Tällä viikolla olen härvännyt Tunturin virimottia kasaan. Korjasin aluksi pinnapultin kierteen kuntoon Sellyn vinkkaamalla patentilla. Seuraavana päivänä tuumailin, että wanha JPC-motti joutuu toimimaan elintenluovuttajana tälle rakenteilla olevalle koneelle. Kyseinen kapistus on taidon ja kärsivällisyyden puutteessa patentoitu niin huonoon kuntoon että siitä ei taida saada enää kalua.
Tuumasta toimeen, siivoilin verstashuoneesta pöydän ja (tälläkin kertaa velipojan kanssa) purin koneen sisukalut hyllyyn jemmaan. Uuteen mottiin koneesta pääsee kaikki paitsi lohkot, sylinteri ja mäntä. Sähköinä käytän Aquan 18W Ducati-sähköjä, niitä samoja jotka on tällä hetkellä mopossa kiinni.
Eilen ohjelmassa oli huuhtelulähtöjen ja männän työstäminen. Aika mielenkiintoista puuhaa yrittää arpoa että mikä muoto on parhaiten toimiva. Männänhelman sai katkoa kokonaan pois, vakiomittainen helma peitti puolet imuaukosta männän ollessa ylhäällä. Imuajoitusta tulee kokonaan katkotulla helmalla 190 asteen luokkaa, tavoite on vielä hieman enemmän. Ennen moottorin kasaamista pitää vielä viimeistellä viilauksia, tarkistella ajoitukset sekä väsätä jokunen koropala - AM6:n männällä sylinteriä pitää korottaa useita millejä, tässä tapauksessa todennäköisesti 4-6mm. Tarkka korotustarve selviää kasatessa.
Vielä jotain kuvia:
Alumiinipultti kierteen korjaamista varten. Pultti katkaistiin ja hiottiin tasalle. Sitten vain uutta reikää ja kierrettä kehiin.
Huuhtelunlähtöjen viilaamista - keskeneräistä ja viimeistelemätöntä. Viimeistely tehdään vasta koropalojen kanssa jotta saa muodot kohdilleen. Ja joo, on niitä männänhelmoja katkottu