Historia
Parisen vuotta sitten kun kevarin hankkiminen oli tulossa päivä päivältä ajankohtaisemmaksi, mutta jostain syystä löysin itseni etsimässä nettimotosta mankeja ja peeveitä.
Löysinkin sitte kohtuuhintaisen PV:n raahesta, soittelin myyjälle ja parinpäivän päästä oltiinki jo Hiacella menossa raahea kohti. Kaupat syntyivät moposta, jossa oli keulan ohjauslaakerit umpiväljät, kaasari ei ollut ollenkaan säädöissä ja takalaakeritki vetelivät viimeisiään. Ostaessa tekniikka oli melkein vakio, lukuunottamatta 55cc vakioläppistä ja Giannellia.
Talveksi laiton tekniikan parempaan kuntoon, ostin uuden 50cc plusun ja korjasin rungon väljyydet. Jossain välissä keväällä eksyi vakioputkikin mopoon.
Ensimmäisellä kesän aikana en ajanutkaan tällä mitenkään paljon, sainhan keväällä kevarikortin. Taas syksyn lähestyessä laitettii PV jälleen osiksi, mopoon tuli levyjarrut, kokonaiset lokarit, koroiskari ja taas korjailtiin väljiä paikkoja. Tekniikaksi tuli viilattu 60cc vakioläppis, kuriton vakioputki, 16mm Kentse ja vakioputsari. Välitykset olivat 15/32
Tämä tekniikka on hoitanut hommansa tähänkin päivään asti erittäin taloudellisesti ja luotettavasti. Aina lähtenyt käyntiin ensimmäisellä jopa -32 asteen pakkasella ja bensankulutus ollut n. 2,7 litraa sadalla.
Nykyhetki
Tämän näköisenä on siis mopolla ajettu tämä kesä. PV pääsikin toimimaan käyttiksenä nyt loppukesästä kun husse ei ollut ajokunnossa. Kerkesin ajamaanki jopa 4000km sillä aikaa kun kevari ei toiminut. Koulussakin kävin parin viikon ajan, joten päivässä tuli ajettua vähintään 70km. Mopo on ruoskiintunut ulkonäöltään näiden kahden vuoden aikana kaatumisien, ympärikeulimisien ja ympäri endoilujen takia. Tankkikin on kärsinyt jarrunesteen ja bensan takia.
Voin jo melkein sanoa että mopo alkaa olla kaiken kokenut.
Tulevaa.
Nyt on siis täysi-ikäisyyden lähestyessä laittaa tämä uskollinen moponi viimeisen kerran osiksi ja kunnostaa PV huippukuntoon jotta se pääsee vietiskelemään eläkepäiviään autotallin perälle. PV:stä tehdään nyt siis ns. nykyaikaistettu orkkis. Maalataan vakioväreillä, mutta tekniikka ei tule olemaan niin vakio. Kaikki muutokset selviävät listasta. Moottori käydään kokonaisuudessann läpi, vaihetaan laakerit, stefat ja kaikki muut mitä yleensä koneremontisa vaihdetaan. Sähköt vedetään alusta asti uusiksi myös.
Ulkonäkö
-Vuoden -89 orkkis look, tarvike osilla ja levykeulalla.
Tekniikka
-80cc plusu siistittynä
-Laskettu kansi
-16mm Kentse
-Kuriton vakioputki
-vakio ilmanputsari
-väleiksi 16/35 tai 17/35
-Ducati sähköt 12V 85W
Mopossa ei tulla näkemään hienoja SGP osia eikä tämä ole entisöinti projekti. Tästä ei tule myöskään näyttelypeliä. Projekti etenee välillä nopeasti jä välillä matelee hitaasti.
Kuvia mopon elämän vaiheista löytyy tämän linkin takaa: http://jake125.kuvat.fi/kuvat/Suzuki+PV+50+/
Projekti on jo jonkun aikaa sitten aloitettu ja toisella foorumilla on myös projutopic, joten seuraavassa viestissä yhteenveto tehdyistä asioista. Ensisijaisesti päivittelen PV-Foorumille, tänne kumminkin heti perässä.