Mopojen rakentelu ei ole omalta osalta edennyt, mutta raportoidaan nyt kuitenkin sivuprojun edistyksestä.
Serkkupoika sai pakokanavan väliripoineen väsäiltyä pyttyyn, alatiivistepinnan takaisin paikoilleen ja imun himmailtua kohdilleen pienen täytehitsailun kera. Kuvia tuli uppailtua, joten tässäpä niitä:
Pakokanava heppailtuna
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 000009.jpgJa siistittynä
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090047.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090051.jpgImu kohdillaan
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090055.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090057.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090043.jpgRaisuprojun pyttyyn vertailua (imu riittää 24mm kaasarille)
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090062.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090064.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 090067.jpgOli muuten serkkupoika tilannut moparilta pari 42,5mm mäntää, L-profiilisia, 5€/kpl. Dinaminin nimeä kantavia saapasvaltion tuotoksia. Työstöjälki oli aika mielenkiintoista, myös renkaissa. Sokatkin aika pilipalin oloiset. Painoivatkin kuin synti... Lienevätkö täyttä kuraa, vaiko miten? Outoa että tuollaista laatua saa makaronimaasta... Vitosvaihteen väsäilyyn tarvittavat hilut se oli käynyt hakemassa, vaikka alunperin oli kyllä mielessä ottaa ne Raisuprojuun. No, nopeahan niitä on lainailla, jos tarve niin vaatii...
Ainiin, serkkupoika oli innostunut sorvin kanssa ja huitaissut pytyn 0,6mm liian suureksi aiemmin tehdylle sylkkäputkelle. Oli yrittänyt jyystää hitsaussaumoja tasaisiksi. Ei voi mitään, tällä hetkellä yrittää hieroa kauppoja 72cc monkelin pytystä. Saapahan sitten sorvailla siitä uuden ja suuremmalla porauksella olevan sylkkäputken. Hankittavana siis uusi mäntä, >47mm. Joku uusenskan mäntä sillä oli mielessä, ohkaisella renkaalla. Taitaa siis olla, ettei alle 55cc luokkaan ole enää asiaa tuolla pytyllä.
Asiasta kukkaruukkuun: tuli haettua Kärkkäiseltä ennen joulua 10l metanolia, viikonloppuna mukaan tarttui vielä 5l nitrometaania. Mielessä kävi, että niitä voisi vaikka mopottimessa käyttää, ei tosin ole mitään selkeää suunnitelmaa, joku lähes täyskaasulla avautuva suutin tai vastaava räpellys kävi mielessä, voisi säätää bensapuolen laihalle täyskaasulta ja polttaa nitrometaania (+metskua ja jotakin synteettistä/risiiniöljyä) osittain monopropellanttina polttoaineena. Voisi kyllä olla melkoinen säätöihin saatava, kansi ja putki (ja kaikki muukin) kun eivät olisi ehkä ihan sopusoinnussa polttoaineen kanssa. Monopropellanttina poltettaessa kun jää vielä häkää ja vetyä jäljelle, mitä mahtaisi käydä huuhteluprosessille, kun tuore, happea sisältävä, seos kohtaisi huuhtelun aikana kuumassa moottorissa ylijäämä vedyn
... Tai sitten voisi välttää Maaon kohtalon ja ajaa nitrometaanin ja metanolin ihan lennokkimoottorien läpi, kuten aina ennenkin. Ajatus täysin nitrometaani/metanoli/öljy seoksella toimivasta mopon moottorista tuntuu vielä vähän turhan erikoiselta, tai no...
Tämä siis pelkkää teoreettisen tason pyörittelyä, hyvin pintapuolisesti. Mukavahan näitä on aina mietiskellä, ja toivon mukaan polttoainepolitiikkaan ei vielä tule mitään suuria muutoksia...
Tunisti kuittaa.
Edit. 72cc pytystä tehty kaupat, joten mäntäjahti on aloitettu (jotakin 47,8mm metran mäntää oli kuulemma harkinnut, yhdellä 1,2mm renkaalla).