jt-87 kirjoitti:... En oo itte tainnu noin lyhyttä tehdäkään, eli kierrokset siellä 12000-13000rmp ?
Eipä tuo putki nyt kovin lyhyt ole. Reilut 80cm männästä vastiksen loppuun. Paksuutta sillä onkin sitten jäätävät 106mm, venyminen oli reilua. Kierrosten piti olla n. 11-12krpm tietämillä.
Waltter-Racing kirjoitti:Asiallisen näköinen putki isolla AAlla.... Teetkös muuten millisestä vai nollaseiskasta?... Kehtaatko paiskata tarkempaa kuvaa noista sun kanttauspihdeistä?
Vai alkaa Walde kehumaan mun räpellyksiä.
Saumat on melkoista kuraa, mutta kaipa niistä saa sitten nätimpiä, kun tarpeeksi monta putkea tinailee. Ja nollaseiskasta nuo tulee väännettyä, tosin joku 0,5mm pelti voisi muotoutua vielä nätimmin, varsinkin kun talliin olisi näillä näkymin tulossa tikkausvehkeet. Kameran patterit simahti kesken kuvailun, joten kanttipihdeistä tulee kuvaa vasta myöhemmin, laitan ihan tähän topicciin.
Ja asiaan:
Katkoin putken alkukäyrän lonton lähettyviltä ja naputtelin sen pois päiväjärjestyksestä, samalla parantelin vähän alkukäyrän muotoja kevyellä naputtelulla. Räin putken kasaan, ja tuli siinä loppupilli väänneltyä, kuin myös holkkikiinnitys pyttyyn.
Testaamaan. Piikki on kadoksissa. Uudella putkella kierroksia löytyy varsin muikeasti, arviolta sen 13krpm vinguttamalla, mutta eihän se vedä mihinkään, täysin eleetön paketti. Alaväännöt oli edelleenkin tallella putkesta huolimatta, mutta kierroskaista vain laajeni yläpäästään. Suutintakaan ei tarvinnut vaihtaa, vaikka putki muuttui HYVIN erilaiseksi. Männänpään huuhtelukuvio muuttui kun putki vaihtui, nyt ainoa karstalaikku on keskellä männänlakea.
Syyksi keksittiin liian korkea pako (perseilyn takia 21,3mm korkea ja epätasaisesti aukeava), eikun siis pytty pois ja täytehitsiä pakoon. Hitsaus tehtiin hienovaraisesti. Kliinerillä aukon reunat puhtaiksi ja kemppiliimaa perään sen minkä hitsistä lähtee, sylkkäputken suojauksista viis. Sitten vaan vingulla jyystämään sylkkäputken pintaa silmämääräisesti sopivaan tasoon. Aukko löysi uudet mitat, korkeutta 18,5mm ja aukeaa melko yhtenäisesti, lisäpaot kapenivat hiukan. Hiukan hiekkapaperia, hoonailua ja olutta. Valmis. Sylkkäputken pinta oli aika karu paikoitellen, ja niin oli männänrenkaista lähtevä äänikin, mäntä kun liikkui pytyssä "jotakuinkin jouhevasti". Serkkupoika kävi testailemassa, ei muutoksia vedossa, kiertää yhtä paljon ja eleettömästi, käy tyhjäkäyntiä ja vieläkin se vääntää alhaalta kuin traktori (?!!).
Availtiin pytty tänään, ja kuten odotettavissa oli, toinen männänrengas oli jo pirstaleina, mutta väliäkö tuolla. Menee porattavaksi ja kupumännän tilalle tulee 1-renkainen ikkunaton tasapäämäntä.
Nyt olisi semmoinen arvelmus, että piikittömyyden syynä on aivan liian matala kampikammion puristussuhde, läppähökötelmä kun on suurentanut tilavuutta aika hillittömästi. Josko se ei vaan jaksa pumpata seosta männän päälle enää kovemmilla kierroksilla.
Toinen epäilys (aika hatara sellainen) on se, että putki on yksinkertaisesti liian paksu toimiakseen enää lainkaan. Onko kellään kokemusta liian paksun putken täydellisestä eleettömyydestä?
Kolmas, ja aika epätodennäköinen arvelmus olisi läpät. Ovat mallia boyesen, lasikuitua ja ilman rajoittimia. Jostakin näsäristä ne on näköjään joskus otettu sellaisinaan, tuskin siis voivat kovin huonosti pelittää.
Neljättä ja viidettä epäilystä, paskonutta tulppaa ja liian ahdasta loppupilliä (16mm) tuli diagnosoitua, ei ollut kumpikaan.
Loppukevennys, juuri ajossa ollut 3mm tiputettu pakoaukko, ohipuhallusjälkiä ei näkynyt.
BTW, tuli vähän harjoiteltua hitsaamista:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 220101.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... sillat.png