Projektoinnin kohteena toimii 2004 vuosmallia oleva Yamaha Dt, josta olisi tarkotus saada käyttis ensikesälle. Mopolla on ajettu noin 8500km ja havinaisen hyväkuntoinen 8 vuotta vanhaksi. Runko kukkii useasta kohtaa, ja vasemman puolen etukate on halki. Tarkoituksena on myös tuunailla, ja laitella kaikinpuolin nätiksi. Eli täysin bolttis proju mitään mielenkiintoista tuskin on luvassa.
Mopo on ostettu isoveljelleni, kun hän täytti 15. Hän on sillä ajellut rauhallista kaupunkiajelua. Kun veljeni sai autokortin, hän ajatteli "hieman" virittää kyseistä mopoa ja laittaa nätiksi. Noh viripalikat tilattiin gearpartsilta. Ja postimies kantoi taloon Malossin MHR teamin sylinterin, Metrakitin sp putken, 28PWK kaasarin, Dopplerin kampuran, Polinin kytkimen ja viimeisimpänä ja vähäisimpänä stage 6 boostbolten. Ajeli mopolla pari kylämunkkia (50km), ja sen jälkeen aika ei enään riittänyt tämän pariin ja muu laittelu jäi sikseen. Sen jälkeen seisonut noin 5 vuotta. Kunnes tämä käytiin toissapäivänä hakemassa pois.
Eilen aloitin projektointia sen verran että kone irti, muttereihin joka paikalle putsaus, sikamassat väliin ja kasaan. kaikki näytti olevan kunnossa, lukuun ottamatta ruosteita vesipumpussa, mutta nekin lähti putsaamalla poijes.
Pytyssä ihmetytti se asia että se ei ole samanlainen kuten nämä halppikset (Airsalit yms) Huuhteluiden lähdöt ja huuhtelut oli täysin samaa kokoluokkaa kuin vakiot. Lohkot eivät tarvitse minkäänlaista avarrusta tuolle pytylle. Tämä johtunee siitä, että pienet aukot osattu suunnata hyvin ja aika-alat sattuneet kohdalleen. Sylinterissä oli myös todella reilu käyntivälys ja samoiten männänrenkaassa, mäntä mahtui heilumaan siellä helposti, vaikka muuten vaikutti täysin uudelta. Puristuksetkin oli matalat Airsaleihin nähden. Nämä lienee samahomma, kuin kireämmissä kelkoissa. Eli sylinteri niin kiertävä, että vaatii suuren välyksen. Tiiveys saadaan öljyllä 4% seokset ja lämmetessäänhän se välys tottakai pienenee.
Koneen sain kasaan ja kello 1 yöllä vehje oli tulilla. Kävin ajamassa testilenkin ja tuntui toimivan loistavasti ja 5 vaihteella mittarissa helposti yli satku vauhtia. Välityksetkin olivat suht lyhyet (13/53) ja vaihdepakan sai kelata suht nopeaan läpi, eli varaa on pidentää.
Sitten tulevaa. Suunnitteilla olisi maalata runko mustaksi, ja jättää katteisiin vakio sini-valko väritys. Vilkut jo revitty poijes, samoiten kilventeline. Tuorevoitelun veli poistanut myös käytöstä. Uutta maskia ja etulippaa pitäisi myös tilata. Suunnitteilla olisi hommata USD keula, yksi jo kiikarissa, mutta saa laitella yv:eetä jos löytyy.
Tekniikkaa mä tähän tuskin muuta tulen lisäämään, kuin uudet rattaat ja ketjut....Ja paljon uusia mäntiä
Ja sitten muutama kuva, pahoittelen kun parempia ei löydy...