Peugeot XPS projekti.

joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut joltsu » 10.4.2012 18:52

Olisi aika aloittaa pienimuotoinen projektitopikki tuolle pösölle. Tästä on jo vähän juttua tuolla palezun topikissa, mutta päätin aloittaa oman (pienen) topikin tälle. Eli ei siis ole tulossa mikään hirveän iso projekti ja etenemisvauhti tulee olemaan hidas kiitos ikuisen rahanpuutteen. Kesällä (eli siis pitkän ajan päästä) saattaa edetä vauhdikkaammin kun saa kesätöistä rahat, mutta koitan pitää lipun korkealla niin ehkä tämä joskus edistyy. Nyt kerään rahaa isompaan juttuun joten päivitykset tulevat olemaan harvassa.

Ostin tämän vm. 2008 pösön 800€ viime syksynä pari viikkoa ennen kortin saantia. En kehdannut ajaa ilman korttia kun poliiseja näki aina kun kävi pyörällä ajamassa. Vähän tietysti kokeilin mopoa pihalla ja ihmettelin kuinka se on niin hidas kiihtymään ja käy surkeasti, mutta pistin vakion piikkiin ja en muutenkaan tiennyt yhtään mitää mopoista silloin. Noh viimein sain kortin ja menin seuraavana päivänä tietysti mopolla kouluun. Meillä oli sopivasti liikuntaa niin pääsi ajamaan urheilu kentälle. Jos olisin tiennyt tulevasta niin olisin mennyt pyörällä, sillä jumalauta tuo vehje ei kulkenut 40 lujempaa. Nolasin itseni täysin kun pyörällä pysyi rinnalla 50 metriä kiihdytyksessä kunnes pyöräilijältä loppui kunto :roll: Heti kotiin päästyäni otin kurin pois ja sehän toimi mahtavasti ja tästä päättelin, että suutin oli liian iso. Olin ennen ostoa pyytänyt edellistä omistajaa laittamaan vakioksi ja oli hän kurin pistänyt putkeen, mutta ei ollut vaihtanut suutinta. Noh suutin vaihtui ja mopoa on viritelty koko ajan enemmän kun nälkähän kasvaa syödessä ;) Tässä kuvia alkutilanteesta:

KuvaKuva
(Galleriassa on lisää kuvia).

Syksyllä kerkesin laittaa kiinni Honda CR:n katteet ja välit vaihdoin ja kuristuksia vähennettiin entisestään. Kovin uusia kuvia ei ole, mutta tuossa kuvia miltä se näytti syksyllä uusilla katteilla:

KuvaKuva
(Galleriassa vieläkin lisää kuvia).

Talveksi laitoin vanhat katteet kiinni niin ei haittaa kaatumiset yhtään, mutta turhaan laitoin kun en ole kertaakaan kaatunut. Joulun aikaan tuli ostettua käyttäjältä palezu tuollainen älykäs rajoitin, joka siis rajoittaa vasta tietyssä nopeudessa, mutta ei sen alla. Sitä on tässä pari kuukautta säädelty ja korjailtu ja aina on käynyt sillain, että kun yksi vika korjataan ilmestyy ja näin edelleen. Nyt tosin näyttää siltä, että ollaan lähellä valmista kun on toiminut hyvin lukuunottamatta jotain harvoja kilahteluja ja niillekkin on viimein ja vihdoin löytynyt syy ja se pitäisi vielä korjata. Videota voin laittaa sitten kun se on lopulta valmis ja hyvissä säädöissä. Mopo on nyt kuriton kiitos rajoittimen jonka takia uskalsin ottaa kurin pois. Rajoittimesta voi lukea lisää palezun projekti topikissa: http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=72&t=82565 Tuossa melko tuore kuva rajoittimesta ja sen kotelosta:

Kuva
(Nykyisin nuo näytön tekstit ovat erillaisessa järjestyksessä ja näytön eteen laitan vielä pleksin, mutta muuten tuo kotelo on valmis ja pysyy näillä näkymin. Vielä suojattu anturinjohto niin häiriöherkkyys vähenisi, mutta kyllä sen kerkeää myöhemminkin. Kunhan se rajoittaa niin muulla ei ole väliä tällä hetkellä).

Hiihtolomalla vaihdettiin myös mäntä, peili ja laitettiin käsisuojat ja jotain muuta pientä, mutta eipä niistä sen enempää.

Jotta ei mene vain selostukseksi niin kerrotaanpa mitä tälle olisi tarkoitus tehdä. Tästä on siis tulossa käyttömopo joten turha hienostelu pois. Tällä tullaan ajamaan maastossa niin tämä tulee saamaan kovaa kohtelua ja sen mukaan tätä on tarkoitus parantaa. Olen jo pitkään tuskastellut tuon surkean takaiskarin kanssa, joten sen tulen vaihtamaan mahdollisimman pian kunhan saan rahat. Rungossa on yhdestä kohtaa maalia lähtenyt kun edellinen omistaja on kaatunut tällä, mutta runkoa en maalaa tänä keväänä tai kesänä, mutta ehkä sitten ensi talvena. Ja mopo ei tule kulkemaan yli 65 (tiellä), koska en halua menettää kilpiä ja saada veroja ja kaikkien näiden estyminen on rajoittimen varassa joka minun tuurillani pettää poliisin testatessa, joten tästä tehdään mahdollisimman huomaamaton poliisien silmissä eikä mitään kovaäänistä poliisimagneettia :D

Tässä vähän listaa mitä aiotaan hankkia:
-Uusi säädettävä takajousi. Voi ehdottaa jos tietää jonkun hyvän. Tällä hetkellä motomasterin pomppukeppi tulossa.
-Usd keula (mahdollisesti marsun keula, mutta tämän hankinta riippuu rahatilanteesta)
-Biltema fatbar ja raiserit
-Uusi valomaski (mahdollisesti Polisport LMX)
-Minivilkut
-Uusi peili
-itse tehty Pohjapanssari
-Pikakaasukahva
-Uudet CR:n katteiden kiinnikkeet
-Mahdollisesti metrakit, enox tai omatekoinen tehari jos palezu saa hitsin :)
-saatan tehdä tarrapohjasta jonkinlaiset tarrat noihin etukatteisiin kun ovat nyt hieman autiot.

Tätä on värkkäilty ihan liikaa palezun tallissa koska hänellä on enemmän ja parempia työkaluita kuin minulla joten palezu suunnilleen vihaa pösöä, koska se viettää aikaa enemmän palezun tallissa kuin minun tallissani ja se tekee kaiken päinvastoin kuin palezu haluaa tai uskoo :lol:

Tällä hetkellä on vikoina se, että mopo alkaa röpöttämään tyhjäkäynnillä lämpimänä, mutta tämän pitäisi korjaantua neulaa ja seosruuvia säätämällä. Toinen vika on se, että jarruissa mahtaa olla ihan vähän ilmaa, kun kahva painuu melko paljon joten jarrut pitäisi ilmata.

Kuvat ovat huonolaatuisia koska minulla ei ole kuin kännykän kamera käytössä, mutta jos saan kameran käyttöön niin otan kuvat sillä sitten ;)
Viimeksi muokannut joltsu päivämäärä 16.3.2013 0:01, muokattu yhteensä 7 kertaa
chilipottumuusi
Liittynyt:
14.3.2011 16:57
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut chilipottumuusi » 10.4.2012 21:55

Propsit hyvästä alotus viestistä, mutta mua vähän epäilyttää tuo sun rajottimes kun eikö siinä oo tuo rajotin nappi ihan näkyvillä että siitä ei oo mitään hyötyä koska poliisi kuitenkin testaa sen, ja ehdottaisin linkku svingiä ja mustia enskoja rouheilla nappuloilla

Ei mitään ekahuutoja. Keskity mielummin järkevään virkejakoon.
Vauhtiviivatarra
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut Palezu » 10.4.2012 22:01

Mikä yleisoletus se on että napista menee rajoitin pois päältä ;) tällä hetkellä tuota ei saa mitenkään pois päältä muuta kuin irrottamalla johdon.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut joltsu » 11.4.2012 14:34

Jep näinhän se on. Kyllä palezu tietää kun on itse tehnyt tuon laitteen :D Itselläkin käynyt mielessä laittaa linkullinen takahaarukka vähän kuin tässä. Tosin siinä on pari ongelmaa. Näitä linkullisia haarukoitahan ois ainakin Ch:ssa, Gas Gas:ssa, Rieju Mrt/Smt:ssä ja Derbi DRD:ssä, mutta ainoastaan noita Derbin haarukoita on näkynyt enemmän myynnissä, mutta muut on aika harvassa. Olisi se aika mahtavaa jos ois tuollainen linkullinen takahaarukka. Pitää pistää korvan taakse jos tuo AVG555 saa tuon jousen toimimaan hyvin DT:ssä niin katsotaan sitten. Nyt jo suunnittelin tuota linkun kiinnitystä runkoon niin mahtaiskohan kestää jos tekisi tuon kiinnikkeen 5mm (tai vähän paksummasta) lattaraudasta jonka taivuttaisi U malliseksi ja hitsaisi runkoon ja laittaisi vielä vaikka pultin varmistukseksi. Tosin en omista vieläkään hitsikamoja. Alkaa tehdä koko ajan enemmän mieli kokeilla tuota kun nyt mulla on sitten vissiin takahaarukan puslat huonona ja uudet maksavat n.50€ ja sillä hinnalla saisi jo tuollaisen Derbin linkullisen takahaarukan :s En minä ala laittaan mitään mustia enskoja tähän kun mielestäni kiiltävät sopivat tuohon värimaailmaan paremmin ;) Aika vaikeaksi tuo linkullisen haarukan laitto tulisi joten taidan pysyä vielä motomasterin iskarin puolella.
ooosq.
Pyörä:
Ch Racing WSM 50 (EX), Cagiva Mito Oro 125
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.1.2011 12:21
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut ooosq. » 11.4.2012 14:50

Täähän vaikuttais ihan asialliselta. Kannattaa tuolta mp-pitstopista kattella noita linkullisia haarukoita. ;)
Cagiva Mito project!
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut joltsu » 11.4.2012 15:14

Noita Gas Gasin haarukoita löytyykin aika paljon. Jos sais tietää mitat, että sopiiko nuo tuohon pösön runkoon niin tuon takahaarukan ja linkuston voisi jo melkein tilata kun sattuu olemaan jo hieman rahaa :D Onko kellään kokemuksia tuosta Gas Gasin perän toiminnasta? Kannattaisko ottaa suoraan vaan gassun oma takaiskari niin ainakin sopis linkuille.
chilipottumuusi
Liittynyt:
14.3.2011 16:57
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut chilipottumuusi » 12.4.2012 22:28

Kannattaa myös katsoa josko jonkun crossin haarukka menisi, niissä tulisi samalla sitä pituutta lisää.
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut joltsu » 13.4.2012 14:52

Joo nyt sain tietää, että ei mene tuo Gas Gasin haarukka kiinni. On liian leveä tuosta kiinnitys kohdasta. Pitää katsoa jos löytyis jostain sopiva haarukka. Ei ole tulossa päivitystä hetkeen sillä keräilen rahaa tuohon takajousen parannukseen. Jos hyvin käy niin ensi viikonloppuna tyhjenee putki :D
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut joltsu » 16.4.2012 18:31

Nyt vaikuttaa siltä, että ostan sittenkin tuon motomasterin iskarin. Laitampa pari syytä miksi en laita (ainakaan tällä hetkellä) linkullista perää:
1. Ei ole löytynyt sopivaa haarukkaa, tai se maksaisi liikaa.
2. Linkulle olisi vaikea tehdä kiinnike ilman hitsiä.
3. Jos saisin jostain hitsin niin kiinnike tuskin kestäisi minun hitsaustaidoillani paljoakaan.
4. Jousitus geometria voisi kusta ja pahasti.
5. Yksi runkoputki estäisi (ehkä) jousen kiinnityksen eri asentoon.
6. Joutuisi luopumaan (melko varmasti) vakio ilmanputsarista.
7. Tämä on kumminkin mopo, niin pitääkö sen takaiskarin olla niin huippu.
8. Kyllä kai siitä ei linkullisesta takajousituksestakin saa siedettävän jos on säädettävä jousi.

Ja sitten kysymys. Se joka on tyhjentänyt pösön uudenmallisen putkeen niin voi kertoa mitä tapahtui tehoille ja väännöille ja nousivatko äänet paljon? Mahdollisesti tyhjennän putken ensiviikonloppuna ja otan ilmanputsarin tötsän pois. Pitää myös säätää kaasutin kunnolla, nyt kun hieman röpöttää tyhjäkäynnillä ;)
Martikaine
Pyörä:
Yamaha DT 125r -01, Peugeot Xps enduro -06
Paikkakunta:
Puumala city
Liittynyt:
12.8.2009 21:10
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut Martikaine » 16.4.2012 23:55

noo en oo ajanu vakio pösöl mut kaverin pösö uudenmallisel tyhjäl vakioputkel 11-58 väleillä vääns helvetisti. 3 vaihteel keula kevyesti kytkimel ylös ja 2 vaihteel kaasusta ;) enkä suosittelen sen tötsän poistamista, tulee vaa hirveet imuäänet :S
jöqqiz
Pyörä:
Peugeout xps
Liittynyt:
8.3.2011 22:56
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut jöqqiz » 18.4.2012 21:12

Tötsä vaa poies ni saat iha viimoksetki väännöt ulos.
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut joltsu » 23.4.2012 21:11

No laitetaanpa pientä päivitystä. Ei siis ole mitään suurempaa tapahtunut, kun on vain suunniteltu mitä tälle tehdään. Nastat vaihdetaan pois niin tämmöiseltä se pösö nyt näyttää. Se mopopukki ois ihan jees :lol:
Kuva

Nyt kun pösöllä ei voi ajaa niin mää ajan sitten tällä meidän ruoska jogilla ;)
Kuva

Eli nyt on suunnitelmissa, että teen pohjapanssarin ja uuden underin kuidusta. Kai se kuitu nyt kestää pohjapanssarina ja tuskin siihen muutenkaan mitää hirveitä iskuja tulee. Rajoitinkin on vähän sekoillut kun viimein laitoin tuon pleksin tuohon koteloon niin palasi se vanha vika kummittelemaan. Eli anturijohto ottaa häiriötä tulpasta isommilla kierroksilla ja näyttää isoilla kierroksilla jotain yli 100, ja koska se on samalla rajotin niin mopohan meinaa tuolloin sammua. Pääsin mää sentään palezulta pois kun ajoi kutosella pintakaasulla 30 vaikka mittari tosin näytti 200 (kisanen mopo mulla :D). Pakko kai se suojattu anturinjohto on hommata. On se kumma kun tuo keksii noita vikoja. Nyt se ois niinkuin valmis, mutta ei vaan heti tuli uusi vika (taas). Kaasarinkin säädin ja kyllä se kummasti auttoi laittaa sitä seosruuvia laihemmalle. Alkoi löytymään niitä alavääntöjä ja tajusinkin että tuo putki vääntää aivan helkutisti. Ennen en vain ollut sitä huomannut kun röpötti alakierroksilla tosin tekee se sitä vieläkin, mutta paljon vähemmän kuin ennen säätelyä ja nyt pysyy lämpimänäkin käynnissä. Minivilkutkin saatan hommata kun saisi emc:ltä niin edullisesti, mutta saa nähä riittääkö rahat, tai edes pääsenkö sinne kun isä ei ole kovin innokas käyttämään mua mopokaupoissa :( Noh ehkä se innostuskin tuota kiukuttelevaa pösöä kohtaan kasvaa kun saa ajaa tuolla kiltisti toimivalla vakio jogilla ;)
Mömmis
Pyörä:
Peugeot Xp Street Evo 3 09', MBK X-Limit 98'
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
3.4.2011 15:43
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut Mömmis » 29.4.2012 11:58

Hei! Hyvältä kuullostaa joltsu! Seurantaan ;)
Kattokaa bikers asiaa! http://www.adressit.com/stop_police_crime
Käykää kaikki tsekkaan projua!
Käy tsekkaa Pösöä, Limittiä ja Ex-Barbia!!!!
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut joltsu » 1.5.2012 21:16

No niin sanokaapa viisaammat onko missään mopossa pidempi takahaarukka kuin pösössä ja sen pitäisi vielä sopia tähän. Meinasi jo onnistaa kun Derbin haarukka oli jotain 60cm pitkä eli n.5cm pidempi kuin pösön mikä riittäisi mulle, mutta kun se on yli 20cm leveä siitä kiinnitys kohdasta mikä tulee runkoon :( Pösön haarukka on jotain 17-18cm leveä (muistaakseni) joten ei sovi Derbin haarukka vai onko jotenkin mahdollista ohentaa sitä haarukan kiinnitys kohtaa sen verran, että sopii runkoon? Pakko kai se pian on tyytyä vakioon tai sitten keksiä paikka missä joku voisi hitsata n.6cm korot tuohon haarukkaan. Jos sitten onnistuukin, että viedään tuo haarukka jonnekkin pidennettäväksi niin kannattaisiko tuohon laittaa jotkut tuet tuohon haarukan sisäpuolelle kun sitä pidennetään vai kestääkö pelkästään hitsillä? Koittais nyt jos saisi hommattua kuidutus tarvikkeet tälle viikolle, mutta tästä en lupaa mitään :roll: Ja Cr:n katteet laitan pian kiinni kun nyt sain tehtyä kiinnikkeet niille valmiiksi. Mopon nostin härvelikin valmistui joten helpottuu kummasti tuo mopon nostaminen :D
`ssami
Liittynyt:
13.9.2010 19:29
Re: Peugeot XPS projekti.

ViestiKirjoittanut `ssami » 1.5.2012 22:28

se hitsaus kohta jää vahvemmaksi kuin muu haarukka, jos osaava hitsaaja ;)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista