PV-foorumin puolella olen kirjoitellut homman edistymisestä jo jonkin aikaa, mutta kun näitä Mankin turbotusprojekteja alkaa olla foorumi pullollaan, täytyy tasapainon vuoksi tämä oma projekti tuoda tännekin. Projektihan alkoi jo syksyllä, heti kohta Lokitekin turbotusprojektin tänne ilmaannuttua. Iski niin sanotusti turbokuume Monenlaista osaa on jo hommattuna ja paljon tehtynä, mutta kuten tulette huomaamaan, paljon on vielä tehtävääkin.
Perusteita
Välillä väitellään turbon toiminnasta 2-tahtisessa. Oikein asennettuna siitä on vähintään yhtä paljon iloa kuin nelitahtisessakin.
2-t:seen turbo tulee asentaa pakoputken jälkeen. Tällöin huuhtelutapahtuman kannalta tärkeä pakoputken tuottama paluupulssi säilyy lähes muuttumattomana. Turbo kuitenkin tuottaa lisävastusta loppupilliin/pakoputkeen, jonka seurauksena pakokaasujen paine pakoputkessa nousee. Tämä vaikeuttaa pakokaasujen poispääsyä sylinteristä ja toisaalta vahvistaa paluupulssia.
Jos turbo vaikka vähän painetta nostaakin pakopuolella(joka sekin on tarpeen), sen päätehtävä on nostaa painetta imupuolella. Jos pääsen vaikkapa 1bar ahtoihin, on se jo todella hyvin ainakin mielestäni. Tällöin ilmaa ahtautuu kampikammioon jo paljon enemmän kuin ilman turboa. Kun tämä ahdettu polttoaine/ilmaseos pyrkii kampikammiosta palotilaan huuhteluiden kautta, se väistämättä koettaa karata myös pakoaukkoon. Eihän kaikki ahdettu seos mahdu palotilaan.
Ahtamattomanakin osa seoksesta menee pakoaukkoon, mutta palaa pakoputken tuottaman paluupulssin mukana takaisin palotilaan.
Ahdettuna seosta karkaisi paljon enemmän putkeen, eikä koko karannut seos ehtisi palata sylinteriin paluupulssin ajamana. Seoksen karkaaminen pakoaukkoon ja sitä kautta pakoputkeen laskee saatavaa tehoa ja kasvattaa polttoaineen kulutusta. Ei hyötyä turbosta siis? Onneksi meillä onkin turbon ansiosta korkeampi paine pakoputkessa, joten seosta ei pääsekään karkaamaan tavallista enempää palotapahtuman ulottumattomiin. Koko systeemi toimii siis nyt korkeamman paineen alaisena, jolloin myös ilmaa/seosta on koko ajan enemmän moottorin käytettävissä. Tämä taas tarkoittaa korkeampaa tehoa
Nyt kun perusteet ovat kerrotut, ei tarvitse tulla väittämään että ”Ei tuu toimiin, isi sano niin!” Kaksitahtikelkkoja onnistuneesti turbottavat ja niissä alkaa tehoja olemaan aika reilusti.
Ja moottorikelkka, vaikka kuutioita enemmän onkin, pelaa tasan samalla tavalla kuin mopokin
Itse projektiin
Yleistekniikkaa
Pyttynä pelaa ensialkuun viilattu 74cc power+. Ahtamattomana kyseisellä pytyllä päästiin 111km/h. Jos ei tunnut pelaavan, voisi kokeilla tuommoista tuplapakopoweriakin. Kanneksi laitan laskemattoman vakiokannen tai sitten DS80 kannen, eipähän ole liian kireä ainakaan.
Putkikin on tulossa, ensimmäinen putki jonka paloista kasaan. Aika tarkkaan samoilla mitoilla pullistamalla tehty putki on jo testipenkkinä paikallaan. Oli niin hyvä putki että tehdään nyt näyttelykelpoinen versio Alkukäyrä on vain ensimmäinen joka tuolta tallin perukoilta löytyi. Ei ole pullistunut kunnolla, joten uutta täytyy vielä tehdä.
Vaihteita on viisi ja kytkimessä kolmen levyn sijaan viisi kitkalevyä. Sytytys pysyy ainakin vielä vakiona.
The Turbo ja sen kaverit
Alkuun pienen turbon löytäminen tuntui ongelmalta, mutta lopulta runsauden pula yllätti:
IHI RHB31
IHI:n kopio VZ21
Mitsubishi TD02
Garret GT123
KKK KP31
Turboksi valikoitui KKK:n KP31 saatavuuden ja hinnan perusteella ja ostin sen Saksasta Ebayn kautta. Hintaa kertyi toimituskuluineen 230e. Turbo on 0,8l turbodiesel Smartista, tehoa autossa on ollut 40hp. En usko että PV:seen tulee ihan noin paljon tehoa, joten turbo saattaa olla vähän turhan iso. Täytyy vain toivoa että Smartissa turbo on toiminut jo pienillä kierroksilla ja siis pienillä tehoilla.
Pientä kokovertailua mopon rööreihin:
Turbossa pakopuolelle pakokaasujen on mentävä n.16mm halkaisijaltaan olevasta reiästä. Se on 3mm pienempi kuin mitä PV:n pakoputken loppupillissä tällä hetkellä . Samaten kompressorin puolella ahtoputken sisämitta vastaa sopivasti imuaukon kokoa ja kaasarin halkaisija on tasan saman kokoinen kuin kompurapesän liitos. Ei siis vaikuta äkkiseltään mitenkään ylimitoitetulta.
Turbon saavuttua se täytyi tietenkin purkaa osiksi, vähän liikaakin sitten lopulta. Onnistuin nimittäin vääntämään ahtopuolen roottorin kiristysruuvin irti akseleineen. Siinä vaiheessa otti vähän pumpusta, että tässäkö tämä nyt sitten oli… Noh, Fin-Turbolle Joensuuhun vein vehkeen sitten kuitenkin näytille, että onko mitään tehtävissä. Siellä oltiin sitä mieltä että KKK käyttää todella tiukkaa lämpösovitetta kompuran kiinnittämiseen. Että ei mitään hätää, testiä vain kehiin.
Tästä innostuneena aloinkin paloitella turboa paremmin PV:seen sopivaksi. Esimerkiksi 3-pyttyisen pakosarjaa ei taida mopoissa tarvita
Sitten mallailua mopoon. Hyvin mahtuu.
Kiinnityslaippa on laserleikkattua 5mm rautaa. valmistus oli näinkin yksinkertaista: pahvimallin tekaisin, skannasin koneelle ja Autocadilla piirtelin skannausta mukaillen leikkurille kelpaavan mallin. Laipan leikkeli DraGma, kiitokset siitä.
Turbo laippoineen tulee kiinni vakioilmanputsarin kiinnikkeisiin ja säätövaraa on pystysuunnassa viitisen senttiä.
Kaasarina on uutuuttaan kiiltelevä Mikuni VM24, siinä kun sattuu olemaan juuri sopivan kokoinen tuo kiinnitys. Voi olla että bensapumppukin vielä tarvitaan, sillä kaasarin ja tankin välinen korkeusero ei enää kovin suuri ole. Ei jaksa bensa ehken valua omin voimin riittävän vauhdilla kaasariin.
PV:ssä kun ei ole öljypumppua ja turbo tarvitsee suunnilleen 3l/min @3bar öljyä, ajattelin laittaa 110cc kiinankrossin nelarikoneesta pumpun. Tarkoitus oli että laitan sen tuorevoiteluöljypumpun paikalle PV:n lohkoihin. Sinne se olisi hyvin mahtunut ja käyttövoiman olisi saanut vaihteistolta todella helposti. Ehdin öljypumpun jo krossin lohkoista irrottaa, ennen kuin tuli tarkistettua pyöriikö se oikeaan suuntaan. Eikähän se tietenkään pyörinyt. Pumpun suhteen ovat suunnitelmat toistaiseksi täysin auki… Muuta tehtävää vielä kuitenkin riittää.
Kuten vaikkapa öljynsuodattimen ja öljynpainemittarin anturin asentaminen. Suodatin on pienin auton suodatin joka varaosaliikkeestä löytyi. Öljyn paluu tapahtuu PV:n öljyntäyttökorkin läpi. Korkki on kumia ja se savuaa paljon kun siihen viilaa reikää vingulla!!! Öljypumppua vaille öljylinja onkin jo valmis.
Kun noita mittareita on kerran tulossa, ne tarvitsevat sähköä. Siispä akkukauppaan, josta mukaan tarttui 12v 4Ah pikkuakku. Sinne se penkin alle sujahti, teline on tehty kulmaraudasta ja on vielä vähän kesken. Sähköt täytyy muutenkin vielä vetää kokonaan uusiksi.
Jännitteensäädin/tasasuuntaaja tulee Yamahasta, en muista mikä vehjes se on, kelkka vai perämoottori. Joka tapauksessa säädin on halpa ja yksinkertainen asentaa ja mikä tärkeintä: Se muuttaa valopuolalta tulevan vaihtovirran akun lataukseen soveltuvaksi tasavirraksi.
Ja mittarit on hyvä saada kiinnikin johonkin, siispä mittaritaulun tekoon. Mittarit ovat öljynpaine, akun jännite ja ahtopaine. Tuonne mittaritaulun kylkeen on vielä tarkoitus laittaa virtalukko.
Suunnilleen tässä kohdassa nyt ollaan menossa, tänään ostin Saksasta vielä välijäähyn. Hintaa postikuluineen 37e ja sekin on Smartista peräisin. Kattellaan jos se edes suunnilleen järkevästi mahtuisi tuonne rungon sisään…
Tehtävääkin vielä on:
Öljypumppu
sähköt
ahtoputket
hukkaportti
turbon jälkeinen pakoputki
äänenvaimennin
Sitten kun joskus tämä on ajokunnossa, kuulin että tuossa naapurikylässä on jokkispajalla dyno! Sinne pitää jossakin välissä soitella että voiko siellä dynottaa vähän eksoottisemmalla tekniikalla varustetun PV:n
Kuvia ja videoita tulee sitä mukaa kun projekti etenee. Ja sitten hamassa tulevaisuudessa, kun tämä on saatu teknisesti toimimaan, saattaa ulkonäkökin saada huomiota osakseen… Sleeperi tästä tulee jos jotain ulkonäölle on tapahtumassa.
Ediittinä: Kuvia korjailtu oikeille kohdille ja tekstiä siistitty ja täydennetty jo moneen otteeseen
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!