Zusuki kirjoitti:Pienen tietämykseni mukaan tään pitäs kuitenkin tehhä niin, että voi säätää että millä pyörimisnopeudella kytkin levittäytyy ja ottaa kiinni tuohon mustaan kellomaiseen missä ratas kiinni ja lähtee vetää.
Tästä sainkin semmoisen välähdyksen, että ehkä välit niin pitkät, ettei jaksa vetää ja siksi lyö kytkin kipinää kun luistaa
!
Eipä tossa säätöjä kummemmin ole. Jos haluaa pienemmillä kierroksilla nappaavan, pitää jousta venyttää ujosti. Tässä näkyy rakennetta kun joskus huoltoa tehnyt, eli kitkapinnat hionut.
Ei kuitenkaan tarvetta säätämiselle ainakaan mun mielestä, kun se tuppaa mulla toimimaan aivan mahtavasti. Sanoisin että aivan liian pitkät välit kyseessä, kuten taisin jossain gallerian kommenteissa vähän arvuutellakin. Tohon ketjulinjan siirtäjään kun olisi kannattanut samalla laittaa alennusvaihde, joka pistäisi välityssuhdetta vähän parempaan suuntaan.
Tässä Sotamopon kiihdytyspätkää. Sama kytkin, välitykset on sellaset että huiput on jossain 60km/h pinnassa sillon kun kiertää minkä pystyy ilman kierrostenrajottimia.
->
http://youtu.be/VHnfSduPSB4Mikksu kirjoitti:En ainakaan moottorisahan kytkimessä mitään säätöjä nähnyt, että kyllä se varmaan jousilla täytyy säätää. Ja ne ei tosiaan ole samanlaiset mitä mopoissa, mutta luulis jostain tommosia esim. skoottereihin tarkotettuja saada. Siitä en sitten tiedä että voiko johtua liian raskaista väleistä, että kytkin ei saa kunnolla kiinni. Mistä vehkeestä tuo kytkin muuten on ja toimiko muuten kunnolla kipinöintiä lukuunottamatta?
Tollanen kytkin on vähän erilainen mitä moottorisahoissa, kokonsa ja suunnittelunsa puolesta. Toki molemmat on keskipakokytkimiä, mutta moottorisahan kytkimet kun on tehty siihen että tyhjäkäynnillä ketju ei pyöri, ja kaasua painaessa pyörii eikä luista. Muuta ei tartte niitten tehdä eikä kestää. Tässä vähän vertailukuvaa MaxTorquen ja moottorisahan kytkimien kesken..
Tuo MaxTorquen kytkin kestää rääkkiä aikalailla ja on aikalailla idioottivarma. Tälläsiin maamoottoreihin ihan omiaan, ja niihinhän se on suunniteltukin.