Terve taas kaikki lukijat!
Kiitos Sandersille neuvosta, olin täysin kujalla kun noita ohjuritappeja alkoi löytyä variaattorinkopasta lisää
Muttamutta, viikonloppuna olen päivittänyt skootteria rutkasti eteenpäin, sillä perjantaina tuli lähdettyä pitemmälle reissulle mopoillen (60km), ja välillehän se jätti lopullisesti. etuvariaattori oli kuin ihmeen kaupalla vielä ehjä mutta takavariaattorin ohjuritapit oli kaikki kopan pohjalla. Kytkin oli TAAS jumissa ja takalautaset umpikierot, jolloin meni totaalisesti motivaatio 4t -tekniikan kanssa kikkailuun.
Onneksi en lähtenyt matkaan yksin, vaan mukana oli tyttöystävän lisäksi pikkuveli, joka hinasi meidät benellillään perille isän tallille. Matkan aikana aloin laskea Keewayn osia mitä en ollut vielä ehtinyt myydä, ja tulin siihen tulokseen etten enää vaihda perusvarmaa kopiominarellimoottoria muuhun. Isän tallilla sitten kaivettiiin metalliroskista ehjä Keeway Matrixin runko, johon ensitöikseen siirsin t-palan nelarirungosta. Seuraavaksi tallinnurkista moottorinlohkot, josta onnekseni huomasin että kampiakseli olikin jo paikoillaan. Sylinteriksi kaivoin vanhan valurauta 50cc:n, uusi Suzuki PV:n 41mm mäntä ja laskettu vakiokansi. Paremman puutteessa vakiovariaattori kiinni, hihna ja variaattorinkoppa, ja lopuksi tyttöystävän, parin kaverin sekä oluen kera moottori kiinni runkoon. Etupumput, -renkaan ja -jarrun siirsin kokonaan t-palan mukana kiinni Kiiwiin ajan säästämiseksi. Seuraavaksi kytkin sähköt, sillä aikoinaan vaihdoin Matrixin staattorin nykyisiin lohkoihin alkuperäisen hajottua. Liittimet osuivat siis yks-yhteen Matrixin johtosarjaan nähden.
Seuraavaksi kasasin kaasarin lopuista osista mitkä tallista metsästämällä löysin.
Kaasariin vakio ilmanputsari kiinni ja koko hoito moottoriin paikalleen. Seuraavaksi Uudenkarhea rengas takavanteelle ja lopuksi renkaan jälkeen pakoputki kiinni. Jäähdyttimen siipiratas ja jäähdyttimen muovit kiinni ja homma done! Jälkeenpäin jäi tympimään se etten muistanut alkuvaiheessa ottaa yhtään kuvaa työvaiheista.
Lopuksi kaikki katteet, ohjaustanko sekä kaasuvaijeri kiinni. Kaasuvaijerin kanssa mokasin ja laitoin sen vasta viimeisenä kiinni katteiden alta pujoittelemalla.
Eli siis elettiin lauantaiaamua, ja täysin jämäosista kasattu skootteri oli nyt läjässä. Moottorinkannakkeen akselin virkaa toimittaa väliaikaisesti pätkä kierretankoa jonka molemmissa päissä lukkomutterit. Kannen ja pakoputken kunnollinen kiristys, ja kas kummaa, 2. polkaisulla skootteri heräsi kuin palmun alta. Hommahan ei kuitenkaan mennyt kuin Stromsössä sillä yllättävän kauan meni kaasarin säädöissä, kunnes huomasin että unohdin laittaa kohon ja neulaventtiilin kaasariin.
Noh, talutin sitten skobon 5km päästä takaisin tallille, koho ja neulaventtiili kiinni ja johan pelitti! Tällähetkellä setuppina siis vakio 16mm kaasari (suutin 56), laskettu kansi, BR7HS tulppa, Naraku 5,5g rullat ja vakioputki. Kiihtyy kuin unelma ja huiputtaa sopivasti 2 päällä gps:ään 50km/h, 1 päällä 55km/h. Lauantai-ilta menikin hyvästä säästä tyttöystävän ja mankijantterin kanssa nauttien.
Tapahtumarikas viikolloppu on nyt ohi. Tilipäivän jälkeen jatkuu etuvalon tuunaus sekä molempien valojen tummennus. Nauttikaamme hyvästä säästä, ride safely!
- Niko