aivan, katteet ovat vielä maalaamatta ja vanteet ajattelin myös maalata, tämä olisi tarkoitus tehdä joskus myöhemmin kun tuuppasi toista projektia talliin. Katteet ja vanteet tulee kiiltävällä mustalla. Saa nähdä saako tämän vuoden puolella ne tehtyä.
Kun ulkonäköpuoli oli saatu kuntoon, aloin taas ihmettelemään moottoria ja miettimään mistä niitä hevosia saisi lisää. Ensin tein uuden imukaulan, vanha oli kyllä myös toimiva mutta se oli hieman halkeillut ja väljähtänyt bensan vaikutuksesta(steptwo laatu).
Imukaulassa on tosin parannettavaa sillä reikä ei tullut läppärunkoon täysin kohdilleen ja imukanavan pituutta voisi vielä lyhentää.
Mäntä ok, ei
uusia jälkiä
Läpissä halkeamaa:
Viritystoimenpiteenä laitoin pytyn alle paksun 0.5mm alatiivisteen ja mittasin ajoitukset jotka olivat nyt 130 astetta huuhteluilla ja 190,5 paolla. Tämän jälkeen suutinta piti suurentaa 5 numeroa, voi olla että käy vieläkin hitusen laihalla, mutta kuvitelmien vastaisesti virityksen tulos oli negatiivinen, tehot laskivat noin puolella hepalla koko alueelta, mutta ylikierroksia tuli noin 500rpm lisää, kokonaisuutena kuitenkin huononi selkeästi.
Noh, arvelin sitten että puuttuvat hevoset saisi kaivettua esiin palotilasta, sillä minarellin huonon suunnittelun ja paksumman alatiivisteen seurauksena koneessa oli peräti 2,2mm squishvälys. Perinteiseen tapaan siis pytylle rälläkkää:
Tämä on jo neljäs sylinteri mille olen tehnyt kyseisen operaation joten homma alkoi jo sujua kohtuu hyvin. Hoksasin että iso lattaviila oli erittäin tehokas työkalu lopputasoitukseen:
Pinnan sai suunnilleen vartin viilauksella yhtä tasaiseksi kuin tunnin vesihiomapaperihinkkauksella mitä olin aiemmin käyttänyt. Lopuksi pinta piti vielä hiomapaperilla viimeistellä mutta sopivia paperiarkkeja ei oikein siihen hätään löytynyt joten se nyt jäi taas hieman naarmuiseksi mutta pitäisi toimia.
Tavaraa oli tarkoitus ottaa 1,1mm, noh menihän se tietenkin pikkuisen vinoon ja pakopuolelta lähti noin 0,2mm enemmän
Nyt paljevälys oli imupuolella noin 0,8mm ja pakopuolella 0,6mm. Oishan tuo parempi jos ois suora mutta tuskin haittaa paljoa.
Sitten kasaan ja testaamaan. Puristuksia on nyt kiksistä kokeiltuna selkeästi enemmän. Mitattu puristussuhde oli muuten jotain 13,5 ja 15 välillä, en tiedä tarkkaan paljonko männänlaki vie tilavuutta mutta jotain 1-1,5cc väliltä muistaakseni. Löin samurain käyntiin, no tottakai se sirisi kuin perkele. MBK:n säätelystä viisastuneena tiesin ettei se ole nakutusta vaan mäntä hakkasi palotilan reunaan koska kansi ei ole aivan keskellä, noh jälleen purku ja pieni viilaus kannelle ja ongelma poistui.
Ajossa huomasi että alavääntö alle 7000rpm kierroksilla on huomattavasti parempi, mutta kuinka ollakkaan, tehoalueella ei ollut havaittavissa juuri mitään muutosta, mitä nyt ylikierrokset vähenivät. Samaa kertoi myös GSF-käyrä:
Punaisella on siis ennen virittelyitä ilman alatiivistettä. Vihreällä 0,5mm alatiivisteellä ja 2,2mm squishilla ja sinisellä pytyn yläpää laskettuna. Yläkierrosten vähenemisen osasin arvatakin, tiukempi kansi kun vähentää pakolämpöjä ja sitä myöten kierroksia, mutta ihmetystä herättää tuo että yli millin pienempi squishvälys ei muka tuo tehoja oikein mihinkään. Luulisi että sieltä raosta vapautuu seosta poltettavaksi aika reilusti.
Pytyn korotus oli siis huono idea. Laskea sitä ei juuri voi sillä mäntä alkaa äkkiä hakata kanteen pakopuolella. Ajattelin kuitenkin että sylinteri ehkä nyt toimisi paremmin korkeammilla kierroksilla, joten kone vaatii lyhempää pakoputkea kiertääkseen kunnolla. Lisäksi voi olla että palotilan muutosten seurauksena sytytysennakkoa voisi nyt kierroksilla pienentää. En ala kuitenkaan härväämään staattorin asennon kanssa vaan koitan nyt tehdä tuohon sen ohjelmoitavan CDI:n. 40cc samuraissa se jo toimikin kohtuu hyvin.
Lisäksi tilasin osia huuhteluvingun rakentamista varten joista muutama jo saapuikin. Suunnittelin sylinterin radikaalimpaa operointia jossain vaiheessa.
Jatketaan virityksiä.