Samuraista tuli mukavan härskin näköinen jatketulla takahaarukalla:
Vaikutus oli erittäin positiivinen, nyt pystyy lähettämään melkeinpä kytkinpommilla eikä yritä keulia ympäri. Arvelisin että jo tuolla lähtee monta kymmenystä kiihdytysajasta pois.
Lisää tehiä! :
Ensin aloitin avartamaan huuhtelukanavia reilulla kädellä. Tarkemmin tutkiessa paljastuikin että kanavat olivat melkolailla tasapaksut alun perin, kun niiden kuuluisi olla laajat alatiivistepinnassa ja supistua ylöspäin. Metallipölyä lähti jälleen melkoinen keko, toiselta puolelta avarrus juuri aloitettu:
Sitten tuli tehtyä jotain mikä saattaa sinetöidä tämän pytyn kohtalon lyhyessä ajassa..
Eli rälläköin vanhasta sylinteristä vesitilan kyljestä sopivan palasen, viilasin pakokanavaan urat ja räin sen migillä kanavan puolelta kiinni. Sitten rakotulkin kanssa viilailua ja hiontaa niin että väliripa jättää n. 0.15mm hajuraon mäntään. Aukon ylä- ja alareunat on myös muotoiltu niin, että männänrengas alkaa nojata väliripaan vasta kun se on tullut ohi tuosta rakokohdasta. En nimittäin tietenkään voinut hitsata ripaa kiinni sylinteriputken puolelta sillä silloin se ois pitänyt porata.
Kone lähti käyntiin ilman epäilyttäviä sirinöitä, ja on tähän mennessä käynyt noin 30 minuuttia tuolla pakoviritelmällä. Jossain välissä käytin pytyn irti eikä männänrenkaassa näkynyt minkäänlaisia kärsimisen merkkejä
Modifikaatiota voisi siis luonnehtia onnistuneeksi. Auttoiko se sitten tehoihin, noh, ei juuri
Tässä vaiheessa alkoi olla selvää, että pullonkaula on tuo 19mm PHBG kaasutin. Laitoin tilaukseen 26mm PWK soppatykin ja jatkoin sylinterin modifioimista.
Seuraavaksi tuli tilattua Briteistä ihka aitoa Ameriikan ihmeainetta, nimittäin JB-weld epoksia. Tästähän on videoita missä siitä on tehty jopa ruohonleikkurin mäntiä ja kiertokanki, joten arvelin että se olisi vallan hyvää tavaraa kanavien täyttöön. Pytyn huuhtelukanavat olivat suoraan sanottuna paskasti tehty, AKK:ssa kanavan alareuna jäi monta milliä männänlaen alapuolelle, ja sisäkurvi oli jyrkkä. Pahvimuotin avulla valoin JB weldit kanavien sisäkurviin, ja vingutin tasaiseksi. Sisäkurvi tuli hiomanauhalla muotoiltua oikein jouheaksi.
Sitten taas testiä. Suureksi yllätykseksi JB-weldatut kanavat tuottivat muutaman hepan kymmenyksen lisätehon yläkierroksille, mutta Samurai ei oikein vieläkään kiljunut toivotulla tavalla.
PWK:n saavuttua väsäsin sille imukaulan josta pitäisi mahtua vähän isommatkin männänsyöjät sisään:
Kaasari jäi ujoon kulmaan, mutta ei kuitenkaan vuoda. Tuo PWK näyttäisi kestävän jopa isompiakin kulmia ilman vuotamista.
Tuli siinä sitten ensin tietysti kuulosteltua vaikutuksia huudattamalla moottoria. Ei ollut vaikea havaita että kierrokset ovat nyt kummasti lisääntyneet, PHBG:llä huippukierrokset jäivät johonkin 14000rpm tuntumaan, mutta nyt Samurai ulahti siihen malliin että itsetehty CDI otti ja pimeni
Syyksi totesin sen että reiluilla 15500rpm kierroksilla pickup-käämin tuottama jännite kasvoi jo niin suureksi että se käräytti piirillä olevan suotokonkan. Ratkaisuksi lisäsin kytkentään vastuksen pickupin tuloon joka alentaa jännitettä ja CDI alkoi taas kestämään. 15600rpm sain huudatettua ja sekin röpeltäen. Suutinsarjaa PWK:lle ei vielä ole mutta tilasin sellaisenkin niin saa sitä vähän parempiin säätöihin. Yllättävän hyvin se muuten kävi suoraan paketista otettuna.
Sitten taas ajotestiä. Nyt alkoi tehoa löytymään, GSF näytti noin 2 hepan lisäystä ja tämäkin vielä ilman mitään säätöjä. Sitten tuli tehtyä uusi putki. Järjestysnumeroltaan se on Pzr-5 ja jostain kulmasta katsottuna vastakartio muistutti hivenen hauen päätä, joten putken teosnimi olkoon "Hauki":
Tuli samalla ostettua myös viimein ihka aito suojakaasupullo tuohon Bilteman mikkiin, Motonetistä sellainen ALbee 5 litran pönikkä. 230e hinnallaan tämä on kyllä erittäin hyvä sijoitus, se on omistuspullo ja täyteen vaihtaminen maksaa 60e. Paineenalennin ja mittari tulee pullossa mukana, ei tarvinnut kuin liittää se hitsikoneeseen sopivalla letkulla ja alkaa hitsaamaan. Tuo hitsikonehan mulla on tosiaan Bilteman 200 euron "140" MIG, jonka ostin 2013 ja on kyllä haukkunut hintansa moneen kertaan. Sillä tekee pakoputken jopa ydintäytelangallakin, mutta nyt suojakaasun kanssa hitsauslaatu on aivan uutta luokkaa.
Uuden putken kanssa kävi niin että aloitin sen hitsaamisen ydintäytelangalla, mutta lanka loppui melko alkuvaiheessa kesken. Ei malttanut odottaa, niin kaivelin kaapista hitsauspuikkoja, ja virittelin kaapelit siten että pystyin polttamaan puikkoa tuota MIG:iä virtalähteenä käyttäen
Homma toimi huomattavasti paremmin kuin vanhalla puikkomuuntajalla, mutta tiiviin sauman tekeminen oli edelleen todella vaikeaa. Ehdin kuitenkin hitsata putken kokonaan umpeen tällä patentilla ennen kuin ostin tuon kaasupullon ja lankaa, joten tästä johtuen pullistus epäonnistui räkäsaumoista johtuen, joten putkessa on paljon ryttyjä.
Uusi putki tehtiin kunnianhimoisilla mitoituksilla. Pituutta 700mm ja paksuutta jotain 102mm. Huipputehon kierrosluvun suunnittelin olevan 13300rpm. Putkelta odotettiin siis aika reilua kierrosluvun lisäystä, mikäli sylinterin hengittävyys riittäisi. Jo koehuudatuksella paljastui näin tapahtuneen, Samurai otti jälleen röpeltäen reilut 16 000rpm
Kierroksia löytyi myös ajossa, tähän nyt sitten dynokäyrävertailu:
Vihreä: 19mm PHBG, tuplapako, JB weldatut kanavat (vauhtipäivillä aika lailla nämä tehot, yläkierroksilla hieman vähemmän)
Sininen: 26mm PWK
Punainen: uusi putki
Vauhti alkoi kasvaa siihen malliin ettei testisuorani enää riittänyt ja jouduin tuota vetoa äänittäessä löysäämään kaasun. Se olisi kiljunut vielä pitemmälle..
Kaiken kaikkiaan koneen tehoalue nousi aivan hurjiin lukemiin. Vetokykyä kuitenkin tuntuu löytyvän ja tehoalue on tarpeeksi leveä. Kiihtyvyydessä on tuntuva parannus. Saa nähdä miten on koneen kestävyyden laita..
Kestävyys on kuitenkin tähän mennessä ylittänyt odotukseni, kone on nyt kestänyt noilla osilla ongelmitta jonkun 15 litraa bensiinilitroissa mitattuna. Öljyksi on tullut nyt sekoitettua 3% Power1 + 0,5% lennokkirisiiniä. Risiiniöljyn lisäämisen jälkeen pyttyyn ei ole ilmestynyt enää mitään kulumajälkiä lisää joten kyllä se melko ihmeainetta on.