Järeä monkey, 187cc turbo

Qki Jr
Liittynyt:
31.10.2011 21:30
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut Qki Jr » 30.12.2013 23:23

vieläkö laitoksessa pihisee paineita
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut arsori » 31.12.2013 18:40

Hyvä nosto :D

Mut tosiaan itteäniki kiinnostaa, oli yks kiinnostavimpia projuja mototissa.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut lokitekki » 18.6.2014 22:12

Otin tämän pari päivää sitten pois säilytyksestä ja kasasin isoimmat osat kiinni, täytyy sanoa että on se vieläkin härski :D

Tuo uus putki tekee tuosta hienomman, kun on väliä takalokariin enemmän.
Kuva
Kuva
Kuva
34mm kaasuläpän mallailua
Jos sovitus näyttää tiukalta, niin tuonne pitäis vielä mahtua laturi ja air shifteri.
Kuva
En vaan nyt oikein kerkeä tekeen tuota, syy näkyy vasemmalla,

Mietin kauan että miten ihmeessä tuon tankin sais tehtyä hienoksi ja vielä niin että se pitäis bensaa, niin tuli sitten mietittyä sitä vähä turhanki vaikeasti, kun ratkasu on se että teen tuon alle erillisen tankin, ja tuo mankin tankki muoto on vaan kate. Ei tarvi tankinkorkkiakaan näkösälle, niin tulee kliinimpi. Tuon keulaosankin vois tehä hienommaksi, ei vaan ole ihan helppo homma :D
tyyppikilpi
Liittynyt:
16.8.2013 18:28
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut tyyppikilpi » 19.6.2014 15:29

kyl aika härskit putket 8) nättii
KUISKUIS
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 18:13
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 20.6.2014 0:14

Tämän jatkumista onki odoteltu 8)
Präääm pärpärpärpär
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut lokitekki » 20.6.2014 22:48

Oon netistä selaillu tähän isompaa turboa, kun jäi viimmesistä testeistä ja mönkijänki turbotuksesta sellanen kuva että tuo on niin pieni että rupiaa ahistaan tehoissa liika aikaisin.
Ei vaan oikein koneen alle saa mahtumaan isompaa.
Eka ajatus oli tehä turboon isompi pakopesä ja vähän auttava ois jos pakosiipeä muokkais niin että se ahistais vähemmän.

Kun mulla noita pikkuturboja on kertyny nurkkiin ja löytyy 2 toimivaa ja uusia laakereita, niin laitetaan sitten 2 noita tuohon :D Pakko olla imupuoli toiselle puolelle konetta, niin pakopuolelle saa symmetrisen virtauksen.
Kuva
Tuolla asennuksella saa vielä kanteen menevät pultit auki, eli ihan mahollista laittaa noin, hukkiksen kellolle vaan pitää joku osa tehä jolla sen saa kulman kautta tuohon kannen viereen.
Kuva
Näyttää että tulee rumempi mitä yhellä turbolla, mutta mahollisimman siististi koitan nuo laittaa.
Jos toista turboa sais nipistettyä sentin ylemmäksi niin ois jo parempi.

Jos ykspyttysestä haluaa turbolla tehoa niin pakopainetta ei saa tulla liikaa ja painekotelo pitää olla mieluusti 6x syl.tilavuus että turbo ei ahista silloin kun imuvena on kiinni ja ilmalla ei ole muuta paikkaa minne mennä. Luulen että tuo painekotelon koko tekee tehoon palio, kun jos se on pieni niin kone taistelee itteään vastaan kun samalla kun pakosiiven läpi pitäis tulla pakokaasua, niin imupuolen siipi pyrkii pysähtyyn. Nokan overlappi varmaan auttaa tuohon, mutta ei jos on pakopainetta.
julpero
Pyörä:
Kawasaki kx450 ilman mottia
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
17.11.2005 18:43
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut julpero » 21.6.2014 21:10

paljoko ois tuolla turbolla saanu tehoja ?
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut lokitekki » 21.6.2014 21:59

Vaikia sanoa, voihan sillä 40hp saada, mutta isommalla/kahella on samalla ahdolla tehoa enempi.
Tuo turbo on tehty pakopuolen osalta niin ahistavaksi että ei ole kovin hyvä turbo tämmöseen virittämiseen.
Sitä en tiiä jaksaako tuo kone pyörittää noita kahta ja miten se eroais jos ois yksi turbo joka ois tehty 80hp tehoille.
kuppila
Liittynyt:
10.6.2004 22:29
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut kuppila » 21.6.2014 22:34

Paljonko pakopaineita oli yhdellä ahtimella? olikos noi jotakin 600cc diesel smartin ahtimia? minkä kokoset siivet?
http://www.facebook.com/magnusracingteam
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut lokitekki » 21.6.2014 23:33

En paineista tiiä, mutta tässä kun oli ennen turboa 40cm melko paksua putkea ja painekotelo oli liika iso, niin siltikin tuo turbo lähti ahtaan alta 3k kierroksilla, niin tuolla nykysellä turbon sijotuksella pakopaineita ois tiedossa. Mönkijän laiskemmassa 200cc koneessa taas ei saanu paineita pysymään alta baarin vakio hukkamportilla.
Siivet tuossa on muistaakseni 25mm pako ja 22mm imu.
Tuo turbo on 40hp 800cc diesel koneesta.
Semmonen 600cc koneen turbo on pikkasen isompi, tuo on pienin malli.

Tuosta näkee eron tuollaseen normi pieneen turboon, niin aika ahistavasti tehty pakopesä, sisällä ennen siipiä kanava on noin 15mm.
Kuva
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut lokitekki » 22.6.2014 17:28

Saa tuon toisenki turbon tuonne ihan nätisti, ratkasuna oli laittaa tuo kulmaan ja ottaa kanteen tuleva decomp pois, se vuoti muutenki öljyä niin se ois tiputtanu sitä turbon päälle. Onneksi on tuo tulpan alle sopiva, jonka luulis muutenki toimivan paremmin, kun se pakovenaa avaava oli niin tarkka säädöistä.
Kuva
Tuo etummainen turbo on nyt vähä vielä korkeammalla mitä taaempi. Keskiosan kulma on aika iso, mutta jos savuttaa liikaa niin tuohon voi hitsata pultin reiät eri kohtaan. Parempi kumminki eka koittaa että jaksaako nuo edes pyöriä ennenku käyttää liikaa aikaa viimmeistelyyn. Kummassaki turbossa on kumminki samaan suuntaan tuo kulma, niin sillon ku kiihyttää niin öljy menee ehkä jopa paremmin pois turbosta kuin mitä jos se ois suorassa.
Kuva
Aika monessa kiihytys moottoripyörässä muuten on turbo samanlailla kulmassa niinkuin tuossa :D
Tuossa se vaan on pakollinen että mahtuu kiinni.

Joku vois valaista asiaa, niin jos yksi turbo lähtee tuossa ahtaan 3k kierroksilla, niin eikö periaatteessa silloin kaksi pitäis lähtä ahtaan 6k? Tuo ainakin sanois että pitäis toimia teoriassa.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut rossipoika » 22.6.2014 20:22

lokitekki kirjoitti:Eka ajatus oli tehä turboon isompi pakopesä ja vähän auttava ois jos pakosiipeä muokkais niin että se ahistais vähemmän.

Tuo turbo on 40hp 800cc diesel koneesta
Dieselissä siinä pakokaasussa on vähempi energiaa imuilmamäärään nähden kuin bensassa, niin siksi se pakopesä on aika timmi. Mutta eikö sitä voi hukkaportilla korjata?

Vaikia sanoa, voihan sillä 40hp saada, mutta isommalla/kahella on samalla ahdolla tehoa enempi.
Toimiiko ne paremmalla hyötysuhteella sillä lailla? Jos se diesel antaa yhdellä turbolla 40 heppaa, niin bensasta pitäs saada kahdella jo hyvinki pitkälle toistasataa, että kompressoripuoli pääsis yli surge limitin.

Joku vois valaista asiaa, niin jos yksi turbo lähtee tuossa ahtaan 3k kierroksilla, niin eikö periaatteessa silloin kaksi pitäis lähtä ahtaan 6k? Tuo ainakin sanois että pitäis toimia teoriassa.
Karkeesti tuplakierroksilla tuplamäärä siirtyvää kaasua. Jaat sen kahdella niin sulla on alkuperänen määrä. Eli joo, mutta vahvasti epäilen, ettei sun kompressorit silti pääse parhaille hyötysuhteille alueellakaan. Paineita se toki voi antaa.

Ei siinä, mielenkiitonen projekti tämmönen twin turbo mana :)
Miuge
Liittynyt:
1.4.2004 16:30
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut Miuge » 22.6.2014 20:31

Jos teorian pohjalta aletaan spekuloimaan, niin menee huonompaan suuntaan, eikä yksisylinterinen twinturbo ei ole miltään kantilta katsottuna hyödyllinen.
Yksi sylinteri tuottaa todella harvakseltaan pulsseja, puhumattakaan siitä että pulssien energia pitäisi jakaa kahdelle turbolle. Kahdella samankokoisella ahtimella (entiseen verrattuna) on vain puolet voimaa turbiineilla pyörittää kompressorisiipiä, jotka ei missään nimessä pääse kartalle noin pienessä moottorissa.
Sun ahdin löytyy GT06 ja GT12 välimaastosta Garretin nettikataloogista, kompurakartasta voit laskeskella minne twin -setupilla pääsisi. Mun laskujen mukaan single -setupillakaan ei olla edes kartalla @3000rpm ja @12000rpm kompura voisi toimia hyvällä hyötysuhteella.

Nyt on varmaan liian myöhäistä mittailla ahto- ja pakopaineita tai lämpöjä? Mikä saa arveleen, että turbo olisi jäänyt pieneksi?
Seuraa meitä Facebookissa tai Instagramissa:
http://www.facebook.com/magnusracingteam
https://instagram.com/miugemrt
Miuge
Liittynyt:
1.4.2004 16:30
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut Miuge » 22.6.2014 20:38

rossipoika kirjoitti:Dieselissä siinä pakokaasussa on vähempi energiaa imuilmamäärään nähden kuin bensassa, niin siksi se pakopesä on aika timmi. Mutta eikö sitä voi hukkaportilla korjata?
Jos systeemi tuottaa liikaa pakopainetta, sitä ei korjata hukkaportilla, vaan isommalla pakopesällä tai siivellä. Hukkaportti on ahtopaineen säätöön, eli kompressorin kierrosluvun säätelyyn.
Seuraa meitä Facebookissa tai Instagramissa:
http://www.facebook.com/magnusracingteam
https://instagram.com/miugemrt
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50
Re: Järeä monkey, 187cc turbo

ViestiKirjoittanut lokitekki » 22.6.2014 23:21

Rossi, tuo pakopesän koko on asia että vaikka ois kuin iso hukkaportti niin tehot rajottuu silti siihen kuin palio se pakopesä virtaa.
Oon huomannu tuon autossa, niin pienemmällä pakopesällä käy niin että ahtojen isonnus ei vaan lisää tehoa enään sen jälkeen kun pakopaineita on liikaa. Tai saattaa lisätä vähä, mutta niin myös riski hajottaa kone.

Tuo imupuoli turbossa oiskin varmaan ihan ok, mutta pakopuoli ahistaa ja sen huomas siitä että ahtaa liika alhaalta ja tehoa ois pitäny olla enempi. Pitäs olla niin iso turbo että tulis vasta yläkierroksilla tehoa, niin tietäis että se ei ahista.
Siinä oli lopussa myös turbo rikki, klappia ehkä 3mm ja ilman öljyä, silti ahto baarin.
Tuo pitäs olla kohtuu tehokas kone vaparina, niin turhaa laittaa liika pieni turbo ja hajottaa kone sen takia.

Monkeytin puolella tuli puhetta siitä että jos nuo turbot ei ahda kunnolla, niin siinä voi kokeilla laittaa toisen turbon puhaltaan toisen läpi.

Laittaisin mielummin yhen pikkasen isomman turbon, mutta nuita kun nurkissa on, niin ois mukava testata. Jos ei toimi niin toisen turbon saa pois rälläkällä ja jos toimii niin tehoa pitäis olla mukavasti. Testaamalla selviää parhaiten.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista