Tume34 kirjoitti:Generaattorin antama virtahan riippuu suoraan magneettikentän voimakkuudesta, vaihtelunopeudesta sekä johtimen pituudesta
Generaattorin antama jännite riippuu juuri mainitsemistasi seikoista (sekä muutamasta muusta nyanssista).
Virta taasen riippuu käämityksen induktanssista, minkä tärkein tekijä on käämin vastus. Käämin vastukseen vaikuttaa sen pituus, poikkipinta-ala ja materiaali.
Eli nyt jos käämin pituus on kohdallaan, eli saadaan sopiva jännite, voidaan käämin paksuutta kasvattamalla lisätä maksimivirtaa, ja niinollen maksimitehoa.
Et voi erottaa jännitettä, virtaa ja resistanssia toisistaan noin, koska ne kaikki ovat sidoksissa toisiinsa. Jännite ja virta ovat muutenkin hyvin läheisesti kytköksissä toisiinsa.
Eli toki olet siinä aivan oikeassa, että johtimen halkaisijaa kasvattamalla saadaan enemmän virtaa resistanssin pienentyessä, mutta myös jännitteen kasvattaminen saa luonnollisesti myös virran kasvamaan niin kauan kun resistanssi ei kasva liikaa.
Dank memes melt steel beams.
jkoljoModeraattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Tume34 kirjoitti:..mutta myös jännitteen kasvattaminen saa luonnollisesti myös virran kasvamaan niin kauan kun resistanssi ei kasva liikaa.
Nyt päästiin asian ytimeen. Kun puhutaan staattoreista joissa on vain rajallinen määrä tilaa käämitykselle, kannattaa käämi optimoida mahdollisimman paksuksi. Mikäli tehoa haettaisiin käämityksen pituutta lisäämällä, ja niinollen jännitettä nostamalla, jouduttaisiin käyttämään muuntajaa staattorin jälkeen. Ilman mitään muuntajahärdellejä tulee vastaan se karu fakta, että pitkäkäämisen staattorin suuri sisäinen resistanssi aiheuttaa nettojännitteen turhan nopean kyykkäämisen (ulos otettavan) virran kasvaessa.
E (net) = E (brut) - R (sis) * I
Jos R (sis) on olemattoman pieni, staattorista saadaan ulos huikea määrä virtaa. Ja kuten edellisessä postauksessa linkkaamastani taulukosta nähdään, tämä resistanssi laskee todella kivasti käämin paksuuden kasvaessa. Oletuksena on edelleen että käämi on silti tarpeeksi pitkä tuottamaan E (brut) > ~12 V käyttökierroksilla.
Näkee kyllä jo kuvasta Koneessa ei ole öljyjä eikä kytkintä, niin sen takia en käyntiin laita. Alkuun ei oikein pyöriny, mutta puolipuristimen kans pyörii nätisti, videolla tosin ei sitä tarvinnu, jäikö sit vena vähä kantaan vai mikälie tuli.
On erittäin mielenkiintoinen projekti meneillään ja olen jo pitkän aikaa seurannut tätä kyseistä projektia ja kunnioitusta herättää kun olet saanut toimimaan näinkin hyvin turbolla tuon koneen. Odotan innolla ajovideota uuden kytkimen kanssa ja toivottavasti kestää vehkeet ettei ilo lopu kesken!
Zaku sai lockup/ keskipako osat tehtyä, viikonloppuna näkee miten toimii käytännössä ja miten osat sopii kiinni, ainaki tuo tulee niin lähelle kytkinkoppaa että joutuu jyrsimään tilaa. Tuo ei mitenkään menis kiinni jos tuossa ei ois jo nyt 13mm enempi tilaa kuin koneessa vakiona.
Tuosta näkee huonosti, mutta tuossa on keskitys sekä jousille että ite pultattavaan osaan.
Hei muuten sori OT mutta ootko tilannu usein Akunarilta? Kuinka kauan mahtaa kestää et paketti saapuis? Itsellä oli entinen omistaja hommanut tähän vehkeeseen tuolta männät ainaki uskoisin niin ja tuota nyt tässä mietin että pitäiskö se pyörä vaan pistää takasin vakioksi jos kestää kovinkin kauan?
saattas kinnostaa tuo turbo mutta mitenkä luulet että kestää ku on valurautaa hitsattu nii alkaa pakostakin murtumaan ku tulee lämmönvaihteluita ? onko tuo patentoitu semmosesta mikä tulee nelipyttyseen koneeseen ? ite tein sillä lailla että pulttasin teräslaipan kiinni turboon ja kuparitiiviste väliin ku sanovat että ei varmasti kestä jos hitsattu
tuossa tuo alimmainen laippa on siis pultattu ei ollu paljoo seinämäpaksuutta m5 pulteille
Tuolle on jo ostaja jos ei sitten joku satu pakettina ostaan. Niin kyllähän se noin voi olla, mutta ei paljoa muutamaan mahollisuutta ollu. Tuo on järeästi hitsattu tigin kans ja rosteri langalla, esilämmitykset sun muut tehty, että jospa se kestäis. Jossain autossa roikkuu turbosta sen verran painoa että on vähän eri asia. Pientä halkeamaa varmaan tulee, mutta kunhan ei vuoda tai lähde koko laippa irti. Jos nuo hitsaukset rupiaa pettään, niin pitää keksiä parempi keino. Tuo on 3 pyttyisestä koneesta. Ois tuohonkin varmaan pultattavan laipan saanu tehtyä, mutta aika hirveän näköinen ois tullu
Kytkintä tuossa kasailin, muuten meni palikat suoraan kiinni, mutta tuota lukite rengasta piti rälläköidä pienemmäksi ja ylapalikkaan tehä tilaa enemmän. Laakeri meni prässillä paikolleen ja sen seurauksena pyörii aika huonosti kun tuo on suunniteltu olemaan sormi fitillä, mutta tuskin siinä ongelmaa on.
Jos joku ei vielä tiiä miten tuo toimii, niin nuo väkäset painaa kytkinlevyjä kasaan kun kone pyörii, eli pienillä kierroksilla ei vaikuta, mutta 10000k kierroksilla levyt melkeen hitsautuu toisiinsa
Kytkimen pitäis irrottaa tarpeeksi, nuo osat menee melkein yhteen kun prässissä kokeilin.
Tuo alempi levy pitää nuo väkäset paikallaan, eli ne ei pääse pyörähtään väärinpäin.