Monark topper rojekti -Kasassa!

sepposeveri
Liittynyt:
11.7.2012 10:36
Monark topper rojekti -Kasassa!

ViestiKirjoittanut sepposeveri » 11.4.2013 16:32

Morjens! Mankirojekti valmistui tuossa viime kesänä, joten hommasin tossa kesän lopulla uuden projektin talvi-iltojen ratoksi. Kyseessä on polkimellinen Monark Topper joltain 60-luvulta joka on seissyt räystästipussa about 5 vuotta. Jotenkin tuon laittaminen nyt jäi, mutta nyt päätin ottaa itseä niskasta kiinni ja kunnostaa tämän ysien projekteihin. Aikaa tuohon olisi suunnilleen puolitoista kuukautta, saa nähä miten kerkiää. :D Tähänhän ei tosiaan löydy papereita, eikä edes runkonumeroa. Luovarit kumminki tehtiin edellisen omistajan kanssa.

Kuva ostokunnosta:
Kuva

Ja kone tuli tosiaan osina laatikossa. Koneen merkki on joku random zyndapp, kuulemma näissä pitäisi olla hussen kone, tiiä häntä. :roll:

Vaikeimpia korjattavia varmaan nämä:
Kuva

Kuva

Kuva

Hommasin voimakoneelta uuden männän ja kiertokangen laakereineen. Hiekkapuhalsin limput hiekkapuhalluskaapissa, joka tuli tehtyä teknisessä:
Kuva

Ja onhan tuolle tehty kaikkea pientä talven mittaan, mm. putsattu ruosteet tankista sitruunahapolla. Puree muuten hyvin ruosteeseen :)

Eilen tosiaan puhalsin lohkot, kytkinkopan ja kaasarin soodalla tuossa samaisessa kaapissa, ei nuo nyt kiillä mutta ompahan ainaki puhtaat. :) Ekassa kuvassa puhallettu ja puhaltamaton lohko:
Kuva

Kuva

Juu eli seuraavaksi pitäisi leikellä tiivistepaperista tiivisteet koneeseen ja koekasata se. Uusilla laakereilla, kiertokangella ja männällä tietenkin. Koitan muistaa päivitellä sitä mukaan kun tuo valmistuu. Galleriassa on lisää kuvia, ei viitti kaikkia ängetä tähän. Pistäkäähän kommenttia! :D
Viimeksi muokannut sepposeveri päivämäärä 30.5.2013 16:55, muokattu yhteensä 1 kerran
wqwefq123121
Liittynyt:
31.3.2012 16:17
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut wqwefq123121 » 11.4.2013 18:18

rupesit sitte vihdoin tuotaki väsäämään :lol:
_Dr. Sykerö_
Liittynyt:
2.10.2012 19:48
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut _Dr. Sykerö_ » 11.4.2013 18:24

Vihdoinkii asiallinen rojekti! Seuraan ehdottomasti kun kerta vanhoista vehkeistä kyse. Minkälainen on suunnitelma lopputuloksen osalta? Oma toive olisi mahdollissiman orkkiksen näköiseksi. ;)
Viimenen kerta toden sanoo!
XPSsm
Pyörä:
Peugeot XPS sm -11
Paikkakunta:
Punkaharju
Liittynyt:
9.12.2011 20:21
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut XPSsm » 11.4.2013 20:17

Toivottavasti entisöinti rojekti. :P Seurantaan! ;)
Vilkaise Galleria ja Youtube: /user/MrXPSsm
Hommat hanskassa, ja hanskat hukassa..
sepposeveri
Liittynyt:
11.7.2012 10:36
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut sepposeveri » 11.4.2013 21:53

Jep käyttöentisöintihän tälle olisi tarkoitus tehdä, eli mahollisimman pitkälle orkkiksen näköiseksi. :) Ja maalaan joko tuolla punaisella, tai jollain muulla värillä minkä on saanu valita tehtaalta, esim valkonen tai sininen? Punainen manki löytyy silti jo tallista. :P
Viimeksi muokannut sepposeveri päivämäärä 15.4.2013 22:41, muokattu yhteensä 1 kerran
sepposeveri
Liittynyt:
11.7.2012 10:36
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut sepposeveri » 15.4.2013 21:43

Morjens! Tänään sain tehtyä sen verran, että hioin lohkojen tiivistepinnat ja kokeilin kasailla konetta. Tuo oman haasteensa kun räjäytyskuvissa ei näy missä järjestyksessä hilut tulee akseleille :D Sain kuitenkin alakerran läjään, vaihteet menee hyvin silmään ja akselit pyörii ilman kummempia rohinoita. Kytkin jäi vähän arvoitukseksi, pitää yrittää huomenna keksiä miten sen saisi kasaan. Soodapuhalsin myös vaihde- ja kytkinvivun.

Kuva

Asennusjuomat taustalla :D
Kuva

Kuva

Kuva

Galleriassa lisää kuvia ;)
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 15.4.2013 22:41

Miksi teippaat nuo varret kun puhaltelet soodalla?
sepposeveri
Liittynyt:
11.7.2012 10:36
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut sepposeveri » 15.4.2013 22:42

Ettei liukupinnat turhaan kulu.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 16.4.2013 12:38

Ei ne soodalla kulu mihinkään, sehän siinä onkin ideana!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Soodapuhallus
Menetelmä on hellävarainen, eikä vahingoita puhdistettavaa pintaa. Tämä perustuu soodakiteen pehmeään rakenteeseen, mm. Mohsin kovuuteen perustuvaan luokitteluun, jossa soodan arvo on 2,4. Tämä mahdollistaa soodapuhalluksen käytön myös pinnoilla, joita hiominen voisi vahingoittaa. Esimerkiksi alumiini, ruostumaton teräs, tiili, kivi, lasi, lasikuitu, puu, muovit, laakerit ja tiivisteet voidaan käsitellä soodapuhaltamalla.


Käytätkö tuohon hommaan jotain oikeaa isoa laitetta, nordblastin säiliöllistä ruuttaa vai jotain itsetehtyä? Ihan mielenkiinnosta, paljon sulla kuluu sooda vaikka em. lohkojen puhdistukseen? Itellä on tuo nordblastin pikkupuhallin, mutta käyttö jääny melko vähälle ku ei oo kaappia ja tuo on niin mahottoman sotkusta puuhaa ilman sitä.
sepposeveri
Liittynyt:
11.7.2012 10:36
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut sepposeveri » 22.4.2013 22:34

Ihan tommosessa omatekoisessa kaapissa puhaltelen jossa bilteman pohjastaimevä hiekkapuhalluspistooli... :D Galleriassa kuvaa: http://www.motot.net/galleria/kuvat/18/179116_medium.jpg

Jeesbox jonkin verran tätä on saatu taas tehtyä. Kytkimen kanssa painiessa meni melko pitkään mutta nyt sekin on kasassa. Hommia on vähän jarrutellut kytkinakselin puuttuva mutteri jonka hakeminen vähän venyi ja viikonloput joina muka on niin paljon tulemista ja menemistä. Kiirehän tämän kanssa alkaa jo tulla. :D

Leikkelin tiivistepaperista lohkojen tiivisteet (väsyneenä ei kannata piirrellä, tuli kaksin kappalein..)

Kuva

Ja hommasin koneeseen uudet stefat:

Kuva

Kampiakselin kiilan sai väsättyä näppärästi naulasta:

Kuva

Ja tänään sain alakerran vihdoin tiivisteiden kanssa kasaan. Laitoin lohkot kiinni liimojen kanssa kyllä jo viime viikolla mutta pöydälle jäikin vaihdeakselin päähän tuleva tappi. Nooh osaapa tuon nyt kasata ja purkaa vaikka silmät ummessa :D

Kuva

Kuva

Kytkin ei jostain syystä löysää kun vääntää kahvasta, pitänee huomena kahtella tarkemmin. Kohta saakin jo siirtyä yläkertaan 8)
sepposeveri
Liittynyt:
11.7.2012 10:36
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut sepposeveri » 26.4.2013 22:11

Noniin nyt on saatu kytkinkin toimimaan. Kolmannen kerran piti käyttää vielä lohkot auki, tällä kertaa siksi että kytkinakselin päähän piti listätä pari prikkaa jotta kytkin mahtuu avautumaan vapaasti. Jospa se nyt piisaisi... :D Pitkään meni myös ennen kuin keksin, että kytkinkoppaan tulee tuo ruskea levy, ajattelin ensin ettei tuo random osa kuulu mopoon ollenkaan. Väsäsin tuohon tuon pidätinlevyn klemmarista, kun alkuperäinen oli poikki :D

Kuva

Pohjalevynkin löin paikalleen, mukavan yksinkertaisia nämä sähköt näissä vanhemmissa peleissä :) Selvisin parin johdon uudelleen tinaamisella.

Kuva

Lisäksi puhaltelin vielä imukaulan, sylinterin ja kannen soodalla. Melkein jo sain iskeä tämän tulille, mutta mitäs..?

Kuva

Taisivat laittaa voimakoneelta väärän männän. Pistin jo viestiä niille tuosta, vastausta ja rahoja odotellessa...
........
Liittynyt:
30.4.2013 10:01
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut ........ » 30.4.2013 10:07

:( MÖRÖÖÖÖÖÖ!!!!!!! :D
Viimeksi muokannut ........ päivämäärä 30.4.2013 10:42, muokattu yhteensä 1 kerran
........
Liittynyt:
30.4.2013 10:01
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut ........ » 30.4.2013 10:47

sepposeveri kirjoitti:Asennusjuomat taustalla :D
Kuva

Jungled on parempaaaaaaaaaa!!! :nörtti:
sepposeveri
Liittynyt:
11.7.2012 10:36
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut sepposeveri » 30.4.2013 12:54

Päric?
sepposeveri
Liittynyt:
11.7.2012 10:36
Re: Monark topper rojekti

ViestiKirjoittanut sepposeveri » 1.5.2013 21:46

Jeespoks lähetin maanantaina tuon väärän männän takaisin voimakoneelle ja niiltä löytyi tilalle 2mm alkuperäistä yläpäästään lyhyempi mäntä. Parempi sekin kuin liian korkea, mahtuupahan ainaki pyörimään koneessa. Tuota mäntää odotellessa kävinkin sitten jaffapärinöissä rungon kimppuun.

Penkkirauta oli ihan tuhannen mutkalla, piti näyttää vähän hitsiä ja rälläkkää ja sainkin siitä ihan kohtuu suoran. Huomenna ois tarkoitus viedä yhelle tutulle suutarille päällystettäväksi, jospa sieltä likenis vähän sympatiaa rojektin naurettavalle budjetille :D

Kuva

Kuva

Puhaltelin tuossa myös tangonkiinnikkeet, iskarit, puhaltimenkopan ja alkukäyrän. Pistetään nyt vaikka iskareista kuvaa:

Kuva

Jees tänään otin ja purin koko hoidon crc:n avustuksella, mikäpä sen mukavampaa kuin irrotella rystyset verillä umpiruostuneita pultteja :D Maalit sain rungosta kätevästi rälläkkään ja porakoneeseen kiinnitettävillä nailonlaikoilla, suosittelen ehdottomasti muillekkin tuota konstia!

Jospa ei entisöidäkkään vaan tehdään tästä triali? ;)
Kuva

Kuva

Kuva

Rungon alaosasta löytyi aika kiitettävä läjä pakkelia ja hirveitä räkähitsauksia, pitää kyllä yrittää vähän siistiä nuita. Jos nyt ei huomenna niin viikonloppuna otan ja hiekkapuhallan rungosta loput maalit ja hion tankista loput hapettumat pois. Että semmosta. :)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista