Kerrotaampa alkuun hieman mopon historiasta.
Mopo on isälleni uutena ostettu ja sillä hän on mopo ikänsä ajanut, jonka jälkeen seisonut n:10 vuotta mummolassa aitassa. Olin noin kymmenen vanha, kun mopo haettiin minulle ja muuta vikaa siinä ei sillon ollut, kuin puhki ruostunut tankki. Se paikatiin ja siitä se tunalla ajelu alkoi. Mopo on kokenut monet kaatumiset ja ulkonäön muutokset viimeisen 7 vuoden omistuksen aikana.
Tulevat muutokset.
Mopo olisi tarkoitus laittaa sellaiseen kuntoon, että sillä voi käydä ens vuonna aina sillon tällöin ajelemassa ilman, sen suurempaa laittoa ikäähän ens vuoden alussa tulee 18v täyteen joten mopolla ajo jää toden näköisesti vähemmälle.
Syksy pimeillä ajellessani tuli todettua että tunan vakio virtavehkeet ei riitä tuottaman tarpeeks virta valoille yli 45 km/h vauhtiin, joten sähköt vaihtuivat Ducatin 12v 85w järjestemän. Heti rupes näkemään ja eipähän tarvii enään kärkien kanssa säädellä.
Sellyltä pitäisi viellä saada pohjalevy, niin sähköt sais kunnolla kiinni.
Alusta alkaa olemaan parhaat päivänsä nähnyt ja kun luokkalaiselta sattui halvalla saaman gileran alustan (paioli) niin pitihän se ostaa. Taka haarukka iskunvaimentimiin on jo paikoillaan ja keula pitäisi viellä vaihtaa. Pyörällä on myös ilkeä ajaa vesi keleillä kun ei ole minkään laista takakatetta. joten jossain vaiheesa pitäs muokata Ktm peräkate kiinni myös etulokasuoja lähtee vaihtoon.
Tekniikka.
Kone remontin tein viime talvena joten kone on hyvässä iskussa.
- SKF Peti ja runko laakerit.
- Vahvistettu kampura.
- Kaiki stefat ja tiivisteet.
- Kytkin levyt ja paine laakeri.
Tekniikkan pitäisi viellä tämän vouden aikana vaihtua.
-50cc Metrakit viilatulla paolla ja imulla.
-18mm lortolla boost botlen kera.
- Diy putkella joka ois hitsauksia vaille valmis.
- 3 levynen kytkin metrakitin jäykemmällä jousella.
Kuvassa 5 ennen keskikartiota oleva pala on sitten vaihdettu. ei vaan satu olemaan siitä kuvaa, mutta laitan sitten, kun olen putken saanut hitsattua.
Lista vielä kaikista muutoksista.
- Gileran alustan vaihto.
-Kulutus osia vähän päälle satasella.
- Eteen peltikatto ruuveilla pultattu kumi.
-Tekniikan vaihto, kunhan metrakitti tulee porautuksesta.
-Takahaarukkan ja tankin hiekka puhallutus.
Sekä maalaus ruiskulla mustaks.
- 85cc (Kx, CR,Yz tai Rm):n Katteet.
- Penkin muokkaus katteiden kanssa sopiviks.
- Alustan madallus.
- Nestejäähdytteinen kansi hilppeineen.
- Rungon maalaus joskus kesemmällä.
Muutos listaan yritän viellä keksiä jotain ja varmaan projektin edetessä tuleekin.
Projetkin edetessä pyrin laittamaan paljon kuvia joka työ vaiheesta.
Valmina tämän pitäisi olla ensi vuoden helmikuussa ja saattaa edistyä välillä nopeasti ja taas välillä seisoa viikkoja. Raha tilanteen mukaan tätä laitetaan.
Tästä nyt ei tullut mitään hirveän suurta projektia. Mutta toivottovasti muutama seuraaja löytys ja kommetoida saa risuja ja ruusuja.
Kuvia Galleriassa
Photobucket