Projekti alkoi kuukausi sitten kun sain kaverilta vaihtokaupassa todella hyväkuntoiset Tunturin lohkot mallia VZ50N4 eli Puch moottoreiden aatelia. Noh, sitten lohkoille piti ruveta etsimään täytettä ja parin tunnin romulaatikoiden penkomisen jälkeen löytyikin kaikki vaihteiston akselit, rattaat, siirtäjät, rumpu, vaihdeakseli ja jopa neulaakerit.
Tietoa moottorista ja tekniikasta.
- Merkki/malli Puch VZ50N4.
- 4-vaihteinen (jos sitä nyt joku ei tiennyt)
- 2 levyinen kytkin.
- Vanha kampiakseli, tuntuu jo hieman klappia alapäässä mutta vaihdetaan uuteen jos välys rupeaa radikaalisti isontumaan.
- Vakio Bosch sähköt, voimakoneelta tulossa uusi sytytyspuola, konkka ja kärjet.
- Kaasutin, Dellorto Phbg 16mm
- Sylinteri, Metrakit 50cc
- Putki, Metrakit Muffler
Pari kuvaa lähtötilanteesta tekniikan osalta-->
Kun osat oli haalittu kasaan ja putsattu huolellisesti, niin alkoikin moottorin kasaaminen.
Minä tykkään kasata Puch moottorin niin, että vaihteiston osat vasempaan lohkoon ja oikea sitten nostetaan päälle. Tällä tavalla voidaan olla varmoja ettei yksikään neulalaakerin neula pääse tippumaan lohkojen sisään/tjsp kasauksen tiimellyksessä. Ja muutama kuva kasauksesta-->
Vaihteisto kasattu --->
Kun vaihteisto oli kasassa niin päästiinkin kytkimen kimppuun.
Hyväksi onneksi kaikki kytkimenkin osat löytyivät kotoa ja päästiin niputtamaan kytkin, kera uusien levyjen-->
Tällä hetkellä koneesta puuttuu nuo voimakoneelta tulevat sähköosat ja jo omistuksessani oleva sylinterisarja pitää kanssa laitella paikalleen.
Kytkinkoppaankin piti tehdä itse tiiviste koska tiiviste sarjojen tiivisteet oli taas niitä maanantai malleja. Kuvia vaihteeksi -->
Moottorin tämän hetkinen kunto-->
Joku tarkkasilmäinen saattoi myös huomata että kytkinkopan pultit on vaihdettu kuusiokoloihin, mielestäni paljon paremmat mitä talttapää pultit.
Laitetaan nyt vielä sylinteristä ja kannestakin jotain kuvaa-->
Aukioloasteetkin tuli mitattua ja portmappi piirrettyä mutta siitä ei ole vielä kuvaa.
Pytyssä koroa 2mm(koska mäntä ottaa kanteen jos ei ole koroa??) ja imuhelmasta 2mm pois.
- Pako 189 astetta
- Huuhtelut 137 astetta
- Imu 146 astetta (liian vähän vrt.pako?)
Tietoa rungosta ja oheishärpäkkeistä.
- Ilmeisestikin Super Sportin uudenmallin runko (jos joku tietää kuvien perusteella niin kertokoon).
- Keula, Paioli (käytetty supersporteissa ja joissain solifereissakin tietääkseni).
- Tankki, Superin oma-->maalataan punaiseksi.
- Takahaarukka Superin oma (uudenmallinen?).
- Etuvanne 17" grimecan keskiöllä.
- Takavanne 17" Leleun keskiöllä.
Ja kuvia-->
Ja vielä Metalpolishilla kiillotettu lokari, oikea laita kiillotettu vrt.vasen-->
Edistymisestä kirjoittelen tänne sitä mukaa kuin valmistuu. Galleriassa lisää kuvia.
Loppu kevennyksenä kuva-arvoitus-->
Tunturin ylikoonmäntäkö? Arvauksia otetaan vastaan